چرا این برفی که آمد یک بحران سفید شد

بارش برف

از قدیم همیشه بارش نزولات آسمانی را نشانه رحمت می دانستیم ومی دانیم. لطف یزدان پاک بر بندگان خواه پاک و خواه ناپاک. ولی چه شده که تا بارانی و برفی نصیبمان می شود خنده های ما گاهی به تلخند و بعد شاید به گریه بدل می شود…

 

 

 

 

 

 برف آمد . پس از مدتها انتظار . ننه سرما یک خودی نشان داد که آمدم . اولش خندیدیم . بعدش همانند مهمانی سمج که روز دوم و سوم خاطرش از  قشنگی به زشتی یاد می شود خنده های خیلی از هموطنانمان محو شد . ما هم که چسبیدیم به بخاری و خدا خدا کردیم گاز قطع نشه . چرا؟

الان نمی خواهیم تحلیل و نوشته بنویسیم . فقط یه نگاهی می کنیم به خبرهای همین چند روز اخیر. ما که این همه منتظر یک برف بودیم تا دست افشانی کنیم حالا چه شده که با غیظ پا روی برف می کوبیم که بابا بسه.

راستی چی شده که برفی که مدتها است انتظارش رامی کشیدیم حالا شده بحران . اسمشو هم گذاشتیم …

بحران سفید…

 

گاز 15 هزار واحد مسکونی بابل قطع شد

  معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار بابل گفت: 15 هزار واحد مسکونی شهرستان طی دیروز 15  و امروز 16 بهمن 92دچار قطعی گاز هستند.

 

فیروزجائی با اشاره به اینکه گاز کلیه شهرک های صنعتی، پاساژها، ادارات و سالن های ورزشی  قطع است اظهارداشت: قعطی گاز مرغداری ها نیز در دستور کار قرار دارد و درصدد جایگزین کردن سوخت دوم برای مرغداری ها هستیم تا با قطع گاز آنها حداقل 15 خانوار از نعمت گاز بهره مند شوند.

 

وی گفت: گاز مناطق شهید بزاز، اسلام، فرهنگ شهر، قاضی کتی، پل محمد حسن خان، شهاب نیا، هاشم آباد و جمال بابل نیز قطع است و وضعیت افت فشار گاز از روز جمعه تاکنون از 550به 90 تقلیل یافته و این به دلیل سرمای شدید و مصرف بالای شهروندان بوده بخصوص برای شهرستان بابل که درانتهای خط استانی قراردارد وضعیت رابحرانی تر کرده است.

 

علیرضا محسنی رئیس اداره گاز بابل تنها از قعطی گاز مراکز و شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: برای جلوگیری از قطعی گاز منازل گاز همه مراکزتجاری، صنعتی و ادارات بابل  قطع بوده و با مشترکانی که اقدام به وصل گاز کنند برخورد قانونی خواهد شد.

 

محسنی گفت: درحال حاضر جایگزین سوخت گاز در ادارات برق بوده و سعی شده با اطلاع رسانی درخصوص صرفه جویی در گاز منازل نیز از افت فشار گاز جلوگیری شود.

 

به گزارش خبرنگارمهر، در پی سرمای شدید اخیر در مازندران که منجر به قعطی گازبعضی از واحد های مسکونی دربابل شد مردم این شهرستان با چالش جدی مواجه شدند.

 

خانم ر.چ دراین باره به خبرنگار مهر گفت: دو روز تمام گاز منزل ما قطع بوده در حالی که گاز همسایه ها وصل است این درحالی است که سوخت دوم نیز نداریم.

.

آقای س.ش نیز افزود: ساعتها است که گاز منطقه کشاورز بابل دچارقطعی شده و با داشتن فرزندان کوچک در منازل با مشکل عدیده مواجه هستیم، شاید بتوان با تهیه غذا ازبیرون نگران قطعی گاز آشپزخانه ها نبود اما برای گرمای منزل دچارمشکل هستیم.

 

شهروندی دیگری بیان داشت: سه روز تمام  مراکز تجاری ما  دچارقعطی  گاز بوده و  کارکردن در این سرما برای ما بسیار دشوار شده است .

