تیر خلاص گتوند!

روح اله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 166 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خداقوت

 

کابینه دولت دوازدهم در حالی از بهارستان به پاستور رفت که برای وزارت علوم گزینه‌ای مطرح نشد و تنها یک چریک از همراهی سایرین بازماند. مهندس بیطرف کاندیدای وزارت نیرو نتوانست رأی اعتماد مجلس نشینان را کسب کند.

 

 

 

مهندس بیطرف در دولت‌های هفتم و هشتم در وزارت نیرو در کسوت وزیر کار کرده بود و شاید همین کارنامه او باعث شد که نتواند اعتماد مجلس را کسب کند.

 

 

 

آنچه شاید در میان مهندسان و البته نمایندگان مجلس بسیار زبانزد است سدی عظیم به نام گتوند است که امروزه جامعه فنی ما آماده می‌شود تا این سد مهم را تخریب کند! سدی که نه تنها نتوانست مشکلات آبی را حل کند که خود مشکلی به مشکلات آبی افزود.




ساخت سدی بزرگ در نزدیکی بستر بزرگ نمکی تنها آب در ظرف نمک ریختن بود. چنان این مشکل بالا گرفت که اکنون نمی‌دانیم این آب عظیم پشت سد را چه کنیم! رها کردن آن در رودها یا حتی بیابان‌ها ما را با فاجعه بزرگی روبرو می‌کند که قابل‌حل نیست.

 

 

 

در دولت‌های نهم و دهم حل این مشکل بزرگ به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و تصمیم به ایجاد بستری رسی در سد گرفته می‌شود اما این پوشش عظیم نتوانست از عبور آب جلوگیری کند و آب جو را جست و کور کور را!

 

 

 

سد بی مشکل ساخته‌شده است و به وظیفه خود عمل می‌کند. آب نیز باید بماند که می‌ماند. پس مشکل با مطالعاتی است که باید در ابتدا انجام می‌شد که شد ولی ای‌کاش نمی‌شد. این ننگ بزرگ در جامعه مهندسی البته نه نخستین اشتباه است و نه آخرین. نه فقط در کشور ما رخ می‌دهد و نه در سایر کشورها مرسوم است. اما چرا پس از انجام آن مقصر واقعی اعلام نمی‌شود؟ درست است که وزیر به‌عنوان بالاترین مسئول اجرایی دستگاه ذیربط مقصر است ولی سایر مهندسانی که این پروژه بزرگ ملی را در رزومه خود دارند کجا هستند. نمی‌خواهیم هزینه این افتضاح مطالعاتی را از آن‌ها بگیریم. اما می‌توانیم به آن‌ها سلامی! عرض کنیم.

 

 

 

 

روند اعلام مقصر و بازنمودن ابعاد ماجرا باعث می‌شود که عموم مردم در درجه اول و سپس جامعه فنی در درجه دوم متوجه شوند که تفاوت بین مهندسان سازنده طرح‌های موفق و طرح‌های ناموفق چیست و همه ما باید پاسخگوی تصمیمات و تفکرات خود باشیم.

 

 

تیر خلاصی که به مهندس بیطرف اصابت کرد باید پیش از این شلیک می‌شد و دیگرانی نیز باید هدف قرار می‌گرفتند.

 

 

 

چرا هیچ پروژه بزرگی در مملکت ما دارای یک صفحه در یک سایت نیست که ما بدانیم مشخصات فنی آن چیست،طراحان آن چه کسانی هستند، هزینه اجرایی آن چقدر است، زمان شروع و پایان آن کی بوده است و باید منت دار چه کسانی باشیم؟

 

 

 

آیا اگر این چند مخالف در جلسه رأی اعتماد آقای مهندس بیطرف سخن نمی‌گفتند درد سد گتوند را متوجه می‌شدیم؟ چند سد و نیروگاه و کارخانه دیگر است که منتظر رأی اعتماد یک مدیرند؟ و آیا آن مدیران نیز چنین بیطرف خواهند بود؟

 

 

خاک خونین این کشور را حرمت بداریم.



تا بعد!

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;