نظام مهندسی، سرمایه ملی است

به گزارش تاسیسات نیوز، مهندس رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در اولین همایش ملی اخلاق حرفه‌ای در صنعت ساختمان که روز سه شنبه 28 آذرماه جاری در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد اظهار داشت :این سازمان علی رغم همه فراز و نشیب ها سرمایه ملی است و ما آمادگی اصلاحات در آن را داریم و آماده ایم با واقع بینی در این امر ورود کنیم.


وی با بیان اینکه اصل اخلاق حرفه ای بر مسئولیت پذیری است، گفت: پس از زلزله کرمانشاه در نامه ای به رئیس جمهور نوشتم اگر مهندسی کم کاری کرده است نظام مهندسی متولی می باشد و او را مورد پیگرد قرار می دهدسازمان نظام مهندسی سرمایه ملی است ونباید همه راه رفته را برگشت ولی مثل همه سرمایه ها نسبی است و مطلق نیست.


اخلاق حرفه‌ای با مسئولیت پذیری مهندسان به وجود می آید ولی این کار صرفا با نصیحت امکان‌پذیر نیست بلکه سازمان نظام مهندسی نظارت کافی باید داشته باشد تا بتواند از دستاورد ۲۰ ساله ی آن استفاده شود.


مهندس رجبی با تاکید بر اینکه خلاف در هر سطح و در هر مقامی خلاف است گفت :


اینکه کسی فکر کند می‌تواند تشکیلات را به تنهایی به مقصد برساند اشتباه کرده و حل مشکلات در هر نهاد وسازمانی جز با هم افزایی و همراهی راه به جایی نداردوسازمان نظام مهندسی به دنبال هم افزایی و تعامل می باشد گرچه در روش‌ها دچار تعارض هستیم ولی به هیچ وجه در تقابل با وزارت راه و شهرسازی نیست.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان در ادامه بیان داشت :سوال مشخص این است که چرا چرخه تولید مسکن بعد از ۲۰ سال معیوب است ؟


چون هیچ مرجعی به شهرداری نگفته است چرا مجری ذیصلاح را از تولید مسکن حذف کرده است همچنین آیین نامه مصوب دولت و مبحث دوم تکلیف می کند:


ارجاع نظارت توسط نظام مهندسی باشد


مالک وجه رابه سازمان نظام مهندسی واریز نماید.


نظارت در ساختمان سازی به صورت مقطعی باشد


ولی امروز که از این بابت مشکلاتی ایجاد شده است بجای اینکه مسیولیت متوجه نویسندگان آن باشد همه مسیولیت را متوجه نظام مهندسی می دانند


درعین حال سازمان نظام مهندسی معتقد به تعامل در شیوه نظارت مهندسان ، کنترل بر مهندسان ورود به حرفه به جای نوشتن قانون و آیین نامه جدید است.


وی تأکید کرد: مهندسان تاوان عدم برنامه ریزی در دانشگاه ها را می دهند که به صورت گسترده وارد رشته های مهندسی می شوند بعد هم انتظار دارند که وارد حرفه شود.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;