آزمون طراحی معماری امسال سخت‌تر از همیشه بود؟  

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان: «نقشه‌هایی که ما از داوطلبان برای طراحی خواستیم، حتی در حد فاز یک هم نیست. اگر منظور شما سختی یا آسانی سؤال است، باید بگویم که می‌شود طراحی ساختمان یک‌طبقه را طوری از داوطلب مطالبه کرد که درجه دشواری آن بیشتر از یک ساختمان حتی ۵ طبقه هم باشد ولی قصد و هدف ما از آزمون این نیست. بلکه ما می‌خواهیم در یک آزمون حرفه‌ای توانمندی داوطلبان را در حل یک سوال ساده و مرسوم طراحی معماری بسنجیم.»
به گزارش تاسیسات نیوز، داوطلبان آزمون طراحی معماری معتقدند خواسته‌های سؤالات امسال بالاتر از دانش و صلاحیت طراحی یک مهندس پایه ۳ است. همین موضوع را با مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان مطرح کردم. مانی‌فر گفت: «آیا منظورتان این است که کار غیرقانونی انجام شده است؟ یا این قضاوت حاصل سلیقه شخصی شماست؟ اگر منظورتان عدم رعایت قانون است باید بگویم مطلقاً چنین اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد. اگر منطورتان رعایت ماده ۱۲ آئین‌نامه اجرایی است باید عرض کنم این ماده از آیین نامه درباره حدود صلاحیت‌ مهندس‌ها در پایه‌های مختلف است؛ اینکه مثلاً یک مهندس معمار پایه ۳ تا چند طبقه می‌تواند طراحی یا نظارت کند. نه در مورد آزمون.»
وی اضافه کرد: «نقشه‌هایی که ما از داوطلبان برای طراحی خواستیم، حتی در حد فاز یک هم نیست. اگر منظور شما سختی یا آسانی سؤال است، باید بگویم که می‌شود طراحی ساختمان یک‌طبقه را طوری از داوطلب مطالبه کرد که درجه دشواری آن بیشتر از یک ساختمان حتی ۵ طبقه هم باشد ولی قصد و هدف ما از آزمون این نیست. بلکه ما می‌خواهیم در یک آزمون حرفه‌ای توانمندی داوطلبان را در حل یک سوال ساده و مرسوم طراحی معماری بسنجیم.»
مانی‌فر معتقد بود که با این استدلال پس دانشگاه‌ها هم نباید در دوران آموزش ۴ساله طراحی بیش از ۲ طبقه به دانشجویان بیاموزند زیرا آنها قرار است بعد از فراغت از تحصیل صلاحیت پایه۳ بگیرند. در حالی که اینطور نیست و یک مهندس معمار در طول دوران تحصیل خود در دانشگاه‌ ساختمان‌های بسیار پیچیده‌تری را هم طراحی می‌کنند.
وی ادامه داد: «یک مهندس معمار در دوران تحصیل حتی طراحی ساختمان‌های ۱۰ طبقه را هم می‌آموزد. با کاربری‌های متفاوت؛ از مسکونی گرفته تا بیمارستان، مدرسه و غیره.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی معتقد است که قانونگذار  به وزارت راه و شهرسازی در مورد نحوه‌ی برگزاری آزمون برای صدور پروانه، تمدید یا تجدید و ارتقای آن اختیار کافی داده و محدودیتی در این زمینه ایجاد نکرده است.»
آقای مانی‌فر مفصلاً تأکید داشت که سؤالاتی که در آزمون داده شده، بسیار ساده و مطابق روال عادی است: «طراحی یک ساختمان ۳طبقه با زیرزمین و پیلوت که دو طبقه آن مشابه هستند برای یک مهندس معمار به هیچ وجه کار دشواری نیست. من واقعاً نمی‌دانم ساده‌تر از این چه سؤالی است! در مقایسه با آزمون سال گذشته که تازه گوشه‌ای از آن ۲۵ متر تجاری داشت این سوال بسیار ساده‌تر است. اگرچه منع قانونی هم برای دشوارتر شدن سؤالات هم وجود ندارد ولی قصد ما ارزیابی توان داوطلبان در حد نرمال و معمولی حرفه است و نه بیشتر.»
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;