 

گاز مشترکان شمال اردبیل قطع شد

جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران به ریاست معاون امور عمرانی استان در استانداری تشکیل ‌و آخرین وضعیت گازرسانی به مناطق مختلف و تأمین سوخت جایگزین در شهرهای شمالی استان و تعطیلی مدارس در این مناطق بحث و بررسی و تصمیمگیری انجام شد.

 

در ابتدای این جلسه معاون امور عمرانی استاندار اردبیل با بیان اینکه تداوم سرما در اردبیل بی سابقه است، گفت: هرچند این شرایط به نسبت استان های همجوار عادی تر به نظر می رسد اما استمرار هوای سرد و تقلیل دمای هوا مردم شهرهای مختلف را غافلگیر کرده و خانه نشین ساخته است.

 

سیدکمال الدین میرجعفریان تصریح کرد: هرچند استان اردبیل تجربه موفق در مدیریت بارش های سنگین برف در سال ۸۶ را دارد اما انتظار می رود همچنان دستگاه های خدمات رسان و عضو شورای مدیریت بحران به حال آماده باش در آیند و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

 

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت تأمین سوخت دوم در شهرهای شمالی استان اردبیل و سایر مناطق، افزود: انتظار این است که مدیریت در این زمینه به موقع و سریع انجام شود.

 

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل از احتمال قطعی گاز در ادارات دولتی در صورت افت فشار گاز در واحدهای مسکونی خبر داد و گفت: در حال حاضر ادارات دولتی در ساعات غیراداری اقدام به بستن تمامی امکانات گرمایشی می کنند ولی برای جلوگیری از یخ زدگی احتمالی، دمای وسایل گازسوز در ادارات باید به حداقل برسد.

 

میرجعفریان در مورد امدادرسانی گروه های جمعیت هلال احمر به در راه ماندگان و مسافران گرفتار در برف و کولاک گفت: همکارهای جمعیت هلال احمر باید به مشکل متوازن و متعادل مملو از وسایل و اقلام امدادی و تغذیه ای باشند و ما انتظار داریم جمعیت هلال احمر به توزیع وسایل گرمایشی به صورت نفت سوز در مواقع ضروری اقدام کنند.

 

وی در مورد تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع در شمال استان اردبیل اظهار کرد: ما تصمیم گرفتیم مدارس را دو روز آینده نیز تعطیل کنیم تا مصرف گاز تعدیل شده و با افت بیشتر رو به رو نشویم.

 

معاون استاندار اردبیل بیان کرد: در مورد تعطیلی مدارس در شهرهای مختلف، فرمانداران و اعضای شورای آموزش و پرورش باید تصمیم گیری نهایی را انجام دهند و در این زمینه با تدبیر و مدیریت مناسب اقدام کنند.

 

در این جلسه مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی استان اردبیل نیز به آمادگی این مجموعه ها در جلوگیری از یخ زدگی شبکه آب مخازن هوایی و کنتورهای آب اشاره و خاطرنشان کردند: که تاکنون در سیستم آبرسانی و شبکه های موجود هیچ یخ زدگی و ترکیدگی جز چند مورد اتفاق نادر در سرعین حادثه ای رخ نداده است.

 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل نیز از اعزام تیم امدادی و مجموعه خدماتی و تأمین مواد غذایی ساکنان شمال کشور که گرفتار برف و کولاک شده اند خبر داد و گفت: جمعیت هلال احمر نسبت به ذخیره سازی اقلام امدادی، تغذیه ای و وسایل گرمایشی در ماه های اخیر اقدام کرده است.

 

بهرام غیبی افزود: سعی و تلاشمان بر این است تا در صورت نیاز از این منابع ذخیره شده استفاده کرده و برای هموطنان ارائه خدمات کنیم./

 

گاز کل جایگاه‌های CNG تهران قطع شد

سخنگوی شرکت ملی گاز از قطع موقت گاز مشترکان پرمصرف غیر خانگی که روزانه بیش از ۱۵۰۰ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، خبر داد و با اشاره به افت فشار گاز در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، مازندران، ایلام و کردستان، گفت: از امروز گاز کل جایگاه‌های سی.ان.جی کشور قطع شد.

