مس پنهانی افزایش قیمت می‌گیرد

بعد از شایعاتی که در بازار آزاد مس مبنی بر 10 درصدی شدن سقف رقابت برای این فلز سرخ در بورس پیچیده بود قیمت‌ها در بازار آزاد با اندکی افزایش رو به رو شد، تا اینکه روز گذشته این شایعات به حقیقت پیوست و مس با دامنه رقابت 10 درصدی وارد رینگ شد.

به گفته یکی از فعالان آگاه، مدت‌ها بود که ستاد تنظیم بازار و وزارت صنایع بر سر توافق سقف 10 درصدی مس تصمیم‌گیری می‌کردند تا اینکه موافقت خود را با این رقابت اعلام کردند و بعد از این اعلام موافقت، ديروز مس با رقابت جدید به معاملات ادامه داد. این فعال آگاه در ادامه در مورد روند قیمت‌ها به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: قیمت پایه نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است؛ اما با ایجاد رقابت 10 درصدی قیمت رقابتی نسبت به هفته گذشته با رشد 4 درصدی روبه‌رو شد. به نظر می‌رسد این روش که در مورد آلومینیوم تجربه موفقیت‌آمیزی برای افزایش قیمت‌ها در بورس تحت لوای رقابت بود، کم کم به روشی جاری در مورد کالاهای گوناگون تبدیل شود؛ به طوری که اگرچه عرضه‌کننده اجبارا باید قیمت‌های پایه را کنترل کند، اما از طرفی به بهانه رقابت، قول افزایش قیمت را از بورس می‌گیرد. به هر حال باید گفت این روش دردی را از تولیدکننده واقعی و متقاضیان حقیقی مس و آلومینیوم که به دنبال قیمت‌های پایینی بودند، دوا نمی‌کند. هرچند دیروز افزایش دامنه رقابت نفعی برای مس نداشت و تنها قیمت‌ها با 4 درصد افزایش نسبت به قیمت پایه مواجه شد؛ اما این روش در آینده می‌تواند قیمت‌ها را در هر معامله افزایش دهد. بر این اساس قیمت مس در بازار آزاد نیز نسبت به روز گذشته با افزایش همراه شد. به گفته فعالان بازار این فلز سرخ روز گذشته با قیمت 25 هزار و 700 تومان معامله شد. فعالان بازار معتقدند اگر مس به این افزایش‌های پنهان و یک خط در میان خود ادامه دهد، مجددا با افزایش کاذب این فلز و عدم خرید و فروش این فلز در بازار مواجه خواهیم شد؛ در نتیجه تمام تلاش‌هایی که برای کنترل این بازار در این مدت انجام شد بیهوده بوده است. همچنین بر اساس این گزارش مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه 21 هزار و 155 تومان برای هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت با قیمت 23 هزارو 270 تومان مورد معامله قرار گرفت. کل عرضه برای این محصول دو هزار و 200 تن بود؛ اما تقاضا برای آن 6 هزار و 180 تن ثبت شده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ پایه 21 هزارو 732 تومان روی تابلوی عرضه ظاهر شد که با بالا رفتن تقاضا با قیمت 23 هزار و 905 تومان در هر کیلو به فروش رسید. کل عرضه برای این محصول یک هزار و 800 تن بوده، در حالی که با تقاضای 5 هزار و 100 تنی مواجه بوده است.

مفتول مس شركت دنیای مس نيز در اين روز با قیمت پایه 21 هزار و 769 تومان در هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت میان خریداران با افزایش نرخ نسبت به قیمت پایه رو‌به‌رو شد و با قیمت 23 هزارو 945 تومان در رینگ فلزات معامله شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بوده، اما تقاضا‌کنندگان خواستار یک هزار و 545 تن در اين رینگ معاملاتی بوده‌اند.

از سوی دیگر روند سایر فلزات پایه نیز در بازار آزاد همچنان در ثبات به سر می‌برد. البته این ثبات به دلیل رکودی است که در بازار ایجاد شده؛ چراکه تجار به دلیل انتظار برای شنیدن اخبار جدید خریدوفروشی انجام نمی‌دهند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;