آب پنیر را دور نریزید

به گزارش تاسیسات نیوز، دانشمندان فرایند زیستی ابداع کرده اند که بدون استفاده از مواد شیمیایی اضافی، امکان تبدیل اب پنیر اسیدی که یک محصول جانبی صنایع لبینات است را فراهم می کند. دانشمندان از کشت های میکروبیوم شبیه امعا و احشاء انسان استفاده کردند. سوخت زیستی جدید می تواند برای غذای حیوانات یا بعد از تصفیه بیشتر به عنوان سوخت هواپیما استفاده شود.

 

هر لیتر شیر که به محصولات شیر مانند کوارک و ماست یونانی یا پنیرهای تازه تبدیل می شود، دو لیتر فاضلاب در کارخانه لبنیات تولید می کند. این فاضلاب «آب پنیر اسیدی» نام دارد و نمی تواند به واسطه اسیدیته بالا در مقادیر زیاد برای تغذیه حیوانات استفاده نمی شود. این ماده غنی از مواد آلی مثل لاکتوز است و باید برای استفاده به عنوان کود تصفیه یا به زمین منتقل شود.

 

در این فرایند دو میکروبیوم در دماهای مختلف نگه داشته و به صورت سری گذاشته می شوند. اولین میکروبیوم داغ همه قندها را به یک اسید واسطه تبدیل می کند. دومین میکروبیوم گرم، بزرگ شدن زنجیره ای را انجام می دهد تا محصولی با 6 تا 9 کربن در یک ردیف تشکیل شود.

 

محصول جدید به صورت یک آنتی میکروب برای جلوگیری از بیماری به حیوان تغذیه می شود. نوآوری این تحقیق این است که فراوری نیاز به هیچ ماده شیمیایی غنی از کربن ندارد و فقط خود فاضلاب را لازم دارد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;