کاسبان نقد

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا / همکاران عزیز سلام و خدا قوت / نتیجه تعیین صلاحیت‌های افراد برای شرکت در انتخابات هیئت‌ مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام و تبلیغات افراد و گروه‌های مختلف به‌آرامی شروع شده است.
در میان تبلیغات زیرپوستی که افراد و گروه‌ها به آن می‌پردازند عنصر نقد گذشته بسیار پررنگ است. این‌که مهندسان عضو سازمان منتقد وضع فعلی باشند و از این اوضاع آشفته فعلی در رنج، بدیهی است و اتفاقاً لازم است که با خشم به کارنامه فعلی بنگرند و سؤال کنند که سه سال تمام برای حل مشکلات ریزودرشت جاری و اصلاح فرآیندها لازم نبوده است؟ آیا دست پدرخوانده‌ها کوتاه نشده است؟ آیا سفره رنگین رانت و زیاده‌خواهی جمع شده است؟ و آیا سفره مهندسان کوچک‌تر نشده است؟
در کنار نقدهای توده مهندسان که پرسش گری و مطالبه گری را برمی‌تابد، نقد گروه‌ها کمی پرسش‌برانگیز است. سه سال تصمیمات مختلف گرفته‌ شده است و صورت‌جلسات آن و نتایج این تصمیم‌ها منتشر و مشاهده ‌شده است. چگونه است که امروزه رگ‌ها بیرون زده است و اوضاع سیاه شده است. این گروه‌ها و سخن‌گویان آن‌ها تاکنون کجا بوده‌اند و نتیجه انتقاد آن‌ها برای تشویق به رأی دادن به چه کسی یا کسانی است؟ آیا نمی‌توانستند در این سه سال فریاد بزنند و نقد کنند؟ چرا اجازه دادیم که تصمیمات اشتباه به‌راحتی گرفته شود و اجرا شود؟ اوضاع رقت‌بار ارجاع کار و نقش شرکت‌های حقوقی متعدد مجازی در پس آن نتیجه یک‌شب و یک‌لحظه است؟ افرادی که در گروه‌های تخصصی کارکردی بسیار ضعیف و منفعلانه داشته‌اند و اکنون داعیه حضور در هیئت‌مدیره را دارند ناگهان عضو سازمان شده‌اند؟ کارکرد این افراد اکنون نیز بررسی نمی‌شود و صرفاً به‌ کل پرداخته می‌شود. نقد کلی و کور چه کمکی به جریان تصمیم گیر می‌کند؟
معروف است که در اتحاد جماهیر شوروی پس از مرگ استالین و روی کار آمدن خروشچف، وی در سخنرانی خود در کنگره شوروی به‌شدت به استالین تاخت و بسیاری از اقدامات وی را محکوم کرد. در حین سخنرانی یکی از حاضران با صدای بلند پرسید؛ “آن موقع که استالین این جنایات را می‌کرد تو کجا بودی؟؟ خروشچف گفت چه کسی بود این حرف را زد؟ دو سه بار جمله‌اش را تکرار کرد اما آن مرد از ترس جوابی نداد تا بالاخره خروشچف گفت آن موقع من همین‌جایی بودم که تو اکنون هستی! حال سؤال این است آیا این افراد منتقد نیز در همین‌جا بوده‌اند؟
نقد باید همیشگی و بی‌پروا باشد تا هیچ کج‌راهه‌ای طی نشود و ثروتی که حق همه است جابه‌جا نشود. افراد باید پاسخگوی هر عمل خود در هرلحظه باشند تا خانه‌ای ویران نشود که هزینه بازسازی این خانه بیشتر از تعمیر آن است. نقد چنان مقدس است که حتی بزرگان دین ما شنوای نقد دیگران بوده‌اند و پاسخ‌های آنان در تاریخ ضبط است. چنانی که نقد خوارج از مولا علی (ع) در میان مسجد کوفه مایه مباهات است. این عنصر لازم و ارزنده نباید دستمایه کاسبی شود. کسی که اکنون به سیستم می‌تازد شاید چیزی در چنته ندارد که از خود خرج کند و اکنون با نقد قصد رأی اندوزی دارد. در پس هر نقدی باید راهکاری باشد؛ نه شعار یا شعر. رأی‌دهندگان باید این راهکارها را دریابند.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;