فهرست بهای ۱۳۹۹ بی توجه به کورونا!

به گزارش تاسیسات نیوز طبق روال سال های قبل و بی توجه به کورونا، فهرست بهای سال ۱۳۹۹ در ۱۹ رشته مختلف از جمله تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی منتشر شد.

به استناد نظام فنی و اجرایی کشور، ماده ۳۴ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه، ماده ۲۳  قانون برنامه و بودجه و آیین نامه استانداردهای اجرایی طرحهای عمرانی فهارس بها منتشر می شوند که مبانی آن به تصویب شورای عالی فنی رسیده است.

فهارس بها که نخستین گام های انتشار آنها از سال ۱۳۵۲ آغاز شد از مهمترین اسناد نظام اجرایی کشور است.

انفاقات مهم در فهرست بهای امسال

فهرست بهای تاسیسات مکانیکی طبق روال سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده است و به میزان بسیار کمی نواقص خود را تکمیل کرده است. افزوده شدن آبگرمکن های خورشیدی با لوله های خلاء به فهرست بها و در فصل آبگرمکن ها شاید نخستین گام ها برای هموارکردن استفاده از انرژی های تجدید پذیر باشد. همچنین سرانجام تهیه کنندگان فهرست بها کمپرسورهای پیچی را به رسمیت شناختند و آن را به فهرست بهای تاسیسات مکانیکی و به فصل دستگاه های مبرد افزودند. در این فصل با ردیف جدید دستگاه های مبرد یکپارچه، که آنها را در ادبیات مهندسی با عنوان پکیج های روف تاپ می شناسیم، نیز روبرو می شویم.

فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه کشور
فهرست بهای منتشره سازمان برنامه و بودجه کشور

نکته آزاردهنده فهرست بهای تاسیسات مکانیکی ۱۳۹۹ مانند سال های قبل وجود ردیف های فراوان بدون قیمت است که محل مناقشه خواهد بود. در این میان نکته عجیب نبود قیمت برای دیگ های چدنی است که با وجود تنها دو تولید کننده دیگ چدنی در کشور یعنی شرکت شوفاژکار و شرکت MI3 قیمت گیری به نتیجه نرسیده است. در همین مورد ردیف های کولرهای آبی با پدسلولزی را نیز بی قیمت می بینیم در حالی که تولید کنندگان شاخص این نوع کولرها بسیار محدودند.

هنوز هم تجهیزات تاسیساتی مهمی مانند سیستم های با کویل انبساط مستقیم، تجهیزات استخر، تجهیزات آتش خاموش کن های گازی و … به فهرست بها راه نیافته اند؛ بدیهی است نقص هریک باعث مناقشات پیمانکاران، کارفرماها و مهندسان مشاور خواهد بود.

برای دانلود فهرست بها روی دکمه زیر کلیک کنید:

فهرست بهای تاسیسات مکانیکی ۱۳۹۹

 

آیا سرانجام ایرادات فهرست بها تمام خواهد شد؟ پاسخ به این سوال کمی سخت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;