بزرگ‌ترین معضل سازمان نظام مهندسی از نگاه صاحبنظران

یکی از مواردی که ارتباط نزدیکی با اقتصاد دارد، ساخت و ساز است. وقتی ساخت و ساز رونق داشته باشد، اقتصاد هم شکوفا می‌شود و زوایای پنهان آن در ابعادی دیگر آشکار می‌شود چرا که ساخت و ساز تابعه‌های زیادی را به همراه خود دارد. سازمان نظام مهندسی از جمله سازمان‌هایی است که با مقوله ساخت و ساز ارتباط تنگاتنگی دارد و بعضاً در این مسیر با معضلاتی روبرو شده و درگیر می‌شوند. از این رو، برای آگاهی از بزرگ‌ترین معضل فعلی که سازمان نظام مهندسی ساختمان با آن درگیر است، گفت‌وگویی با آقایان دکتر بهنام عابدی، عضو هیئت رییسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، دکتر اردشیر آرش، عضو هیئت علمی دانشگاه و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل و عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل و مهندس سعید جهانشیری، عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و کارشناس رسمی دادگستری انجام داده‌ایم که در پی خواهید خواند:

معضلات سازمان نظام مهندسی ساختمان

دکتر عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار تاسیسات نیوز به اهمیت نقش سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و گفت: سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌های کشور با دارا بودن بیش از ۵۰۰۰۰۰ عضو حقیقی و حقوقی نقش مهمی را در بازار خدمات مهندسی کشور به‌ویژه در بخش‌های طراحی، نظارت و اجرا ایفا می‌کند.
عضو هیات رییسه گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه افزود: به عبارت دیگر ارتقای کیفیت ساخت و سازهای کشور علاوه بر بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، رعایت مقررات ملی ساختمان، نیروی انسانی ماهر و مصالح استاندارد به عملکرد صحیح کلیه بازیگران این بازار بستگی دارد. بنابراین اصلاح و ارتقای فرآیندهای جاری سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان علیرغم وجود رابطه غلط و گنگ بین عناصر ساخت و ساز می‌تواند منجر به ارایه خدمات مطلوب‌تر شود و به ضرورت فراهم آوردن ساز و کار مناسب برای مدیریت و اداره اعضای سازمان اشاره کرد و گفت: فن‌آوری‌های نوین و به‌ویژه فن‌آوری اطلاعات روز به روز نقش پررنگی را در این حوزه پیدا می‌کنند که لازم است جایگاهی در این چرخه برای این امر پیش‌بینی کرد.
عابدی پتانسیل عظیم ۵۰۰۰۰۰ نفری اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور را سرشار از فرصت‌ها و نقاط قوت توصیف و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری صحیح و استفاده مناسب از این نیروی عظیم، می‌توان بستر تحولات شگرف در صنعت ساخت و ساز کشور را ایجاد کرد.

معضلات سازمان نظام مهندسی

دکتر آرش در پاسخ به این سوال که بزرگ‌ترین معضل سازمان نظام مهندسی در روند ساخت و ساز چیست، گفت: با توجه به اهمیت صنعت ساختمان در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌توان ادعا کرد در فرآیند ساخت و ساز، نقص هر یک از بخش‌های فعال در گردش کار ساختمانی می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب و همچنین معضل اصلی سازمان‌های نظام مهندسی باشد.طراحی، نظارت و اجرا با کارگران بدون مهارت یا حداقل با مهارت کم، مصالح غیراستاندارد و همچنین سازندگانی که به دنبال منافع شخصی هستند، روبرو است و این امر یکی از معضلات جدی این سازمان است که نبود قدرت اجرایی بازدارنده در سازمان‌های نظام مهندسی برای عوامل فوق، آسیب‌های اساسی را به سازمان نظام مهندسی وارد ساخته است.
او تعرفه پایین خدمات مهندسی، عمر پایین ساختمان‌ها به واسطه مصالح غیراستاندارد، اجرا نشدن ساخت توسط سازنده صاحب صلاحیت، بسط نیافتن موضوعات اصلی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و عدم استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در حوزه نگهداری و تعمیرات، ساختمان‌های هوشمند و مصالح نوین ساختمانی از سوی سازندگان را از دیگر معضلات سازمان‌های نظام مهندسی برشمرد و گفت: . اکثر مردم تنها به واسطه نام سازمانی، سازمان‌های نظام مهندسی را متولی نظارت بر عوامل فوق می‌دانند.

معضلات سازمان نظام مهندسی

مهندس جهانشیری قرار گرفتن یک صنعت عمده مثل ساخت و ساز در ید افرادی که فقط پول دارند و صاحب کارند را از عمده‌ترین معضلات سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: تحمیل نظرات افراد پوشالی بر مهندسینی که نسبت به حقوق قانونی خود اطلاع کافی ندارند مشکلات بزرگی است که سازمان نظام مهندسی با آن درگیر است.
عضو گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: آیا نمی‌توانیم «کتابچه حقوق مهندسی» را با کمک اهل فن تدوین کنیم و به تایید مراجع ذی‌صلاح برسانیم تا از این طریق مهندس را قبل از ایجاد مشکل در زمینه‌های حقوقی کاری که انجام می‌دهد، مطلع کنیم؟
او افزود: می‌توانیم وحدت رویه در حقوق الزامات فنی را از جامعه مهندسین و صاحبنظران استخراج و قانومند کنیم که با عوض شدن لایه‌های حکومتی خدشه‌ای بر سازمانمان وارد نشود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;