توقف پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر به دلیل عدم پرداختی به سرمایه گذاران

عضو هیئت مدیره‌ی انجمن انرژی های تجدید پذیر اتاق بازرگانی گفت: دولت با عدم پرداخت پول سرمایه‌گذران خارجی سبب شد آن‌ها پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر خود را متوقف کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، محمد حسن غفوری، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن انرژی های تجدید پذیر اتاق بازرگانی، درخصوص سهم سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌ی انرژی‌های تجدید پذیر اظهار کرد: در سال‌های اخیر قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدید پذیر را داشتیم و به دلیل جذابیت نرخ‌ها شاهد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این زمینه هستیم.
غفوری گفت: ۴۷ درصد سرمایه گذاری خارجی که در ایران ثبت شده، مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر بوده است چرا که ما در ایران شرایط را برای سرمایه‌گذاری آن‌هاجذاب‌تر کردیم.
وی به سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی همچون آلمان، فرانسه، اتریش و غیره اشاره کرد و افزود: در استان‌های یزد، تهران، اصفهان، سسیستان و بلوچستان، همدان و تعدادی دیگر از استان‌ها نیروگاه‌های مختلفی توسط سرمایه‌گذار داخلی و خارجی دایر شده است.
ما از خودمان ضربه می‌خوریم نه از خروج آمریکا از برجام
این عضو اتاق بازرگانی ایران اذعان کرد: این سرمایه‌گذارها قرارداد خرید تضمینی برق را امضا کردند، شرکت‌های خارجی در ایران برق تولید می‌کند و آن را به شبکه برقی کشور می‌فروشند.
غفوری در ادامه به دست اندازی دولت اشاره کرد و در این رابطه تصریح کرد: در قانون کشور قرار شد که از سال ۹۶ عوارضی بر روی قبوض مردم به منظور تامین منابع انرژی تجدیدپذیر بیایید اما دولت ایران در سال ۹۶ عوارض را دریافت کرد اما از ابتدای سال تا دی ماه تنها ۳۴ میلیارد تومان از آن را به شرکت‌ها داد.
وی اضافه کرد: نیروگاه‌های خارجی ۶ تا ۷ ماه پولی دریافت نکردند این درحالی است که پول وارد خزانه دولت شده بود و همین کار دولت سبب شد که اکنون نیروگاه همدان، کرمان، دامغان متوقف شوند.
این کارشناس گفت: ما از خودمان ضربه می‌خوریم نه از خروج آمریکا از برجام. ما در نظر داریم این تخصیص بودجه را درست کنیم و سعی کنیم عوارض برق را که وارد خزانه می‌شود با بودجه عمومی مخلوط می‌شود و در جای دیگر خرج می‌شود.
منبع شبکه خبری تهران نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;