دركنار هم «ساختن»

 

 

محسن خلیلی عراقی؛ اسطوره‌ای درمیان کارآفرینان است . مناسب دیدیم در اینجا یادداشتی از ایشان به مناسبت روز مهندس منتشر نماییم.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، پنجم اسفند ماه روز تولد خواجه نصيرالدين طوسي چه به حق و شايسته به نام « روز مهندسي» نامگذاري شده است.

فقيه، دانشمند، رياضيدان و منجمي كه نه فقط علم و دانش را مرتبه و معنايي والا بخشيد و در جهان تيره و تار آن روز مغرب زمين، چراغ دانش را روشنابخش بود، بلكه به مسووليت اجتماعي خود در مقابل حمله و هجوم دشمن خارجي نيز به هوشمندانه‌ترين شكل ممكن عمل كرد و مانع از ويراني، كشتار و خسارت‌هاي عظيم به ميهن و ذخاير و گنجينه‌هاي عظيم آن و جامعه بشري شد.

به گزارش تاسیسات نیوز، رفتاري كه بايد سرمشق و الگوي همه مهندسان عزيز كشورمان قرار گيرد؛ چرا كه زندگي هركس را مي‌توان به ميزان تلاش او براي كسب شناخت و آگاهي فردي در رابطه با دانش و شناخت وسيع‌تر و عملي در گستره اجتماعي معنا كرد.

براين اساس كسب دانش و معلومات در رشته‌هاي دانشگاهي شرطي «لازم» براي پيشبرد اهداف فردي و سعادت جمعي است، اما شرط «كافي» نيست بلكه لازم است از طريق شناخت نيازها و ضرورت‌هاي امروز و فرداي ميهن عزيز و در پيوند با پيشرفت جهاني، شكلي عملي به خود بگيرد. اما مهندسي يعني خلاقيت، زايش و پويايي. در هر جامعه‌اي كه در آن علم مهندسي جايگاه خود را پيدا كرده باشد، باعث امنيت، رفاه و آسايش اهل آن جامعه خواهد بود. تاثير دانش مهندسـي را بـه وضـوح مي‌‌تـوان در بسيـاري از عرصه‌هاي زندگي اعم از كشاورزي، پزشكي، صنعت، مسكن، آموزش حتي مسائل اجتماعي، فرهنگي و زيست محيطي مشاهده كرد. مهندسي اما فقط تكنيك و تكنولوژي نيست. مهندسي سيستمي «باز» است و نه سيستمي «بسته».

قرائت صرف تكنيكي از «مهندسي» آن را سيستمي بسته و مكانيكي ترسيم مي‌كند كه همچون ماشين دقيق كار مي‌كند. اما در قرائت «انساني» از مهندسي اين علم، علمي است «باز» كه با انسان و روابط و مناسبات انساني سروكار دارد. در اين قرائت دومي است كه مي‌توان اميد به موفقيت داشت. اينكه علاوه بر كار با ماشين آلات و تجهيزات، ظرافت‌هاي كار با انسان را بدانيم و از طريق درك نيازها و توانمندي‌هاي آنان مدلي موفق از فعاليت اقتصادي در بنگاه صنعتي را ارائه دهيم. در اين مسير هر مهندسي بايد براي خود چشم‌انداز، هدف، ماموريت و راهبرد داشته باشد. يعني هدفمند باشد و نظام ارزشي مشخصي داشته باشد. ما دانشجويان دهه سي و چهل هم در محيط خانوادگي و هم در جامعه و هم در دانشگاه اينگونه تربيت شديم كه در پيوند با جامعه باشيم و علم و دانش و تخصص خود را در راه كاهش درد و رنج و فقر مردم و ميهن صرف كنيم.

همچنين من و نسل من به تجربه ياد گرفته بوديم كه سخت «كار» كنيم و بدون چشمداشت، هر روز بر تجربه و امكانات پيشرفت خود بيفزاييم. به قول سهراب سپهري اين عبارت را به ييلاق ذهن سپرديم كه: «وسيع باشيم و تنها و سر به زير و سخت» در اين ميان نظام آموزش عالي نيز وظيفه‌اي بس سنگين دارد. علوم دانشگاهي و برخورد صرف تئوريك با واقعيت‌هاي حيات و مجازي نگريستن به پديده‌هايي كه واقعيت دارند به كاربرد علم در خارج از ذهن و عملياتي شدن ساخته‌هاي ذهن منتهي نمي‌شود، بنابراين بايد در رشته تحصيلات غيرنظري كه ایده تبديل به مصنوعات خارج از ذهن مي‌شود به صورت واقعيت خارج از ذهن نگريست و كارآمدي و حاصل ملموس آن را كاملا آزمايش كرد و عملياتي شدن ساخته‌هاي ذهن و كاربرد آن را در دنياي خارج از ذهن لمس كرد. لذا بايد امكاناتي به دانشگاه‌ها داد كه فارغ‌التحصيلان آن به تبديل شدن علم به واقعيت‌هاي ملموس و مفيد براي زندگي اعتقاد و عمل كند. در همين وادي و رهگذر لازم است واحدهاي صنعتي ضمن جذب مهندسان جوان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها براي آنان دوره‌های آموزش عملي بگذارند كه اين اقدام مسلما بزرگ‌ترين خدمت را به توسعه صنعتي كشور مي‌كند. اينجانب بر صنعت كشور و به خصوص ياران بخش خصوصي‌ام فرض مي‌دانم كه در قالب «مسووليت اجتماعي شركت‌ها» فعال باشند و هر شركت يا مجموعه‌اي از شركت‌ها در قالب ماموريت و مسووليت پذيرفته شده به مسووليت اجتماعي خود و توجه به نسل جوان دانشگاهي و مهندسان عزير اهتمام ويژه داشته باشند. در پايان آنكه مهندسان عزیز، بايد «كار» كرد و بسيار «كار» كرد و اميدوار بود و به سادگي پاپس نكشيد و ميهن را ترك نكرد و ايستاد و خدمت كرد و البته صاحب ثروت هم شد. كشور ما كشور بسيار ثروتمندي است و بي‌اغراق در كمتر جايي در جهان مي توان همچون ايران عزيز هم مفيد بود و خدمتگزار و هم صاحب رفاه و ثروت شد. روز مهندسین ، بر تمامی مهندسان کشورمان مبارک باد.

