آزمون نظام‌مهندسی تاسیسات مکانیکی

در این متن سعی می‌کنیم به تشریح آزمون نظام‌مهندسی تاسیسات مکانیکی بپردازیم؛ و درباره رشته‌هایی که امکان شرکت در این آزمون را دارند، منابع آزمون و نحوه قبولی در آزمون اطلاعاتی را به علاقه‌مندان ارائه کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بنابر اعلام کلیدواژه، برخلاف سالیان گذشته که مهندس ناظر ساختمان در دید مردم به مهندسان رشته‌های عمران، معماری و رشته‌هایی از این قبیل بودند، چند سال است که «مهندس تاسیسات» بیش‌ از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
رشته مهندسی مکانیک در آزمون نظام‌مهندسی
به‌طوری‌ که قوانین نیز ساختمان‌های با متراژ پایین را هم موظف به استفاده از ناظر تأسیسات کرده‌اند تا از این طریق از بسیاری مشکلات ساختمان از جمله هدر رفت انرژی، خطرات ناشی از گازگرفتگی، مشکلات آب و فاضلاب و… جلوگیری شود. همچنین طراح تأسیسات نیز باعث استفاده از سیستم‌های به‌روزتر و مصرف بهینه انرژی و سیستم مناسب آب و فاضلاب در ساختمان‌ها می‌شود.
چه کسانی می‌توانند در آزمون تأسیسات مکانیکی شرکت کنند؟
کسانی که مدرک تحصیلی آن‌ها رشته‌هایی از قبیل مکانیک بدون گرایش، مکانیک سیالات، مکانیک تأسیسات برودتی یا حرارتی و رشته‌هایی از این قبیل باشد رشته اصلی محسوب می‌شوند و می‌توانند در دو صلاحیت «نظارت» و «طراحی» در آزمون نظام‌مهندسی شرکت کنند. فارغ‌التحصیلان مکانیک جامدات یا فارغ‌التحصیلان ناپیوسته رشته‌های فوق نیز با شرایطی می‌توانند در صلاحیت «نظارت» و یا حتی با شرایط خاصی در هر دو صلاحیت شرکت کنند. داوطلبان برای اطلاعات بیشتر به فایل آخرین مصوبه کمیسیون هم ارزی رشته‌ها مراجعه فرمایند.
منابع آزمون نظام‌مهندسی رشته تأسیسات مکانیکی چیست؟
 منابع آزمون نظام‌مهندسی تأسیسات مکانیکی برای هر دو صلاحیت نظارت و طراحی عبارت است از:
· قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان (موجود در سایت سازمان به نشانی inbr.ir) و اصلاحیه‌ها و الحاقات آن
· مباحث ۱، ۲، ۳، ۱۲، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان و راهنمای آن‌ها
· نشریه ۱۲۸ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
· مبانی ترمودینامیک، سیالات، انتقال حرارت و اطلاعات عمومی مهندسی از مراجع معتبر علمی

آزمون نظام مهندسی تاسیسات

راه قبولی در آزمون تأسیسات مکانیکی چیست؟
نخستین شرط قبولی در آزمون نظام‌مهندسی، تسلط بر مباحث مطرح‌ شده است. در بین مباحث فوق مباحث ۱۴ و ۱۶ تاکنون بیشترین سهم را در آزمون‌ها داشته‌اند. همچنین از بین نشریات ۱۲۸، جلد ششم بیش از سایرین مورد توجه طراحان سوال بوده است.
گام دوم قبولی مطالعه تست‌های سال‌های گذشته است. این امر باعث می‌شود تا حدودی با سلیقه طراحان سوال آشنا شوید و البته بسیاری از سؤالات را که در سال‌های مختلف تکرار می‌شود را از دست ندهید. به‌منظور تسلط بیشتر می‌توانید از نمونه سوالات مباحث مقررات ملی مباحث پرکاربردتر نیز استفاده کنید.
گام سوم، استفاده از منابع مطالعاتی کاربردی هستند که ویژه آزمون نظام‌مهندسی نوشته‌ شده باشد. با توجه به این‌که در متن مباحث به دلیل محدودیت فضا، به‌صورت کوتاه، کیفی و گاهاً مبهم بیان‌ شده که با مطالعه جزوات راهنمای حل مسئله، ضمن آموزش حل مسئله، مهم‌ترین و نکته دارترین سؤالات سال‌های گذشته را نیز به‌طور تشریحی توضیح داده باشند. به‌ویژه در مباحثی مانند پمپ‌ها، سایکرومتری و تبرید که در آزمون طراحی مطرح می‌شود و در متن مباحث به آن‌ها اشاره‌ای نشده، استفاده از جزوات آزمون نظام‌ مهندسی تاسیسات مکانیکی ضروری است.
آخرین گام نیز استفاده از کلید واژه آزمون نظام‌ مهندسی است که از سردرگمی و استرس در جلسه آزمون جلوگیری کند تا داوطلب با یک نگاه مباحث و صفحاتی که موضوع سوال در آن‌ها مطرح‌شده را بداند و پاسخ سوال را بین آن‌ها بیابد.
آزمون نظام‌مهندسی تأسیسات مکانیکی در آینده
 از سال ۹۵  آزمون برای ناظران و طراحان تأسیسات مکانیکی به صورت مجزا برگزار شد تا قبل از آن به‌طور مشترک توسط یک آزمون تعیین صلاحیت می‌شدند. این امر باعث تخصصی‌تر شدن سؤالات در دو حوزه «نظارت» و «طراحی» شد. این امر به‌مرور باعث پیچیده‌تر شدن سؤالات آزمون نظام‌مهندسی و تغییر سطح این آزمون شد به‌طوری‌که برخلاف گذشته، اکنون قبول شدن در این آزمون چندان آسان نیست. به‌ویژه با اظهارات اخیر مهندس مانی‌فر (مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان) مبنی بر تغییر مجدد سبک سؤالات به سمت کاربردی شدن و همچنین محدود کردن ظرفیت آزمون (که در حال حاضر نامحدود است). البته آزمون نظام‌مهندسی اسفند ۹۸ بدون تغییر برگزار خواهد شد. به‌هرحال آزمون اسفند ۹۸ فرصت خوبی برای داوطلبین است تا قبل از دشوارتر شدن این آزمون، با بهره‌گیری از متن مقررات ملی، نشریات مربوطه، نمونه سؤالات سال‌های گذشته، کلیدواژه‌ها و البته پکیج‌های آموزشی مناسب رشته تأسیسات مکانیکی، به مطالب تسلط یافته و بتوانند در این آزمون به موفقیت برسند.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;