مجید بوجارزاده امروز 16 بهمن 92 درباره آخرین وضعیت گازرسانی زمستانی به شهرها و روستاهای کشور با بیان اینکه از امروز گاز تمامی جایگاه‌های سی ان جی به طور کامل قطع شده است، گفت: به دلیل افزایش مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی، گاز جایگاههای سی ان جی قطع شده تا پایداری شبکه گاز خانگی در استان های مختلف کشور تامین شود.

 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در حال حاضر متوسط مصرف گاز توسط مشترکان خانگی به حدود ۵۱۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است، تصریح کرد: در این بین متوسط مصرف روزانه گاز در سطح استان تهران به حدود ۱۲۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

 

افت فشار گاز در ۵ استان ایران

 

این مقام مسئول با اشاره به افت شدید فشار گاز و یا قطعی های پراکنده گاز در سطح شبکه گاز شهری و روستایی استان های کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، اردبیل و مازندران اظهار داشت: در برخی از شهرهای استان مازندران همچون آمل و بابل به صورت پراکنده قطعی گاز و افت فشار گاز شهری و روستایی گزارش شده است.

 

وی همچنین از افت فشار و یا قطعی های پراکنده گاز در سطح شهر سردشت استان آذربایجان غربی خبر داد و افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری، سیاست‌های جدیدی به منظور افزایش پایداری شبکه گاز خانگی در سطح کلانشهرهایی همچون تهران در دستور کار قرار گرفته است.

 

آغاز قطع گاز مشترکان پرمصرف تهرانی

 

بوجارزاده با اعلام اینکه از امروز تمامی واحدهای صنعتی، خدماتی، رفاهی و اداری که بیش از ۱۵۰۰ متر مکعب مصرف گاز در روز داشته باشند گاز آنها به طور موقت قطع خواهد شد، تبیین کرد: از این رو گاز تمامی استخرها، مجتمع های ورزشی و رفاهی که بیش از ۱۵۰۰ متر مکعب مصرف گاز داشته باشند، شرکت گاز به صورت موقت قطع می کند.

 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه قطع گاز این دسته از مشترکان به صورت موقت و در مدت دو تا سه روز انجام خواهد شد، تاکید کرد: پیش بینی می شود از روز شنبه با ورود سامانه های هوای گرم به استان های مختلف کشور، محدودیت های گازرسانی به حداقل کاهش یابد.

 

مردم رگلاتورهای گاز را دستکاری نکنند

 

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه مردم ضمن صرفه جویی در مصرف، بهینه سازی در مصرف گاز طبیعی را هم در اولویت قرار دهند، گفت: با توجه به بارش شدید برف، حتما مشترکان از بخاری های تی شکل استفاده کرده و به طور مرتب بالای دودکش و بخاری ها را برف روبی کنند تا امکان خروج گازهای سمی فراهم شود.

 

وی همچنین از تمامی مشترکان گاز در استانهای مختلف کشور درخواست کرد در صورت افت فشار از دستکاری رگلاتورهای گاز خودداری کنند و افزود: در صورتی که شهر یا روستایی با افت فشار گاز روبرو شد مردم با خاموش کردن دو تا سه بخاری خود می توانند از حداقل گاز موجود در خطوط لوله برای روشن نگه داشتن یک دستگاه گرمایشی خود استفاده کنند.

گاز صنایع لرستان قطع شد

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: در چنین شرایطی وبا توجه به تداوم سرما در روزهای آینده مردم عزیز و مشترکان گاز طبیعی باید نهایت صرفه جویی را داشته باشند تا تعادل بین تولید و مصرف حفظ شده و با افت فشار و کمبود گاز مواجه نشویم .

 

حشمت الله شمس خرم آبادی افزود: در حال حاضر گاز صنایع استان نیز قطع شده و تامین گاز جایگاه های CNG نیز محدود شده بطوریکه فقط تاکسی ها می توانند از سوخت گاز طبیعی استفاده کنند .

