چرا با قانون شکنان برخورد نمی شود؟

 

 

 

 

 

KN2-10172

: نخستین همایش ملی مهندسی تخریب 27 مهرماه، با حضور مسئولان و دست اندرکاران ساخت و ساز کشور در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با حضور در این همایش گفت : قبل از هر کاری می گویم که چرا باید تخریب صورت گیرد و در ادامه به این سوال پاسخ می دهم که یکی از مهمترین عوامل در تخریب ساختمان عدم مقاومت آن است باعث شده مالکان میل به تخریب ساختمان داشته باشند.

اگر نگاهی موشکافانه تر به این ماجرا داشته باشیم متوجه خواهیم شد؛ چیزی تخریب می شود که بی ارزش است زیرا ما ساختمان هایی تاریخی داریم که هیچ کسی اجازه تخریب آنها را ندارد و جزو سرمایه های ملی به شمار می روند. بنابراین فقط قدمت ساختمان عامل تخریب نیست و شاید به همین دلیل است که کسی به میدان نقش جهان نمی تواند نگاه چپ کند. وی افزود: در کشورهای پیشرفته به ساختمان به عنوان یک سرمایه ملی نگاه می کنند به همین خاطر ساخت آنها بهتر از ماست و به عبارتی شهرسازی اروپا قابل مقایسه با تهران نیست. متاسفانه ما روزانه هزاران تن نخاله ساختمانی از تهران خارج می کنیم و این یعنی هدر رفتن سرمایه ملی. غفرانی گفت : برخورد اقتصادی با فضای شهری و تکرار روش های غلط منجر به عارضه های مختلف در آینده هم خواهد شد. این در حالی است که هیچ کس نباید جرات کند در نظام برنامه ریزی شهری دخل و تصرف کند اما متاسفانه در این میان اعمال قدرت از دست نظام مهندسی ساختمان خارج است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه کشور ما توانسته است به فناوری های بزرگی از جمله دانش هسته ای دست پیدا کند، گفت: قانون در سال 1374 در رابطه با اجرای مقررات ملی ساختمان نوشته شد و به نظرم قانون متعالی و مطلوبی بود؛ قانونی که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات ما را مرتفع می کرد، اما متاسفانه شاهد بودیم؛ این قانون که دستگاه ها را به اجرای آن ملزم کرده بودند، اجرا نشد. سوال من این است که چرا با قانون شکنان به خاطر اتلاف سرمایه های ملی برخورد نمی شود؟ متاسفانه برخی استدلال می کنند که حضور مهندسان و اجرای ماده 33 هزینه ساختمان را بالا می برد، در توضیح این نکته باید عنوان کنم؛ ما چگونه ظرف مدت دو ماه قیمت آهن دو برابر می شود و مشکلی برای قیمت ساختمان پیش نمی آید و تنها با ورود مهندسان با صلاحیت هزینه های ساخت افزایش می یابد. بنابراین شاهد هستیم که به همه هزینه ها تن می دهند جز مهندسی.

رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه گفت: هر هفته جلسات متعددی با حضور نظام مهندسی ساختمان استان تهران، نماینده شهرداری و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی گذاشته می شود اما در نهایت با این رایزنی توانسته ایم انتخاب مهندس ناظر را برعهده بگیریم. این در حالی است که عمل به اجرای قانون تصویب شده و برای تمامی دستگاه ها لازم الاجراست و عمل به قانون نیازمند بحث و گفتگو نیست.

وی اضافه کرد: سال های زیادی در شهرداری فعالیت کرده ام اما در طول دو سال مدیریت بنده در نظام مهندسی ساختمان خیلی اذیت شدم و با خودم می گویم عجب آشفته بازاری است ساختمان. غفرانی در ادامه به بحث اهمیت مهندسی تخریب در کشور اشاره کرد و گفت: در سطح کشور بافت های فرسوده زیادی داریم که ناگزیر از تخریب آنها هستیم و همین امر ضرورت مهندسی تخریب را مطرح می کند.

 

وقوع حدود 37 درصد حوادث در ساختمان

در ادامه این همایش محمد اصابتی، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه نیروی انسانی با صدمات کاری مختلفی رو به رو است، به گونه ای که بر اساس آمارها هر ساله در جهان حدود دو میلیون و 340 هزار حادثه ناشی از کار و بیماری اتفاق می افتد. در حوادث پیش آمده حین کار به طور میانگین در اروپا 14 درصد، آسیا 23 درصد و ایران 6/9 حوادث منجر به فوت می شود و از تعداد حوادث کشور ما بخش ساختمان حدود 35 تا 37 درصد حوادث را به خود اختصاص داده است. وی در ادامه با بیان اینکه بیمه مسئولیت توجیه کننده بی احتیاطی، و عدم توجه به آیین نامه و مقررات نیست، گفت: کارفرمایان، مالکان و پیمانکاران باید بدانند که بی توجهی به قوانین و آیین نامه ها در هر شرایطی بار حقوقی و کیفری دارد. اصابتی با اشاره به گود برداری های غیر اصولی گفت: واقعا جای تاسف دارد که چناچه شخصی کار گود برداری را انجام می دهد، به ساکنان همسایه مجاور آسیب وارد کند.

مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر حادثه ای که در محیط کار اتفاق می افتد، دارای دو ضرر مشهود و غیر مشهود است. بخش کوچکی از خسارات دیده می شود و بخش اعظم آن پنهان است و گفته می شود هر حادثه حین کار که منجر به فوت شود، چهار میلیارد تومان خسارت وارد می کند. بر اساس یافته های محققان چناچه حادثه ای مانند قطع عضو اتفاق بیفتد، قبل از وقوع حادثه 29 جزیی به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا تصمیم گرفته تا سال 2020، 25 درصد حوادث ناشی از کار را کاهش دهد و من اینجا اعلام می کنم که 98 درصد حوادث قابل پیشگیری است و بیش از 85 درصد حوادث ناشی از عوامل انسانی است. البته عامل انسانی فقط کارگر ساختمانی نیست و همه عوامل و دست اندکاران را شامل می شود و بر اساس همین تحقیق  گفته می شود که با 74 عامل توان کار پیشگیری را انجام داد.

اصابتی افزود: متاسفانه رویکرد ما واکنشی است و معمولا باید اتفاقی برای کارگران بیفتد، تا کارفرما پس از درد سرهای فراوان عبرت بگیرد. در حالی که باید این رویکرد کنشی باشد.

 

تخریب با زور بازو نمی شود

همچنین در ابتدای این همایش امید رضا ریاحی، دبیر این همایش با اظهار خرسندی از برگزاری همایش گفت: تعامل مطلوب تعاونی علمی و آموزشی دانشگاه امیر کبیر و جامعه متخصصان باعث برگزاری این همایش شد. هرچند باید از بسیاری از افرادی که برای برگزار نشدن همایش سنگ اندازی کردند، کمال تشکر را داشته باشم.

وی افزود: در بسیاری از بخش های صنعت ساختمان از جمله روش های ساخت رشد چشمگیری شاهد بودیم، اما متاسفانه عملیات ساختمانی و تخریب که بسیار جدی است، تبدیل به یک معضل شده است. کمبود زمین در شهرها باعث شده تا گرایش به سمت تخریب ساختمان و ساخت مجدد افزایش یابد.

ریاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمر مفید ساختمان های بلند به اتمام رسیده است و با کارگر و بنا نمی توان به جنگ تخریب ساختمان رفت. مهندسی تخریب نیازمند قوه تعقل است نه زور بازو و امیدوارم بحث تخریب را در شورای سیاست گذاری به مهندسی تخریب تغییر دهیم.

دبیر این همایش گفت: متاسفانه عوامل مختلف مانند؛ فقدان دانش کافی و در نتیجه ترس باعث شده است که جامعه مهندسی ما تمایلی به این موضوع نشان ندهند. ضمن اینکه درکشور ما به مسئله تخریب به عنوان یک فعالیت نازل نگاه می شود اما درکشورهای توسعه یافته چنین چالشی را شاهد نیستیم. وی در ادامه به انتقاد از آیین نامه های موجود پرداخت و گفت: ما در زمینه تخریب ضعف آیین نامه ای داریم به گونه ای که مبحث 12 آیین نامه کار در ساختمان در حد سه صفحه است.

ریاحی در پایان گفت: چند سال پیش که تخریب را از سایت ها جستجو می کردیم اولین سایتی که با جستجوی کلمه تخریب بالا می آمد، یک بازی تخریب برای بچه ها بود و هر اندازه که از سازمان ها و نهادها بررسی مسئله مهندسی تخریب را مطالبه می کردیم، نتیجه ای حاصل نمی شد اما خوشبختانه برگزاری این همایش می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت موجود کند.

لازم به ذکر است پیام ساختمان همچون همایش های دیگر هم در بخش تهیه خبر و هم توزیع نشریات در بین متخصصان نقش تعیین کننده ای ایفا کرد و با استقبال بسیار گرم جامعه مهندسان مواجه شد.

دوهفته نامه پیام ساختمان -مهر ماه 1391 – سال نهم – شماره145

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;