طرح جدید ایران برای کاهش وابستگی به ترکمنستان

 

همزمان با از سرگیری واردات قطره چکانی گاز از ترکمنستان، ایران ساخت یک خط لوله جدید برای کاهش وابستگی به گاز وارداتی را در استان‌های حاشیه دریای خزر آغاز کرد.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از مهر ، اختلاف در زمینه نحوه واریز بهای گاز موجب شده است که در هفته های اخیر ترکمنستان برای سومین بار متوالی در 5 سال گذشته شیرهای صادرات گاز طبیعی به ایران را ببندد.با این وجود مسئولان شرکت ملی گاز از سفر قریب الوقوع رستم قاسمی وزیر نفت به عشق آباد برای مذاکره و رایزنی با ترکمنستان خبر داد و تاکید می کنند: بزودی حجم واردات گاز طبیعی از ترکمنستان به 40 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.از اینرو، پیش بینی‌ها نشان می دهد ایران و ترکمنستان به عنوان دو قطب تولید و صادرات گاز جهان باید راهکارهای جدیدی را برای مقابله و دور زدن تحریم‌های غیر قانونی غرب در نحوه مبادلات ارز حاصل از تبادلات گازی تعریف و اجرایی کنند. 

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات گازی تهران- عشق آباد، شرکت ملی گاز ایران هم تمهیدات متعددی را برای کاهش وابستگی و خودکفایی از واردات گاز طبیعی از ترکمنستان در دستور کار قرار داده است.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز ترش ایران به بیش از 600 میلیون مترمکعب در روز رسیده است که پیش بینی می‌شود با تکمیل و راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی این ظرفیت به مرز یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد.

از اینرو واردات گاز طبیعی از ترکمنستان با توجه به قیمت‌های منطقه‌ای گاز فقط دارای توجیه اقتصادی فنی و عملیاتی است به طوری‌که یکی از مهمترین اهداف ایران از واردات گاز ترکمنستان کاهش انتقال گاز طبیعی به استان‌های شمال و شمال شرق کشور بوده است.

اما توقف‌های گاه و بی گاه گاز وارداتی از ترکمنستان مسئولان شرکت ملی گاز را مجبور به تعریف و اجرای مسیرهای جدیدی برای انتقال گاز فازهای پارس جنوبی به استان‌های شمال و شمال شرق و تقویت شبکه گاز در این مناطق کرده است.

جواد اوجی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در 2 سال گذشته خطوط لوله جدیدی برای افزایش پایداری شبکه گاز در شمال و شمالغرب کشور در مدار بهره بردایر قرار گرفته است، گفت: آبان ماه سالجاری و در آستانه فصل سرما قطعه نهایی خط لوله سوم سراسری از لوشان تا رشت راه اندازی شد.

 

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه با بهره برداری از این خط لوله جدید گاز در مجموع ظرفیت انتقال روزانه گاز طبیعی از جنوب به استان های شمال و شمال شرق کشور 110 میلیون مترمکعب افزایش یافت، تصریح کرد: همچنین 2 سال گذشته خط لوله شمال و شمالشرق کشور از تهران تا سرخس به طور کامل راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه با راه اندازی خط لوله شمال و شمالشرق هم حدود 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت انتقال گاز افزوده شد، اظهار داشت: همچنین امسال 3 تاسیسات جدید تقویت فشار گاز در مسیر این خط لوله 48 اینچی گاز راه اندازی شد. 

این مقام مسئول همچنین از تعریف یک مسیر جدید برای انتقال و افزایش پایداری گاز در استان‌های حاشیه دریای خزر خبر داد و افزود: هم اکنون عملیات اجرایی خط لوله گاز کیاسر به دامغان آغاز شده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در حال حاضر مجوزهای زیست محیطی احداث این خط لوله جدید گاز اخذ شده است، تاکید کرد: با ساخت و بهره برداری از این خط لوله جدید گاز علاوه بر افزایش پایداری و ظرفیت انتقال گاز امکان خودکفایی بیشتر از واردات گاز طبیعی هم فراهم می شود.

به گزارش مهر، خط لوله 42 اینچی کیاسر – دامغان منجر به انتقال گاز از استان سمنان به مازنداران می شود که هم اکنون بخشی از ساخت این خط لوله 160 کیلومتری انتقال گاز آغاز شده است.

ساخت این خط لوله جدید گاز یکی از مصوبات سفرهای استانی هیات دولت بوده که پیش بینی می شود با سرمایه گذاری 300 تا 350 میلیارد تومانی در مدت 2 سال احداث شود.

2 سال گذشته خط لوله گاز یکهزار و 24 کیلومتری شمال و شمالشرق ایران در دو فاز به طور کامل به بهره برداری رسید به طوریکه در فاز اول این خط لوله به طول تقریبی 524 کیلومتر و فاز دوم آن به طول 500 کیلومتر و سرمایه گذاری 550 میلیون دلار به طور رسمی راه اندازی شد.

انتقال مستقیم گازهای پارس جنوبی به شمالشرق ایران، خودکفایی از واردات برای تامین گاز 6 استان شمالی، ایجاد کریدوری جدید برای سوآپ و ترانزیت گاز به بازارهای شرق آسیا و اروپا، افزایش پایداری شبکه ملی گاز و امکان افزایش سهم ایران درتجارت جهانی گاز از مهمترین مزیتهای اقتصادی این پروژه 1.2 میلیارد دلاری به شمار می رود.

همچنین 3 سال گذشته هم مقامات تهران- عشق آباد بر روی فرمول جدید فروش گاز و افزایش سقف تبادلات سالانه گازی از 8 به 14 میلیارد متر مکعب به توافق جدیدی دست یافته بودند.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;