پی وی سی گران‌تر می‌شود؟

قیمت پی‌وی‌سی در خاورمیانه و بازارهای آسیایی  با رشد روبه رو شد. 
به طوری که تولیدکننده‌های کلیدی در تایوان محموله‌های خود را برای تحویل در ماه مارس با قیمت‌هایی بالاتر از فوریه بارگیری کرده‌اند. 

 

این پیشنهادها 40 تا 50 دلار در هر تن گران‌تر از ماه فوریه و برای صادرات به چین، هند و سایر بازارهای آسیایی بوده‌اند.
برخی از کارشناسان بازار افزایش قیمت پی‌وی‌سی را برای تحویل در ماه مارس، افزایش قیمت ماده اولیه تولید پی وی سی یعنی وینیل کلراید منومر می‌دانند و می‌گویند: تولیدکنندگان آمریکایی هم قیمت‌های پیشنهادی خود را در ماه مارس افزایش داده‌اند، در حالی که هزینه حمل و نقل نیز برای محموله‌ها افزایش یافته است. از سوی دیگر حجم صادرات از ایالات متحده آمریکا همچنان ضعیف است؛ چرا که تقاضای داخلی در آمریکا بالا است.
در همین حال تقاضا برای خرید پی وی سی در خلیج فارس طی هفته گذشته پایدار بود. بازارهای محصولات پزشکی در شرق مدیترانه البته با تقاضای بالایی مواجه بود. همچنین تقاضا در بازارهای غربی، شرقی و جنوبی آسیا و هند مطلوب به نظر می‌رسید، این در حالی است که تقاضا در شمال آسیا با توجه به شروع فصل مصرف سازندگان لوله افزایش یافته است؛ چرا که خریدهای دولت برای پروژه‌های 
ساخت و ساز هم اضافه شده است. حال آنکه در هندوستان بیشتر معامله‌گران انتظار دارند تقاضا برای ماه مارس تقویت شود. در چین هم قیمت پی‌وی‌سی طی هفته گذشته 40 دلار در هر تن افزایش را نشان می‌دهد.
در همین حال در منطقه خلیج فارس محموله‌های ایالات متحده در هفته گذشته با قیمت 1100 دلار در هر تن (سی اف آر) فروخته شدند. البته در ماه فوریه در منطقه خلیج فارس هر تن پی وی سی 1075 دلار در هر تن هم فروخته شد که در حال حاضر این پیشنهاد در بازار وجود ندارد. از سوی دیگر محموله‌های پی وی سی با افزایش هزینه حمل و نقل در نیمه دوم ماه مارس روبه‌رو خواهند شد و از این رو معامله‌گران احتمال می‌دهند که قیمت پی وی سی در پایان هفته و در خلیج فارس به 1120 دلار در هر تن هم برسد.
این در حالی است که پیشنهاد تاجران در عمان قیمتی معادل 1125 دلار در هر تن سی اف آر برای پی وی سی بوده است. پیشنهادها در تایلند هم نشان از قیمت‌هایی در حدود 1130 دلار در هر تن سی اف آر دارد. اما با این حال محموله‌هایی هم با قیمت 1100 دلار از سوی تاجران تایلندی به یک تاجر در امارات متحده عربی فروخته شده است.
اخبار کوتاه از آسیا
* گزارش‌ها حاكي از آن است كه با درخواست وام سه شركت وابسته به شركت بين‌المللي پتروشيمي عربستان موسوم SIPCHEM به ارزش 276 ميليون دلار براي راه‌اندازي پروژه‌هاي كليدي از طريق بانك رياض موافقت شده است. اولين بازپرداخت اين اقساط براي تابستان 2013 و مدت پرداخت آن چهارساله و درصد سود آن، متغير است.
* شركت آمريكايي Honeywell از امضاي چهار قرارداد به ارزش 40 ميليون دلار در مجتمع پتروشيمي Bourouge درمنطقه Ruwais ابوظبي خبر مي‌دهد. اين قراردادها در زمينه پيمانكاري اتوماسيون، تداركات و ساخت‌وساز، كنترل و سيستم امنيتي و توسعه كنترل اتوماتيك در سيستم حرارتي مجتمع است. مجتمع شماره 3 بروج – ابوظبي، به تازگي برنامه هايي براي توسعه واحدهاي پلي الفين داشته است.
* شركت شيميايي سومیتو ژاپن تصميم دارد در تابستان 2015 بعد از چهل سال توليد، واحد 415 هزار تني اتيلن خود (از خوراك نفتا)، در منطقه Ciba را كلا تعطيل كند. اين تصميم به علت پرهزينه بودن تعميرات و مشكلات تهيه منابع انرژي (برق – خوراک)، افزايش ظرفيت توليد اتيلن در منطقه خاورميانه و چين، توسعه بهره‌برداري از منابع گاز شیل (سنگ‌هاي رسي در آمريكا) گرفته شده است.
* وزارت بازرگاني چين به خاطر ارزان فروختن دو ماده شيميايي مونو بوتيل اتر و دي‌اتيلن گلايكول، تعرفه گمركي آنتي دامپينگ براي اين مواد وارداتي از آمريكا حدود 6/10 درصد و اتحاديه اروپا حدود 3/9 درصد الی18/8 درصد را تا پنج سال آينده افزايش داد. اين مواد در صنعت چاپ، خشكشويي، تميزكننده فلزات، زدودن و تميز كردن رنگ‌ها به كار مي‌رود.
*با هزينه 2/4 ميليارد دلار يك برج تفكيك‌كننده زايلين‌ها در مجتمع پتروشيمي جارونگ سنگاپور بزرگ‌ترين هاب پتروشيميايي در منطقه آسياي جنوب شرقي، نصب گرديده و انتظار مي‌رود واحد پارازايلين به ظرفيت اسمي 800 هزار تن، براي تامين نياز صنايع نساجي منطقه، تا سال 2014 شروع به توليد كند.
*شركت پتروشيمي و چاي Dhunseri هند از راه‌اندازي واحد PET به ظرفيت اسمي 430 هزار تن در دو فاز در مصر تا ماه جولاي سال جاري خبر داد. هزينه راه‌اندازي اين واحد حدود 9 ميليون دلار برآورد شده است.
*شركت شيميايي آلماني AG كه سال 1914 ميلادي در آلمان تاسيس شده و در اقصي نقاط جهان شعبه دارد در زمينه توليد انواع پليمرها و كوپليمر VAE فعال است، بنا به رشد تقاضا در بازار منطقه آسياي جنوب شرقي، با نصب رآكتور دوم و صرف هزينه 10 ميليون دلار، كل توليد اسمي ماده وينيل استات اتيلن VAE را در مجتمع Ulsan كره جنوبي به 90 هزار تن در سال رساند. اين ماده در توليد انواع چسب‌ها و رنگ‌ها مصرف مي‌شود.
* وزير انرژي‌تركيه از فعاليت و همكاري شركت اِنی ايتاليا با قسمت جنوبي قبرس در زمينه كشف موادهيدروكربوري شرق درياي مديترانه، خبر مي‌دهد و نگران تاثير منفي بر پروژه‌هاي نفت و گاز اين شركت در‌تركيه است. 
شركت آمريكايي نوبل انرژي مستقر در تگزاس در سال 2011 نخستين اكتشاف فراساحلي در قبرس را به ظرفيت اسمي 7‌تريليون فوت مكعب گزارش داده بود. در سال 1974 ميلادي، پس از كودتا در حكومت قبرس كه با پشتيباني يونان رخ داد،‌تركيه با حمله به قبرس، موجب تقسيم شدن قبرس به دو بخش شمالي و جنوبي شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;