نسخه شفابخش برای بحران آب و غذا

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی استفاده از کشت گلخانه‌ای را نسخه شفابخشی برای بحران آب و تأمین امنیت غذایی کشور در آینده اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، در حاشیه بازدید از مرکز تکثیر «کواکل» در ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس که تغییرات اقلیمی و کمبود آب و ریزگردها مشکلی در تولیدات بخش کشاورزی است و با توجه به محدودیت منابع از یک سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر، مجبور به تأمین امنیت غذایی کشور هستیم، در این زمینه گلخانه‌ها تا چه اندازه می‌توانند کمک کنند، گفت: امروز تغییرات اقلیمی و کمبود آب برای بخش کشاورزی مسأله‌ساز است، البته ریزگردها هم به عنوان یک پدیده نوظهور تأثیر بسیار منفی را در تولیدات کشاورزی ایجاد کرده است و امروز گلخانه‌ها می‌توانند نسخه شفابخشی برای جلوگیری و غلبه بر این معضلات باشد.
وی ادامه داد: اگر قرار است بر اساس اهداف تعیین شده وزارت جهاد و تأمین امنیت غذایی حرکت کنیم، راهبرد اصلی ما باید حفظ منابع پایه یعنی آب و خاک باشد و در این زمینه راهکار مناسب توسعه گلخانه‌ها است.
تقوی با اشاره به برنامه اقتصاد مقاومتی ۱۰ ساله گفت: قرار است ۴۸ هزار هکتار در کشور توسعه کشت گلخانه‌ای داشته باشیم و البته بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ این رقم باید به ۵۵ هزار هکتار برسد. همچنین بخش زیادی از کشت‌های فضای باز که ۲۳۰ هزار هکتار است، باید تبدیل به ۲۳ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای بشود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی همچنین با بیان اینکه از طرفی با محدودیت منابع آب و استفاده بی‌رویه مواجه هستیم، گفت: استفاده از گلخانه‌ها برای جلوگیری از هدررفت آب و افزایش راندمان بسیار مناسب خواهد بود. در حال حاضر در فضای باز برای تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که می‌توان آن را در کشت گلخانه‌ای به ۳۰ تا ۴۰ لیتر رساند.
وی با تأکید بر اینکه امروز اهداف گلخانه نقش مثبت و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، گفت: قیمت تمام شده تولید به خاطر افزایش ارز با مشکلاتی مواجه شده که در این زمینه احداث گلخانه می‌تواند به افزایش تولید و سودآوری کمک کند.
به گفته تقوی، در حال حاضر ۱۳۵۷ هکتار گلخانه در کشور احداث شده و ۹۸ درصد از برنامه توسعه سال ۹۷ تحقق پیدا کرده و همین امر نشان می‌دهد که دغدغه مسئولان در حوزه آب در افزایش بهره‌وری تا حدود زیادی تحقق پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای را ۴۲۵ میلیون دلار عنوان کرد که اکثر آنها در حوزه سبزی و صیفی بوده است.
وی در پاسخ به اینکه جایگاه ما در جهان در زمینه کشت گلخانه‌ای چیست، گفت: رقم ۱۳ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در مقایسه با ۳ میلیون هکتار گلخانه جهان رقم مناسبی نیست.
تقوی دلیل عقب‌ماندگی در این بخش را نبود دانش فنی و عدم احساس ضرورت از سوی تولیدکنندگان به دلیل ارزانی واردات عنوان کرد و گفت: قیمت ارزان محصولات وارداتی باعث می‌شود که تولیدکنندگان داخل نیازی برای ورود به تکنولوژی‌های جدید احساس نکنند.
وی گفت: ۳۰ سال است گلخانه در کشور شروع شده اما در آن زمان اشتغال و بحران آب به عنوان معضل اصلی تلقی نمی‌شد.
کشت گلخانه ای راهکار کاهش آلودگی در کلان شهرها
میزان سرانه مصرف گل در کشور ۱۸ شاخه است، در حالی که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته ۱۵۰ شاخه است.۴۰ هزار تولیدکننده گل و گیاه در کشور وجود دارد، اما هنوز فرهنگ استفاده گل در کشور خیلی جا نیفتاده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;