رابطه مصرف بهینه و صادرات گاز

به گزارش تاسیسات نیوز، ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گاز در دنیا، به همان میزان که تولید بالایی دارد به همان میزان نیز مصرف داخلی دارد. بر این اساس است که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز به این موضوع تاکید دارد که «هر میزان گاز که در کشور تولید می‌شود، به مصرف می‌رسد.»


این حجم از مصرف داخلی در حالی در بخش خانگی و صنعتی به مصرف می‌رسد که میزان هدررفت گاز در این بخش‌ها بسیار چشمگیر است. گفته می‌شود فرسوده بودن و غیراستاندارد بودن زیرساخت‌های مصرف گاز در منازل از یکسو و راندمان پایین در بخش صنعتی از دیگر سو، از جمله دلایلی هستند که هدررفت ۲۰ درصدی از کل مصرف روزانه گاز در کشور را به همراه دارند.


این یکی از موضوعات مهم در نشست خبری روز گذشته بود که عراقی در جمع خبرنگاران سعی در پررنگ کردن آن داشت. او با تاکید بر اینکه حفظ ۲۰ درصد هدررفت گاز می‌تواند منجر به درآمدزایی و اشتغال فراوانی شود، گفت: اگر برنامه‌ای منسجم برای بهینه‌سازی مصرف گاز وجود داشته باشد، انبوهی از فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند برای اجرای راهکارهای صرفه‌جویی وارد عرصه کار شوند.


عراقی با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز به تنهایی مسوول پیشبرد طرح‌های مصرف بهینه نیست و در این زمینه همکاری دولت، مجلس و سایر نهادهای مرتبط نیز ضروری است، بازدهی پایین نیروگاه‌های برق کشور که به حدود ۳۰ درصد و کمتر نیز می‌رسد را یکی از مهم‌ترین عوامل هدر رفت گاز در کنار بخش خانگی دانست.


معاون وزیر نفت در امور گاز با ابراز تاسف از پایین بودن راندمان در بخش‌های صنعتی، گفت: بازدهی نیروگاه‌ها در سایر کشورها بیش از ۵۰درصد است. به عقیده کارشناسان، ارزان بودن قیمت گاز در ایران در کنار سایر عوامل، یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف بی‌رویه و نامسوولانه گاز به‌عنوان منبعی پایان‌پذیر در کشور است.


عراقی در ادامه گفت: ایران توان صادرات حجم قابل توجهی از گاز را دارد، اما مشکل اینجا است که میزان مصرف به قدری بالا است که هر چه گاز تولید می‌شود باید به مصرف در داخل اختصاص یابد و ما با وجود موقعیت سوق‌الجیشی خوبی که داریم؛ نمی‌توانیم بازارهای خوبی پیدا کنیم.


مدیرعامل شرکت ملی گاز تاکید کرد: باید فکری برای صرفه‌جویی کرد در غیر این صورت، گازی برای صادرات باقی نمی‌ماند. عراقی در ادامه گفت: وقتی مردم و نهادهای دولتی و خصوصی صرفه‌جویی نمی‌کنند و قانون‌گذار نیز کاری انجام نمی‌دهد تکلیف ما چیست؟

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;