انتشار تصویر یکی از شهروندان از وجود حیوانی شبیه تمساح در آب‌های دریاچه چیتگر در روزهای اخیر، امروز جنجالی و با واکنش‌های مختلفی از مسئولان همراه شد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  ماجرا از جایی شروع شد که  چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش – ماهی سرسوسماری – در آب شنا می‌کند.  همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد. حیوانی که در این تصویر منتشر شده وجود داشت بسیار شبیه تمساح بود و این باعث نگرانی‌های زیادی شد.
تمساح دریاچه چیتگر در شورای شهر
صحبت‌های امروز یک عضو شورای شهر، این نگرانی‌ها را افزایش داد. به طوری که آرش حسینی میلانی گفت: شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.
او افزود:  احتمال دارد تمساح خانگی قاچاق که این روزها رواج پیدا کرده، توسط یک شهروند غیرمسئول در دریاچه چیتگر رها شده باشد، شواهدی از جمله نوعی رد پا وجود دارد که باعث به وجود آمدن تردیدهایی در وجود داشتن این حیوان در دریاچه شده است و به همین دلیل، طعمه‌گذاری‌هایی انجام شده تا اگر چنین موضوعی صحت دارد، هرچه سریع‌تر موضوع شفاف شده و امنیت شهروندان و آسایش خاطر آنها فراهم شود.
حسینی میلانی حتی خبر داد که تا زمان مشخص شدن حقیقت محدودیت‌های تردد در دریاچه چیتگر اعمال شده است. البته علی اکبر عفت‌منش، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ، گفته بود که بخاطر انجام فعالیت‌های عمرانی این محدودیت‌ها اعمال شده است و نه بخاطر وجود احتمالی تمساح در دریاچه.
محیط‌زیست؛ وجود تمساح را فعلا تایید نمی‌کنیم
این موضوع امروز با واکنش فاطمه برنا، رییس اداره محیط زیست شهرستان تهران، هم همراه بود. او گفت:  قاعدتاً شرایط آنجا اجازه زندگی یک تمساح را نمی‌دهد و این گزارشی بود که به ما هم رسیده و تا الان دو بار کارشناسان ما آنجا رفتند و بازدید انجام دادند ولی نتیجه‌ای نگرفتند و حتی اداره کل استان هم آنجا رفته و باز هم بررسی‌ها به نتیجه نرسیده است.
او ادامه داد: اینکه گفته می‌شود آنجا تمساح وجود دارد، کسی هنوز به صورت قطعی نمی‌تواند موضوع را تایید کند و ما هم دقیقا نمی‌دانیم دلیل این نوع پیچیدن خبر و اطلاعات از کجا بوده، احتمالاتی دادند که هنوز به قطعیت نرسیده و ما هم پیگیر موضوع هستیم.
همچنین در مورد رها کردن آبزیان در دریاچه توسط مردم گفت: این موضوع کار بسیار اشتباهی است و اصلاً این موضوع را قبول نداریم، چون بعضی ماهیان آبزی، مثل ماهی قرمز می‌تواند برای سایر ماهی‌ها یک گونه‌ی مهاجم باشد و اینکه این ماهی را در هر جایی رهاسازی کنند کار بسیار اشتباهی است.حتی در دریاچه‌ی چیتگر هم نباید این کار را انجام دهند.گونه‌ای مثل تمساح یا کروکودیل‌ قضیه شان با بقیه آبزیان فرق دارد و اصلاً ممنوعیت نگهداری در خانه را دارد و اگر کسی هم آن را در خانه نگه دارد در واقع طبق قانون مرتکب جرم شده است.
تمساح،  الیگیتور فیش یا اردک ماهی؟
از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان هم با بیان دلایلی توضیح دادند که احتمالا گونه مشاهده شده در دریاچه چیتگر حیوان دیگری است. معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر امروز گفته بود حدس می‌زننده گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.
عفت‌منش گفت: الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد، البته سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.
از سوی دیگر شینا انصاری، مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، نظر دیگری دارد. او امروز در گفت‌وگویی با ایلنا گفت: تمساح یک جانور دوزیست است و حتما باید ساعاتی از آب بیرون بیاید و با توجه به اینکه از دو سه هفته قبل این شبهه ایجاد شده است، در نتیجه طی این مدت باید در خارج از آب هم رویت می‌شد.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد گونه موجود در دریاچه اردک ماهی باشد، گفت: صورت این گونه‌ها از دور شبیه به تمساح است و احتمالا آن را با تمساح اشتباه گرفتند. اما دوزیست‌شناسان اعلام کردند که با توجه به برودت هوا تمساح بودن این جانور منتفی است با این حال بررسی‌های بیشتر از جانب کارشناسان در حال انجام است.