دلایل اصلی وقوع سیل در دروازه قرآن شیراز

عوامل اصلی بروز سیل در دروازه قرآن شیراز از سوی کارگروه بررسی عوامل وقوع این رویداد اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس، شنبه در نشست ستاد بازسازی و بازتوانی خسارت ناشی از سیل در شیراز گفت: این کارگروه متشکل از دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل مدیریت بحران استانداری، شهرداری شیراز، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس است.
امیر حسین جمشیدی افزود: در این نشست، دلایل متعددی برای این رویداد مطرح شد که اعضا بر روی هفت دلیل اتفاق نظر داشتند.
وی، عدم تناسب حجم سیلاب و ظرفیت کانال احداثی را نخستین دلیل اعلام کرد و اظهار داشت: ظرفیت آبگیری کانال احداثی در دروازه قرآن در شرایط ایده آل و بدون مسدود شدن مسیر آن بین ۱۲ تا ۱۹ متر مکعب در ثانیه است که در این بارندگی بین ۴۰ تا ۴۵ متر مکعب در ثانیه آب به دهانه کانال می رسید.
جمشیدی اضافه کرد: دومین دلیل، کم شدن مقطع ورودی کانال به دلیل گرفتگی دریچه زباله گیر نصب شده در ورودی آن بود هرچند حتی اگر هیچ گرفتگی هم ایجاد نمی شد به دلیل کوچک بودن دهانه کانال، باز هم سه چهارم آب سرریز می شد.
وی ادامه داد: وجود نخاله های ساختمانی در مقاطع مختلف مسیرهای اصلی و فرعی منتهی به دروازه قرآن دیگر دلیل بروز سیل در دروازه قرآن اعلام شد.
جمشیدی، تغییر در محیط طبیعی حوضه آبریز (تغییر در پوشش گیاهی، شیب زیاد حوضه آبریز و ساخت و سازهای متعدد در مسیر را دیگر دلیل این اتفاق برشمرد.
وی، حوضه آبریز دروازه قرآن را ۲۳ کیلومتر مربع و محله سعدی را حدود ۵۶ کیلومتر مربع برشمرد و گفت: میانگین زیاد شیب حوزه دروازه قرآن (حدود ۳۰ درصد) از دیگر دلایل بروز سیل در شیراز اعلام شد.
مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس، تغییر در مسیر کانال انتقال آب به رودخانه خشک در زمان احداث پل امام علی (ع) و عدم بازنگری طرح جامع دفع آب های سطحی با توجه به گذشت ۳۰ سال از زمان تهیه آن را از دیگر دلایل مطرح شده از سوی کارگروه بررسی علت وقوع سیل در شیراز اعلام کرد.
وی افزود: بر اساس آمار ایستگاه آب منطقه ای استان واقع در خیابان ارم، میزان بارندگی در شیراز از هشت صبح تا ۱۲ ظهر روز پنجم فروردین، ۲۶ و ۹ صدم میلی متر بود که ۱۸ و چهار دهم میلی متر از آن ظرف مدت ۱۵ دقیقه یعنی از ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه تا ۱۱ و ۴۸ دقیقه باریده است.
جمشیدی گفت: بدون تردید با توجه به اختلاف ارتفاع خیابان ارم با دروازه قرآن، میزان بارش در آن منطقه بیش از خیابان ارم بوده است.
او افزود: در حالی که در طول سال ۹۶ میزان کل بارندگی در این استان ۱۳۰ میلی متر بود، در روز پنجم فروردین ۹۸ ظرف مدت ۱۵ دقیقه، میزان زیادی باران در شیراز بارید که بیانگر شدت بارندگی در آن مقطع است که منجر به جاری شدن سیل شد.
بر اثر وقوع سیل پنجم فروردین ۹۸ در دروازه قرآن شیراز، ۲۱ نفر جان باختند، ۱۶۴ نفر مصدوم شدند و خسارت های بسیاری به خودروهای در حال عبور وارد آمد.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;