بلاک‌چین در زمره ۳۰ نوآوری برتر توسعه انرژی تجدیدپذیر

گزارش تازه‌‌ای ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر (IRENA) در بروکسل می‌گوید که برای شتاب‌‌بخشی به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق، نیاز است که کشورها به ابزارهای فناوری خلاقانه‌‌تری به‌‌کار گیرند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، این گزارش با نام « نوآوری برای آینده‌‌ی انرژی تجدیدپذیر »، ۳۰ مورد از نوآوری‌های کلیدی و ۱۱ راه‌حل را در چشم‌انداز انرژی تجدیدپذیر متنوع (VRE) تببین می‌‌کند که انتظار می‌رود با پیاده‌‌سازی آن‌‌ها ضمن ایجاد تنوع در بخش برق، زمینه‌‌ی گذار به‌‌سوی انرژی جهانی اقتصادی نیز فراهم شود.
در سال ۲۰۱۶، انجمن اقتصاد جهانی در گزارشی عنوان کرد انرژی خورشیدی و بادی نسبت به سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر شده‌اند. طبق گزارش IRENA، کشورهایی که در خط مقدم گذار انرژی قرار گرفته‌‌اند، هم‌‌اکنون بیش از یک سوم انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی تأمین می‌کنند و انتظار می‌رود که سه کشور پیشرو در سیستم‌‌های انرژی جهان؛ یعنی چین، هند و ایالات ‌متحده با دوبرابر کردن حجم منابع تجدیدپذیر متناوب (VRE) خود تا سال ۲۰۲۲، به میزانی بیش از ۱۰ درصد از تولید سالانه‌‌ی خود‌‌ برسند.
عدنان ز.امین ، مدیر کل IRENA می‌‌گوید رسیدن به اهداف کربن‌‌زدایی در بخش انرژی جهانی مطابق اهداف توافق‌نامه‌ی پاریس ، مستلزم آن است که انرژی‌‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۵۰، به سهم ۸۵ درصدی از کل ظرفیت تولید برق جهان برسد.
امین می‌‌گوید: ما در حال حاضر درحال ورود به فاز جدیدی هستیم که در آن به گذار به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاسی بزرگ و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه نیاز خواهیم داشت.
در این فاز جدید به تلاش‌‌های خلاقانه‌‌تری نیاز داریم تا با ایجاد انعطاف‌‌پذیری بیشتر در شبکه‌‌های برق بتوانیم شرایط را برای کار منابع انرژی متناوبی نظیر بادی و فتوولتائیک فراهم کنیم و درعین‌‌حال، قابلیت‌‌اطمینان و مزایای اقتصادی این سامانه‌‌ها را نیز حفظ کنیم.
تصویری از پنل‌‌های فتوولتائیک در یک مزرعه‌‌ی خورشیدی که توسط گروه حفظ انرژی و حفاظت از محیط‌زیست چین اداره می‌شود، این عکس هوایی در حومه‌‌ی ژیاژینگ از استان ژجیانگ چین، در روز جمعه ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ تهیه شده است.
چین بر فشار خود را در توسعه‌‌ی انرژی‌‌های تجدیدپذیر می‌‌افزاید، همچنان اهداف جدیدتری در مصرف انرژی پاک تعیین می‌‌کند و برای شرکت‌‌هایی که از تلاش برای رسیدن به این اهداف خودداری می‌‌کنند، سیاست‌‌های تنبیهی وضع می‌‌کند.
ابتکارات اشاره‌‌شده در این گزارش، شامل اعمال تعرفه‌های زمانی استفاده، فروشندگان عمده و فناوری‌‌های مهمی نظیر بلاک‌چین هستند.
این گزارش اشاره می‌کند که ۱۸۹ شرکت در حال کار با فناوری بلاک‌چین درزمینه‌‌ی انرژی هستند، همچنین درحال‌‌حاضر ۷۱ پروژه در زمینه‌‌ی انرژی از فناوری بلاک‌‌چین بهره می‌‌برند که در میان‌‌آن‌‌ها، ۵۰ درصد پروژه‌‌ها براساس بلاک‌چین رمزارز اتریوم بنا نهاده شده‌‌اند.
در مجموع، داده‌‌های گزارش IRENA حاکی از آن است که تا سپتامبر ۲۰۱۸، مبلغ ۴۶۶ میلیون دلار در فناوری بلاک‌چین صنعت برق سرمایه‌گذاری شده ‌است. دلف دیلن ، مدیر مرکز ابداعات و فناوری IRENA می‌‌گوید افزایش پیچیدگی در بخش برق نیازمند به‌‌کارگیری هوش، شفافیت و اتوماسیون خواهد بود.
دیلن می‌‌افزاید: بلاک‌‌چین می‌‌تواند به پیاده‌‌سازی قراردادهای هوشمند کاربردی در فروش انرژی فتوولتائیک به‌‌صورت همتابه‌‌همتا (peer to peer) و نیز مدیریت انرژی‌‌های تجدیدپذیر و ایجاد گواهی‌‌های کاهش انتشار کربن کمک شایانی کند.
فابیو کانسین ، بنیانگذار شرکت نوپای Nash در لیختن اشتاین نیز در این موضوع هم‌‌نظر است که استفاده از راهکارهای مبتنی‌‌بر بلاک‌چین برای کنترل‌‌ و پرداخت هزینه‌‌های منابع تولید برق پراکنده می‌توانند کمک مؤثری برای انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب شود.
وی در ادامه می‌‌گوید: امروزه، بزرگ‌ترین مانع بر سر راه انرژی‌‌های تجدیدپذیر، قابلیت ضعیف ذخیره‌‌سازی انرژی در آن‌‌هاست. آن‌ها درواقع منابع بار غیرپایه هستند.
برای حل این مشکل، شما مجبورید به شبکه‌‌ی برق محلی متصل شوید تا درصورت کمبود، بتوانید انرژی را از محل‌‌های دیگری که ظرفیت بیشتری در تولید برق بادی یا خورشیدی دارند، دریافت کنید.
فناوری بلاک‌چین می‌‌تواند به‌‌صورت مستقیم بر کسب درآمد و کنترل تولید و مصرف در شبکه‌‌ای توزیع‌‌یافته متشکل از تولیدکنندگان و مصرف‌‌کنندگان انرژی مورداستفاده قرار گیرد.
منبع سیاست و بازاریابی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;