شرایط ایمنی آسانسور در هنگام آتش سوزی

ایمنی آسانسور‌ ها و پله‌های برقی در برابر آتش سوزی وقتی فراهم می‌شود که در احداث آسانسور اصول ایمنی رعایت شده و مواردی همچون استفاده از مصالح مقاوم در برابر آتش و حرارت، ممانعت از نفوذ دود و حرارت و گاز‌های سمی به داخل چاه و کابین آسانسور و انتقال آن به دیگر طبقات ساختمان است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ایمنی آسانسور‌ ها و پله‌های برقی در برابر آتش سوزی وقتی فراهم می‌شود که در احداث آسانسور اصول ایمنی رعایت شده و مواردی همچون استفاده از مصالح مقاوم در برابر آتش و حرارت، ممانعت از نفوذ دود و حرارت و گاز‌های سمی به داخل چاه و کابین آسانسور و انتقال آن به دیگر طبقات ساختمان است.
در اغلب آتش سوزی‌های ساختمان‌ها، آسانسور هامیتوانند نقش حیاتی در تخلیه ساختمان و نجات افراد داشته باشند. هنگام وقوع حریق در تمام یا قسمتی از ساختمان مشکلات تخلیه خصوصا برای سالمندان و بیماران پیش می‌آید. در ساختمان‌های مدرن سیستم کنترل آتش نشان به سیستم کنترل آسانسور اضافه می‌شود. در کشور‌های پیشرفته این امر برای ساختمان‌های با ارتفاع ۲۸ متر یا بلند‌تر الزامی است. با فعال شدن سیستم تشخیص دود یا آتش، کابین به طبقه همکف هدایت شده و متوقف می‌شود و فقط با کنترل آتش نشان به کار ادامه میدهد.
ایمنی آسانسور در هنگام آتش سوزی
اگر یکی از آسانسور‌ها ضد آتش انتخاب شود شرایط زیر در آن رعایت میگردد:
چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوایی عمل میکند و لذا راهرو طبقات باید توسط در‌های ضد آتش مجهز گردد تا از نفوذ آتش و دود به چاه آسانسور جلوگیری کند.
درپائین‌ترین نقطه و یا در طبقه همکف داکت هوایی خاصی برای چاه آسانسور طراحی و ساخته میشود تا در مواقع آتش سوزی و نفوذ دود به چاه، هوای تازه از داکت وارد و ایمنی آسانسوز تامین شود.
داکت فوق باید محفظ باشد و حیوانات و انسان نتوانند از آن وارد چاه شوند.
کابل تغذیه برق آسانسور باید مستقل باشدتا چنانچه در اثر آتش سوزی اتصالی برق منجر به قطع برق گردد سیستم برق آسانسور همچنان متصل و فعال بماند.
وسائل اطفاء حریق در موتورخانه باید خاص خاموش کردن حریق ناشی از تجهیزات آسانسوری باشد.
انبار کردن و یا گذاشتن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال در چاه و موتورخانه یا چاله پایین ممنوع است.
درصورتیکه دیواره چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شده باشند، باید در‌های لولایی همان درجه و در‌های اتوماتیک حد اقل نصف آن درجه بندی را دارا باشند.
برق اضطراری
درصورتیکه برق اضطراری برای یک ساختمان ضروری تشخیص داده شودباید حد اقل یک آسانسور در آن ساختمان از برق اضطراری تغذیه شود و این خط باید بتواند هر یک از آسانسور‌های دیگر را به انتخاب تغذیه نماید. این سیستم باید به طور خودکار فعال شود تا ایمنی آسانسور حاصل گردد.
اتصال زمین
اتصال زمین مناسبی طبق مقررات ملی بایستی در نظر گرفته شود.
در اینجا نحوه ایجاد یک نوع اتصال مناسب برای مشترکان با کنتور ۲۵ آمپر ۳ فاز بیان میشود:
یک لوله گالوانیزه یک اینچ (لوله آب) در زمین به صورت قائم دفن شود. حد اقل ۲ متر از لوله باید در زمین بکر باشد. لوله باید یکپارچه و سالم باشدو درزمان نصب هیچگونه خراشیدگی و زنگ زدگی و قری نداشته باشد. ابتدا حد اقل ۲ متر زمین گود شود و لوله را در وسط آن قرار داده چاه را با پنج لایه پودر زغال و ۵ لایه نمک سنگ خرد شده و سرند شده به تناوب پر کنیدو آن را بکوبید. ضخامت هر لایه ۱۵ سانتیمتر. بعد از آن چاه را با خاک سرند شده به صورت لایه لایه پرکنید؛ و هر لایه را بکوبید. سر لوله باید حد اقل ۲۰سانتیمتر از زمین بیرون باشدو دور آن چاهکی به ابعاد ۳۰*۳۰*۳۰سانت با آجر درست شود. این چاهک باید همواره خالی باشدو درب داشته باشدو گاهی درآن آب ریخته شودتا از لوله به پائین نفوذ کند و زمین را مرطوب نگهدارد.
سیم‌های ارت را با بست غیر آلومینیومی محکم به لوله متصل نمایید
استاندارد‌های ایمنی آسانسور‌ و پله‌های برقی رعایت مقررات زیر را جهت حفاظت آسانسور‌ها در مقابل آتش سوزی الزامی می‌دانند:
دیواره‌های داخلی چاه آسانسور به طور سراسری و در تمام ارتفاع باید از مصالح مقاوم در برابر حریق ساخته شده و حداقل ۲ ساعت مقاومت در برابر آتش سوزی داشته باشد.
ورودی چاه آسانسور باید مجهز به در‌های محافظت شده در برابر آتش با ۱/۵ ساعت مقاومت در برابر آتش باشند.
موتورخانه آسانسور نیز باید دارای دیوار مجزا و از مصالح غیر قابل اشتعال با ۲ ساعت مقاومت در برابر آتش احداث شود.
در ورودی موتورخانه نیز بایستی دارای حداقل یک ساعت مقاومت در برابر آتش باشد.
چاه آسانسور حتما در خارج از باکس پلکان طراحی گردد.
در کابین و در‌های طبقات آسانسور از نوع دولته‌ای (دو در) اتوماتیک تلسکوپی انتخاب و اجرا شود.
آسانسور در طبقات غیر مسکونی مجهز به محوطه پیش ورودی (لابی) باشد.
در لابی بایستی به راه خروج یا پله فرار دسترسی مناسبی فراهم شده باشد تا افرادی که از آسانسور خارج می‌شوند بتوانند از آن استفاده نمایند.
دور بندی آسانسور و پلکان در طبقات همکف و زیر زمین با مصالح مقاوم حریق الزامی است.
تمام لابی‌های آسانسور باید بدون مانع و در‌های قفل دار باشند.
در صورت فعال بودن آسانسور آتش نشانی باید امکان استفاده از آن در طبقات امن (حفاظت شده) وجود داشته باشد.
مولد برق اضطراری برای حداقل یکی از آسانسور‌های آتش نشانی در نظر گرفته شود.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;