عوامل بازدارنده اجرای شناسنامه فنی ساختمان

 

 نمی توان گفت که نظارت برتاسیسات ساختمان ها صفراست اما تا رسیدن به نقطه ایده آل دراین زمینه فاصله داریم.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،   شبکه اطلاع رسانی صنوف مسکن ایران(صما) برای کسب اطلاع از روند اجرای شناسنامه فنی ساختمان به نظرسنجی گسترده ای از روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور پرداخته است که نتیجه این نظر سنجی نشان می دهد، اگر چه مسئولان اعتقاد دارند که این طرح در همه شهرستان ها اجرا می شود اما عملا عوامل بازدارنده ای در هر استان وجود دارد که باعث می شود سرعت و کیفیت اجرای آن در استان های  مختلف متفاوت باشد و دربعضی از استان ها به بهترین شکل ممکن و دربرخی از استان ها متوقف و در برخی نیز بعضا صوری اجرا شود.

متن زیر گفت وگوی صما با داریوش دیودیده – عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان کهکیلویه و بویر احمد است:

 

آقای دیودیده! با توجه به تخصص اصلی شما که در حوزه برق است،راجع به روندنظارت بر تاسیسات برقی ساختمان ها توضیح دهید. آن طور که برخی از مهندسان این حوزه عنوان می کنند از قرار معلوم، نظارت برتاسیسات برقی ساختمان ها به شدت ضعیف و حتی گفته می شود نزدیک به صفراست. به اعتقاد این عده همین مساله باعث بروز حوادث جانی بیشماری می شود. تحلیل شما از این مساله چیست؟

نمی توان گفت که نظارت برتاسیسات ساختمان ها صفراست اما تا رسیدن به نقطه ایده آل دراین زمینه فاصله داریم. حقیقت امر این است که هم زمان با تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان، ذهنیت غالب این بود که ایمن سازی ساختمان ها در اولویت باشد چرا که عواقب ناشی از این مساله کاملا قابل رویت بود. این درحالی است که سایر رشته ها در این مسیر تقریبا مغفول واقع ماند. همین امر باعث شد که حوادث بیشماری از این رهگذر برای مصرف کنندگان ایجاد شود که افزایش این آمارها باعث شد که نگاه مردم و مسوولان به امر نظارت برتاسیسات برقی ساختمان ها بیشتر شود و همه این عوامل دست به دست هم داد تا این موضوع مورد توجه قراربگیرد و روند نظارت بر تاسیسات برقی ساختمان ها در مقایسه با گذشته بهتر شود.

اما شما اشاره کردید که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله است به نظر شما باید چه اقداماتی انجام داد تا به این نقطه نزدیک تر شویم؟

خب مثل همه کارها اولین اقدام لازم این است که فرهنگ سازی های لازم را انجام دهیم  و این کار همکاری تمامی نهادهای مسئول را می طلبد. یعنی شرکت توزیع برق،شهرداری ،سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی باید همگی باهم دراین زمینه تشریک مساعی لازم را داشته باشند و با برنامه ریزی های دقیق و نیز اطلاع رسانی های لازم، شرایطی را فراهم کنند که طی یک برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق، نظارت بر تاسیسات برقی را به نقطه ایده آلی برسانند. البته برای تحقق این امر شهرداری به عنوان مسئول صدور پروانه ساختمانی باید صدور آن را مشروط به انجام نظارت برقی کند که همین امر می تواند یک راهکار خوبی باشد تا این مهم اجرا شود. این امر باعث می شود که نظارت برقی نیز همانند سایر رشته ها، جدی گرفته شود. حتی شهرداری می تواند در فرم های مربوط به صدور پروانه ساختمانی این قضیه را کاملا دقیق مشخص کند و برای ساختمان هایی که نظارت بر تاسیسات برقی در آنها انجام نشده، پروانه صادر نکند.

از جمله عواملی که می تواند الزامات لازم برای تحقق این مساله را ایجاد کند اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان است. اما گفته می شود که مشکلات مربوط به استاندارد نبودن مصالح ساختمانی ازیک طرف و کمبود کارگر ماهر ازطرف دیگر باعث شده که دربرخی از استان ها شناسنامه فنی به معنای واقعی اجرا  نشود. در استان شما اوضاع ساخت و سازها به چه صورت است؟ آیا طرح شناسنامه فنی اجرا می شود؟

خوشبختانه در استان ما از سال 86 این طرح اجرایی شده است. اما آنچه باعث می شود که این طرح با سرعت مورد نظر پیش نرود موضوع کمبود مجری ذی صلاح و نیز مقاومت دربرابر اجرای این طرح است و نکته اینجاست که این دو در اکثر موارد اثر دیگری را خنثی می کند چرا که در مواردی که مجری ذی صلاح وجود داشته است، مردم دربرابر آن مقاومت نشان داده اند و در مواقعی هم که مردم خواهان اجرای شناسنامه فنی بوده اند، کمبود مجری ذی صلاح باعث شده است که این طرح اجرا نشود. در واقع در شهرستان های کوچک مردم تصور می کنند که می خواهند یک واحد دو طبقه بسازند و در آن سکونت کنند و خیلی ضرورتی برای رعایت مقررات ملی مربوط به ساختمان نمی بینند آنها به روال سنتی پیشین می خواهند به ساده ترین شکل ممکن  و به سبک وسیاق قبل یک ملکی را بسازند و در آن سکونت کنند.اما این امر قطعا نیاز به فرهنگ سازی دارد که البته یک شبه اتفاق نمی افتد واندکی زمان براست .اما درکل دراستان کهکیلویه و بویر احمد تقریبا وضعیت اجرای شناسنامه فنی مطلوب است و البته اجرای آن در شهرهای بزرگتر آن در قیاس با شهرستان های کوچک تر از رونق بیشتری برخورداراست.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;