*رييس هيات‌مديره انجمن مديران صنايع

 

در پایان مناسب دیدیم یادداشتی درباره ایشان به قلم مهدی راسخ دبیرکل وقت اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران نیز منتشر کنیم.

زمانی که ازمن خواستند چند خطی در مورد محسن خلیلی عراقی بنویسم، به حافظه‌ام رجوع کردم تا نخستین دیدارمان را به خاطر بیاورم. حقیقتش را بخواهید هرچه تلاش کردم نتوانستم نخستین دیدار را درذهنم به تصویر کشم اما آن چه در ذهنم زنده شد” بوتان” بود که چندسال پیش از تولد من، به خانه‌های مردم راه یافته بود. بیش از 55 سال پیش، خانواده خلیلی با دریافت امتیاز توزیع وعرضه گاز مایع، از شرکت نفت ایران و انگلیس شرکت بوتان را تأسیس کردند. آنها با محوریت محسن خلیلی عراقی واحد کوچکی برای تولید محصولات گاز سوز و سیلندر گاز و اجاق گاز سوز در سه راه آذری تهران بنا کردند وبوتان- این نام بزرگ- را به مردم شناساندند.

“ژوزف شومپــیتر” نویسنده کتاب تاریخ تحلیل اقتصادی، کارآفرین را نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی می‌داند و معتقد است: نقش کارآفرین نوآوری است. از دیدگاه او ارائه مستمر کالاهای جدید، تدوین وتکوین روش‌های جدید در فرآیند تولید، بازار گشایی وعرضه مخصول به بازارهای تازه، جستن منابع نو و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنایع، ازجمله ویژگی‌های کارآفرین است که اورا از مدیران بی‌خلاقیت متمایز می‌کند. وقتی فکر می‌کنم می‌بینم محسن خلیلی عراقی که کارش را با تولید محصول ساده‌ای آغاز کرد، آن را توسعه داد، بارها در چرخه تولیدش بازنگری کرد وهیچ گاه اجازه نداد نام بوتان درفرسودگی و نامدیریتی بسوزد، مصداق بارز یک کارآفرین خلاق است. ” کارآفرینی” از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای ” متعهد شدن ” نشاُت گرفته و “واژه نامه دانشگـاهی وبستر” کارآفرین را کسی می‌داند که مخاطره‌های یک فعالیت اقتصادی را سازمان دهی ومدیریت کند.

شرکت بوتان که سال‌ها به بهترین شکل مدیریت شده بود، در سال‌های پس از جنگ، با تمهیداتی که محسن خلیلی عراقی اندیشید به بهترین شکل، اصلاح ساختار شد وهمزمان با موج تازه‌ای که در صنعت پدیدار شد، به عنوان واحدی موفق خودنمایی کرد به همین دلیل است که اورا مدیری خلاق وحائز همه شرایط کارآفرینی می‌دانم.

دوره نوین فعالیت‌های شرکت بوتان از سال ۱۳۶۷ آغاز شد ومحسن خلیلی عراقی با درک صحیح اقتضای زمانی وتکیه بر خلاقیت ونوآوری همکارانش موفق شد دوره جدیدی را درفعالیت‌های شرکت به ثبت برساند. پس از توفیق در طراحی محصولات تازه، دردوره‌ای 7ساله تولید شرکت بوتان 10 برابر شد و دراین مدت قطعاًت تولیدی شرکت بوتان جایگزین قطعاًت وارداتی شد به این ترتیب استراتژی صادرات در دستور کار شرکت قرار گرفت.

اگر امروز محصولات بوتان را در اکثر خانه‌ها می‌بینیم واز کیفیت آن راضی هستیم، باید آن را مدیون تلاش‌ها وخلاقیت‌های خانواده خلیلی بدانیم که قریب به نیم قرن در اقتصاد ایران حضور دارند.

این روزها به دلیل همکاری مشترکی که با محسن خلیلی عراقی در اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران دارم، اورا زیاد می‌بینم که آهسته وآرام مسیر کمیسیون‌ها و نشست‌های رسمی هیأت نمایندگان را طی می‌کند. او را می‌بینم که مثل اسطوره‌ای به میان نمایندگان بخش خصوصی می‌آید واز اقتصاد رقابتی دفاع می‌کند. زمانی که ازمن خواستند در مورد مهندس خلیلی عراقی بنویسم، یکی دوجین از ویژگی‌های اخلاقی ایشان به ذهنم رسید. ویژگی‌هایی مثل خلاقیت، نظم وانضباط، تلاش وکوشش، خوش برخوردی وآرامش وده‌ها ویژگی دیگر را درمحسن خلیلی عراقی سراغ دارم. به همین دلیل است که وقتی در جمع هیأت نمایندگان اتاق تهران حاضر می‌شود، نه فقط به دلیل بزرگی وتجربه‌اش که به دلیل نیک پنداری ونیک رفتاری اش، حضورش را درمیان نمایندگان بخش خصوصی گرامی می‌داریم. 

منابع : دنیای اقتصاد، خبر آنلاین

پایان پیام/.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;