اوج تهدیدات سایبری علیه تلفن‌های همراه و تلویزیون‌های هوش

 

 

همزمان با تمام شدن سال 2012 میلادی، پیش بینی وب سایت های خبری از افزایش حملات سایبری در سال جدید خبر می دهند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  همزمان با تمام شدن سال 2012 میلادی، پیش بینی وب سایت های خبری از افزایش حملات سایبری در سال جدید خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار تلنا، همزمان با آغاز سال 2013 میلادی، وب‌سایت‌های فعال در حوزه امنیت فضای مجازی هرکدام طی مطلبی پیش‌بینی‌های خود را از روند تهدیدات در این سال عنوان کردند.

براساس پیش بینی‌ها، بیشترین تهدیدات پیش رو در حوزه‌های زیر خواهند بود:

حوزه اقتصاد

بر اساس پیش‌بینی‌ها، اولین حوزه مورد هدف در سال جدید سیستم‌های تجارت الکترونیک به ویژه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی هستند که با توجه به جریان فعلی اقتصادی در جهان مورد هدف قرار خواهند گرفت.

تشکیلات‌های بزرگ اقتصادی نیز از این گروه مستثنی نیستند، گفته می‌شود مهمترین حملات بر علیه این سیستم‌ها می‌تواند سرقت اطلاعات توسط بدافزار ها و یا اختلال در خدمات سرویس باشد.

همچنین گفته می‌شود تلاش برای مورد هدف قرار دادن سیستم‌های اقتصادی میان دولت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

رایانش ابری

رایانش ابری (Cloud Computing)‏ مدل رایانشی بر پایهٔ شبکه های بزرگ کامپیوتری مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل سرویس های فناوری اطلاعات شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات و سایر منابع اشتراکی رایانشی با بکارگیری اینترنت ارائه می کند.

 

این فن آوری طی سال‌های اخیر گسترش چشم‌گیری داشته است، ساخت تلفن‌های همراه و تلوزیون‌های هوشمند، ارایه خدمات نرم‌افزاری بر خط، افزایش اشتراک گذاری داده‌ها از جمله مهمترین دلایل توجه به این تکنولوژی بوده است.

به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود حملات بر علیه این حوزه طی سال پیش‌رو افزایش یابد.

شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک، توعیتر، گوگل پلاس و … شبکه‌‌های اجتماعی هستند که موجب شده‌اند انسان‌ها علاوه بر زندگی روزانه، وقت زیادی از خود را به گذاراندن در این شبکه‌ها به عنوان زندگی دوم سپری کنند.

یکی از موضوعاتی که پیوسته در این شبکه‌ها مورد نقد قرار گرفته حفظ حریم خصوصی است، این موضوع تا جایی پیشرفت کرده که بسیاری حساب‌های کاربری خود را در این شبکه‌ها به دلیل عدم حفظ حریم خصوصی مسدود کرده‌اند.

همچنین حملات برای بدست آوردن اطلاعات کاربران نیز افزایش یافته و پیش بینی می‌شود با رشد پیوستن کاربران به این شبکه ها در سراسر جهان، این‌گونه حملات نیز افزایش یابد.

سیستم‌های هوشمند

تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و شاید در آینده زندگی هوشمند، این‌ها همه ابزار‌هایی هستند که طی سال‎های اخیر و یا بهتر بگوییم سال اخیر پا به عرصه فن‌آوری گذاشته اند.

طراحی صدها بدافزار جدید و پیچیده برای سیستم‌عامل آندروید طی یک‌سال گذشته، آسیب پذیری‌های منتشر شده از تلفن‌ها و تلوزیون‌های هوشمند، نمونه‌ای از تصمیم‌گیری مهاجمان برای سوء استفاده از این ابزارها را نشان می‌دهد.

همزمان با رشد مخاطبین این دسته از ابزار ها و اضافه شدن مدل‌های جدید سیستم‌ها به یقین حملات علیه آن نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

شبکه‌های صنعتی

پیشرفت فن‌آوری موجب شد جهان صنعتی نیز فعالیت‌ها و فرآیند‌های پیچیده خود را به این قدرت در حال رشد واگذار نماید، از این رو صنایع و فرآیند هایی سنگینی که تا پیش‌از این انسان ها انجام می‌دادند اکنون توسط نرم‌افزار ها و ابزار های ارتباطی انجام و آن را به عنوان شبکه‌های کنترل صنعتی می‌شناسد.

این روند تا آنجا پیش رفت که در حال حاضر بسیاری از تاسیسات زیرساختی کشورها و فعالیت‌هایی که بصورت مستقیم با حیات آدم ها در ارتباط است نیز با استفاده از سیستم‌های فن‌آوری انجام می‌گیرد.

ارتباط مستقیم شبکه‌های صنعتی با جان آدم‌ها موجب شد دولت‌ها بخشی از توان جنگی خود را بر روی این حوزه متمرکز و بجای ایجاد تجهیزات نظامی، از بدافزار های پیچیده برای تخریب تاسیسات زیر ساختی دولت‌ها استفاده کنند.

بدافزار استاکس‌نت، دوکو، فلیم و … نمونه‌هایی از این حمله به جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بود. اخبار منتشر شده از سرمایه گذاری دولت‌ها در سراسر جهان برای تقویت سایبر نظامی نشان از رشد این دسته از حملات طی سال جدید دارد

انتهای پیام/

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;