شناسايي افق هاي جديد هيدروکربني در ميادين نفت و گاز خليج فارس

 

سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این که امروزه تقریبا بخش عمده‌ای از میادین تولیدی نفت ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارد، گفت: استفاده از اطلاعات ژئوفیزیکی، در تولید و برداشت صیانتی از مخازن جایگاه کلیدی دارد. 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، بهزاد نظری با تاکید بر این که رویکرد اداره ژئوفیزیک فلات قاره ، توسعه ‌ای و اکتشافی است ، گفت : در این اداره از روش‌ های گرانی ‌سنجی، مغناطیس ‌سنجی، ژئوالکتریک، رادار و انواع لرزه نگاری با هدف توسعه میادین و اجرای طرح‌ های مختلف فرآورش نفت استفاده می شود.

 

وی تهیه نقشه های عمقی دقیق و انجام مطالعات حجم سنجی را یکی دیگر از ملزومات توسعه میادین دانست و تاکید کرد: اداره ژئو فیزیک و دانش لرزه شناسی با توجه به روش لرزه‌ نگاری پیشرفته ‌ای که از آن استفاده می‌ کند، قادر است علاوه بر لایه ‌های مخزنی مهمی که تا‌کنون بهره ‌برداری شده است، لایه‌های عمیق ‌تر تا 10 کیلومتر را نیز به تصویر بکشد.

نظری با بیان این که استفاده از چنین دانشی در روش های لرزه نگاری به نوعی افق های اکتشافی و تولیدی آینده را معرفی می کند، گفت: لرزه‌ نگاری سه بعدی در کنار تهیه نقشه‌ های دقیق‌تر و حجم‌ سنجی بهینه، می تواند به ایجاد تصویر مناسبی از حجم هیدروکربن قابل استحصال در مخازن برای سال های آینده نیز کمک کند.

وی به اولویت بندی میادین در اجرای طرح های لرزه نگاری اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست ساختمان های مشترک و میادین نفتی را لرزه‌نگاری کردیم و در مرحله دوم، روی میادینی کار کردیم که نقشه جامع توسعه (MDP) آنها در حال تهیه است.

سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: انجام همزمان عملیات لرزه نگاری با فعالیت‌ های اکتشافی یا توسعه ‌ای می تواند در هزینه و زمان انجام پروژه ها صرفه جویی قابل توجهی به همراه داشته است. نظری اولویت سوم در فعالیت های لرزه نگاری را مربوط به میادین و حوزه هایی دانست که تاکنون تحت پوشش لرزه ‌نگاری قرار نگرفته است و گفت: لرزه نگاری در این حوزه می تواند موجب شناسایی میادین جدید هیدروکربوری جدید شود.

وی همچنین عملیات لرزه نگاری چهار بعدی را یکی دیگر از شیوه های شناسایی و بررسی ساختارهای هیدروکربنی بیان کرد و افزود: این روش برای نخستین بار در کشور در میدان نفتی ابوذر انجام می شود.

نظری ، روش دامنه در مقابل دور افت (avo) را از دیگر روش های نوین برای بررسی داده های ژئوفیزیک دانست و گفت: تمرکز این روش به استفاده از داده ‌های پردازشی است که

نخستین بار در شرکت نفت فلات قاره ایران مورد توجه قرار گرفته است. وی با بیان این که امکان استفاده از این روش در میدان آرش وجود دارد، اظهار امیدواری کرد با انجام این روش در این میدان، امکان استفاده از نتایج مطلوب روش دامنه در مقابل دور افت در سایر میادین نیز فراهم شود.

پایان پیام/.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;