خوزستان در سکوی اول نصب نیروگاه برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: خوزستان در زمینه نصب نیروگاه برق، با ظرفیت تولید بیش از 11 هزار مگاوات در سکوی اول کشور قرار دارد.

مسعود معین‌پور در پنجمین کنفرانس ملی نیروگاه‌های برق‌ کشور با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاهی در استان خوزستان اظهار کرد: شبکه برق این استان با هفت نیروگاه برقابی با 39 واحد نیروگاهی به ظرفیت تقریبی 7 هزار و 970 مگاوات و یک نیروگاه برقابی با دو واحد نیروگاهی به ظرفیت تقریبی 100 مگاوات در فارس که انرژی تولیدی آن در شبکه خوزستان تزریق می‌شود و در مجموع 68 درصد قدرت نصب شده نیروگاهی برقابی، صاحب جایگاه اول قدرت نصب شده نیروگاهی در ایران است.

وی افزود: سه نیروگاه حرارتی بخش خصوصی با 15 واحد نیروگاهی به ظرفیت نصب شده یک هزار و 336 مگاوات و دو نیروگاه حرارتی بخش دولتی با 10 واحد نیروگاهی به ظرفیت نصب شده 2 هزار و 389 مگاوات نیروگاه حرارتی و مجموعا 11 هزار و 783 هزار مگاوات در مجموع 32 درصد قدرت نصب شده نیروگاهی کل کشور را تشکیل می‌دهد و این سهم قابل توجه خوزستان را در ظرفیت نصب شده نیروگاهی به تصویر کشیده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان خوزستان با بیان اینکه در پیک سال جاری نیروگاه‌های حرارتی 56 درصد و نیروگاه‌های برقابی 44 درصد تولید انرژی را برعهده داشته‌اند، خاطرنشان کرد: شبکه برق خوزستان با در اختیار داشتن 185 پست برق انتقال خصوصی به ظرفیت 24 هزار و 650 مگاوات و 8 هزار و 300 کیلومتر خطوط انتقال خصوصی و یک هزار و 500 کیلومتر فیبر نوری یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های برق کشور پس از برق منطقه‌ای تهران است.

معین‌پور اضافه کرد: در حال حاضر هزار و 300 مگاوات قدرت نیروگاهی اعم از بخش دولتی و خصوصی در برنامه احداث نیروگاه‌های خوزستان بوده که بخشی از این ظرفیت در آینده بسیار نزدیک و تا قبل از سال 92 به شبکه انرژی خوزستان خواهد پیوست.

وی همچنین عنوان کرد: توسعه نیروگاه بخاری رامین شامل ساخت واحدهای هفتم و هشتم و توسعه نیروگاه گازی آبادان، توسعه نیروگاه گازی خرمشهر، احداث نیروگاه گازی ماهشهر و احداث نیروگاه گازی بهبهان از برنامه‌های ویژه دولت و بخش خصوصی برای احداث و توسعه ظرفیت نیروگاهی شبکه کشور در خوزستان است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان خوزستان با اشاره به وجود نیروگاه‌های کوچک تولیدکننده انرژی نو بیان کرد: وجود نیروگاه‌های کوچک انرژی نو شامل نیروگاه گازی ماهشهر و نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در اهواز و چند شهر دیگر، استان خوزستان را دارای مجموعه متنوعی از نیروگاه‌های برقابی، گازی و انرژی‌های نو، هم در بخش دولتی وهم بخش خصوصی کرده است که با احداث واحدهای نیروگاهی در آینده شبکه برق بسیار بزرگی را در کل کشور به وجود خواهد آورد.

ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر

رییس انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران نیز در این کنفرانس بر ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی‌های بادی تاکید کرد.

حسن غفوری فرد اظهار کرد: هم اکنون صنعت برق از صنایع فعال کشور است که حتی یک روز هم در کار خود توقف نداشته و تاکنون پیشرفت سریع و رو به رشدی داشته است.

غفوری فرد با تاکید بر ضرورت استفاده از انرژی‌های نو، ظرفیت موجود کشورمان درزمینه توسعه منابع انرژی نو، پراکنده وتجدیدپذیر را بسیار بالا توصیف کرد و گفت: انرژی باد یکی از این منابع قابل توجه است که به راحتی می‌توان از آن برای تامین نیازهای توسعه ای کشور بهره گرفت.

تولید 95 درصد انرژی برق‌آبی کشور در خوزستان

همچنین مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حوزه‌های آبریز خوزستان 95 درصد انرژی برق‌آبی کشور تولید می‌شود.

رضا رضانیا با بیان اینکه استان خوزستان دارای پتانسیل خوبی برای کشاورزی است، اذعان کرد: 2 میلیون و 500 هکتار از دشت‌های خوزستان مستعد کشاورزی هستند که در دست مطالعه هستند و از این رقم یک میلیون و 100 هزار هکتار با شبکه‌های آبیاری مدرن در دست بهره‌برداری و اجرا است.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان

خاطرنشان کرد: انرژی برقابی یک انرژی پاک است و از نظر زیست محیطی هیچ گونه آلایندگی ندارد و از سدها برای تولید برق استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از کاربردهای مخازن چند منظوره تولید انرژی برق آبی است، گفت: این مخازن انرژی‌ای را که در زمان پیک مصرف وارد مدار می‌شود می‌توانند فرکانس ولتاژ را کنترل کنند و مدیریت بهینه مخازن از مسائل مهمی است که با تلاش سازمان برق صورت گرفته است.

ساخت 60 درصد نیروگاه‌های برق توسط بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر نیز گفت: در حال حاضر بیش از 60 درصد نیروگاه‌های برق کشور توسط بخش خصوصی ساخته شده یا در دست ساخت یا واگذاری است.

همایون حائری به بیان دستاوردهای مهم صنعت تولید برق اشاره کرد و ادامه داد: به مدار آمدن نیروگاه اتمی بوشهر، وارد مدار شدن نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای سیاه‌بیشه، تولید بخش عمده‌ای از انرژی موردنیاز شبکه برق از واحدهای سیکل ترکیبی از دستاوردهای اخیر در صنعت برق کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر تصریح کرد: با استفاده حداکثری از تمام امکانات در واحدهای فعلی برق، علاوه بر خودکفایی در ساخت قطعات در حال حاضر توانایی صادر کردن این قطعات را نیز داریم.

وی با بیان اینکه در بخش تولید نیروگاهی به بیش از 70 هزار مگاوات رسیده‌ایم، یادآور شد: قدرت سرانه نیروگاهی در کشور 950 مگاوات به ازای هر نفر است که در حال رسیدن به مرز یک کیلووات ساعت هستیم و این موضوع دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

تزریق‌ co2 در مخزن نیروگاه رامین اهواز برای نخستین ‌بار‌

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز گفت: برای نخستین‌بار در کشور، co2 در مخزن نیروگاه رامین اهواز به منظور جلوگیری از آلایندگی تزریق می‌شود.

حمید بورد اظهار کرد: بیش از 83 درصد از تولید نفت کشور و 16 درصد گاز کشور در مناطق نفت‌خیز جنوب مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت در 400 کیلومتر مربع در پنج استان فعالیت دارد و یک رابطه تنگاتنگ و دوگانه با وزارت نیرو دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خاطرنشان کرد: در حال حاضر گاز تمام نیروگاه‌های کشور را با 153 کارخانه و 9 شرکت تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه گازهای پراکنده بسیاری در سطح کشور داریم، عنوان کرد: می‌توانیم از این منبع برای تولید برق و انرژی استفاده کنیم و با همکاری وزارت نیرو تولید را بالا ببریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;