تاکید بر معماری اسلامی در فضاهای عمومی شهری

مشاور اجرایی معاون شهرسازی و معماری شهرداري مشهد گفت: با توجه به رشد شهرنشيني و تبديل شهرها به كانون‌هاي اصلي اجتماعي و اقتصادي،‌ شناخت تحلیل دقیق و گسترده آنها گريزناپذير است؛ چرا که شناخت شهر‌ها و یافتن راه‌حل‌هایی برای مشکلات آنها، ‌همچون کمک به شناخت جامعه و رفع بخش عمده‌ای از مشکلات اجتماعی خواهد بود.

 

مهندس سید‌علی حسین پور اظهار کرد: بايد در مسير شناخت شهرها از انجام كارهاي پژوهشي غافل نشويم ؛ چرا كه حرفه شهرسازی نیز مانند هر حرفه نوپای دیگری نیازمند مبانی نقدی و نظریات منسجمی است.

وي ضمن بيان اينكه «فضاهای شهری»، مکان بروز «تعاملات شهروندی» و «مراودات اجتماعی» هستند،خاطرنشان كرد: بدون وجود آنها نمی‌توان انتظار ارتباط و تعامل سازنده شهروندان و ساکنان را داشت. به گفته اين کارشناس ارشد شهرسازی، این فضاها محلی برای ایجاد ارتباط سازنده ساکنان شهر و محیط زیست آنها را فراهم می‌کند که در بستر شکل‌دهی و مناسب سازی این فضاها، معنا و اعتبار می‌یابد. مهندس حسين‌پور ادامه داد:‌ تنها در این بستر است که امکان بیشینه حضور شهروندان در این فضاها فراهم می‌شود که بی‌شک افزایش «رضایتمندی شهروندی» و بهبود «رفاه اجتماعی» و افزایش «کیفیت زندگی» را به همراه خواهد داشت. مشاور اجرایی معاون شهرسازی و معماری شهرداري مشهد در ادامه تاكيد كرد:‌ علاوه بر اینکه فضای شهری محل ارتباطات اجتماعی و تعاملات چهره به چهره است، در جهت تعالی و ارتقای کیفی روابط اجتماعی شهر و انسجام اجتماعی در جهت سامان دهی به فضاهای شهری باید کوشید. مهندس حسين‌پور در رابطه با فضاهای شهر اسلامی نیز گفت: مراتب پدیداری این فضاها منوط به شناخت حوزه اعتقادی اسلام و ایمان به کمال مشهود در این دین است. به گفته او رعایت تناسبات، نظم، مقیاس، خوانایی، قابل تصور بودن، تنوع، هماهنگی، پیوند با گذشته، کارآیی و به خصوص محصوریت فضا که از مهم‌ترین ویژگی‌های کالبدی فضای شهری است در طراحی فضاهای شهری از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;