 

وی اظهار داشت: میزان مصرف گاز طبیعی طی روزهای اخیر با توجه به شدت برودت هوا و بارش سنگین برف در مناطق مختلف استان، به بیش از هشت میلیون و 500 هزار مترمکعب در روز رسیده است.

 

 گاز 4کارخانه بزرگ صنعتی شهرستان بروجرد قطع شد

  علیرضا گیتی فرد  افزود: شدت سرما و بارش برف موجب شده تا مصرف گاز در سطح شهر و روستاهای برخوردار از گاز این شهرستان به دو برابر مصرف عادی برسد.

 

وی اضافه کرد: به منظور تامین گاز مصرفی مشترکان خانگی ، سوخت سی ان جی در جایگاههای سوخت تنها برای خودروهای مسافربر عمومی(تاکسی) عرضه می شود.

 

وی از همه مشترکین خانگی خواست در مصرف گاز صرفه جویی لازم را داشته و با استفاده از لباس های گرم در داخل منزل و نصب پرده های ضحیم در مقابل درب و پنجره ها از مصرف بی رویه گاز خودداری کنند.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه در فصل سرما و افزایش مصرف گازحوادثی ازجمله مسمومیت های گاز منوکسید کربن ایجاد می شود از مردم خواست از نصب دودکش به صورت افقی و بیرون نمودن آن از پنجره ، نصب بخاری یا آبگرمکن درحمام و دستکاری رگلاتورهای گاز و علمک جدا خودداری نمایند.

 

به گفته وی هم اکنون بیش از 89 هزار مشترک گاز خانگی و 63مشترک صنعتی در بروجرد وجود دارد.

 

  • نمی دونم چرا تو این درهم و برهمی یه دفعه یاد یک خبر افتادم … “ایران متعهد به صدور سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه است و به رغم تحریم ها به صادرات گاز خود به ترکیه ادامه می دهد…(بولتن نیوز/ 31 اردیبهشت 92)

 

بابا خبر قدیمی است … یه گردو که بالا بره صد تا پشتک می زنه … خب یه خبر یه خورده جدیدتر…

رشيد ابدالي مديرعامل پالايشگاه گاز بيدبلند با بیان اینکه با توجه به برودت شديد هوا، ميزان توليد گاز در اين پالايشگاه هم اكنون از ظرفيت اسمي فراتر رفته و به بيش از 28 ميليون متر مكعب در روز رسيده است، گفت: در حال حاضر ميزان توليد گاز در اين پالايشگاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 16.5 درصد افزايش يافته است.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از اول آذرماه تاكنون ميزان توليد گاز در اين پالايشگاه به 642 ميليون و 857 هزار متر مكعب رسيده است، تصریح کرد: از این رو با دريافت گاز ترش فازهاي6 تا 8 پارس جنوبي از خط پنجم سراسري ظرفیت تولید گاز در قدیمی ترین پالایشگاه گاز ایران افزایش یافته است.

 

وی با یادآوری اینکه انتقال گازهای ترش پارس جنوبی به پالایشگاه بیدبلند منجر به افزایش حداکثری ظرفیت تولید گاز و افزایش توليد و برداشت صيانتي از مخزن مشترك پارس جنوبي شده است، بیان کرد: از این رو در چهل و دومین سال فعالیت پالایشگاه بیدبلند، یک رکورد جدید تولید گاز در این واحد پالایشگاهی به وقوع پیوسته است.

 

ابدالی با اشاره به اينكه ميزان كل گاز دريافتي از خط پنجم سراسري از روز 16 خرداد سال 89 تاكنون به بيش از 12 ميليارد و 307 ميليون متر مكعب رسيده است، يادآور شد: روزانه بیش از 12 ميليون مترمكعب گاز از پارس جنوبي برای تصفيه و تزريق به شبكه، تحویل پالایشگاه بیدبلند می شود.(فرارو / 25 آذر 92 )

 

گاز داریم …زیاد داریم … پس انداز می کنیم نسل های آینده حالشو ببرند.

  ننه سرما … جان مادرت … نه بابا … جان عمو نوروز بی خیال ما شو… چند روز برف اومد این وضع ما شد… اگر بخواد خدای نکرده یک بلا بیاد چه باید بکنیم …

 

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;