تزریق هزار مگاوات برق به تهران

 

 

 

 

 

 

KN2-10090


اولین نیروگاه تلمبه ذخیره ای ایران بر روی رودخانه چالوس که مطالعات اولیه آن در سال 49 توسط یک شرکت بلژیکی شروع شده بود پس از چند مرحله وقفه های طولانی مدت، نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد.

به گفته وزیر نیرو، این پروژه که ابتدا قرار بود در اواخر سال 89 به بهره برداری برسد، هم اکنون در مراحل پایانی احداث و تکمیل قرار داد و پیش بینی شده است از این طریق 4 واحد 260 مگاواتی تولید برق جدید وارد مدار شود که البته هدف اصلی وزارت نیرو در استفاده از تولید برق این نیروگاه، تامین نیاز کشور در زمان اوج مصرف برق است.

مجید نامجو می گوید : نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه در نوع خود اولین پروژه نیروگاهی و تولید برق در ایران و یک ابر پروژه است که دارای پیچیدگی های فنی و مهندسی بارزی می باشد.

وی تاکید می کند : در حال حاضر نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه با 93  درصد پیشرفت فیزیکی مراحل پایانی خود را سپری می کند اگر اوضاع به همین منوال پیش برود در نیمه دوم سال جاری می توانیم شاهد بهره برداری آن باشیم.

اهمیت این طرح نزدیکی به تهران و توانایی تولید هزار مگا وات برق پاک در زمان پیک مصرف است که با بهره برداری از این نیروگاه تلمبه ذخیره ای نگرانی های مهم خود در خصوص تامین برق کشور درزمان اوج مصرف به ویژه تهران تا حدودی کاهش می یابد.

 

ساختار نیروگاه تلمبه ای

بر اساس اطلاعات فرامرز اخوان اصل، مجری طرح نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه، این نیروگاه دارای 2 سد بالا و پایین از نوع سنگریزه ای با پوشش بتنی است و در مواقعی که تولید برق در نیروگاه های کشور بیش از نیاز مصرف باشد؛ با مصرف برق مازاد در شبکه، آب انباشته شده در سد پایین با ارتفاع 102 متر که مخزنی به حجم 9/6 میلیون متر معکب دارد را به سد بالا پمپاژ و در آن ذخیر می کنند.

این نیروگاه در بالا دست خود دارای یک مخزن ذخیره 4 میلیارد و 800 میلیون متر مکعبی آب است که در مواقع لزوم از آن برای تولید برق استفاده خواهد شد. به صورت کلی این نیروگاه دارای 4 واحد 260 مگاواتی است.

گفتنی است ؛ 42 سال از مراحل مطالعه و ساخت نیروگاه تلمبه ای سیاه بیشه می گذرد درصورت افتتاح این طرح در نیمه دوم امسال،  اولین پروژه تلمبه خانه ای کشور خواهد بود که توانایی هزار مگاوات برق را دارد. اگر چه تکمیل واحد های سد گتوند و همچنین آغاز عملیات اجرایی سد بختیاری نیز از دیگر اولیت های وزارت نیرو در سال جاری محسوب می شوند.

 

دوهفته نامه پیام ساختمان –  شماره 148

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;