انرژی به پاکستان رسید

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، ایران کشوری با ذخایر غنی آبی و معدنی است از این رو کشوری مناسب برای صادرات این منابع انرژی به دیگر کشورهاست. ابتدای سال جاری نیز وزارت نیرو سیاست کلی در خصوص صادرات انرژی به کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار داده است.



وزارت نیروی ایران قصد دارد همزمان با اعمال تغییرات جدید در ساختار تجارت برق حجم صادرات برق ایران را با افزایشی سه برابری در قالب یک برنامه سه ساله از ۸ میلیارد کیلووات ساعت فعلی به بیش از ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت افزایش دهد.

 

 

 

بر این اساس رویکرد جدید ساخت و توسعه نیروگاه های مرزی با مشارکت بخش خصوصی و صادرات نیمی از برق تولیدی این واحدها به کشورهای همسایه همچون پاکستان، تریکه و عراق در دستور کار صنعت برق کشور قرار گرفته است.

 

 

 

آرش کردی، مدیرعامل توانیر در تشریح برنامه‌های جدید صادرات برق ایران نیز گفته بود که: با توجه به مزیت های جغرافیایی کشور، دولت و وزارت نیرو از طرح احداث نیروگاه های جدید برق با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی و صادرات انرژی تولیدی به کشورهای همسایه حمایت می کند.

 

 

 

دراين راستا اختيار لازم براي صادرات و مذاكره با كشورهاي همسايه براي انتقال برق نيز به خود سرمايه گذاران بخش خصوصي داده مي شود.

 

 

 

بر این اساس سرمايه گذاران بخش خصوصي در زمينه توليد برق مي توانند ۵۰ درصد انرژي برق توليد شده در مناطق مرزي را به كشورهاي همجوار صادر كنند.

 

 

 

دولت پاکستان آماده افزایش واردات و خرید برق از ایران است. هم اکنون جمهوری اسلامی ايران با تولید سالانه بیش از ۲۷۷ میلیارد کیلووات ساعت برق بزرگترین تولید کننده انرژی الکتریکی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است.

 

 

 

در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی برق مبادله می‌کند.”

 

 

به گفته وزارت خارجه پاکستان؛ این کشور در حال حاضر 74 مگاوات برق از ایران از بخش ساحلی مکران وارد می کند. این واردات طی ماه جاری به یکصد مگاوات افزایش خواهد یافت.

 

 

 

دو کشور در حال بررسی دو طرح دیگر برای واردات یکهزار و یکصد مگاوات برق هستند. وزارت خارجه پاکستان در یک پاسخ مکتوب به سنا اعلام کرده که ایران از نیروی بالقوه برای افزایش صادرات برق خود به سه هزار مگاوات به پاکستان یک کشور تشنه انرژی است. در این سند گفته شده است دو کشور در فرآیند نهایی ساختن توافق بر سر احداث فاز یک خط لوله گاز ایران و پاکستان هستند.




در فاز نخست این طرح در انتظار اجرا ، یک خط لوله از گوادار در بلوچستان به نواب شاه در سند کشیده خواهد شد.

در فاز دوم، پاکستان روی یک بخش 80 کیلومتری خط لوله کار خواهد کرد که به مرز ایران می رسد.

فاز دوم بستگی به لغو تحریمهای بین المللی علیه ایران دارد.

 

این در حالی است که مرداد ماه سال جاری فارس به نقل از بیزینس رکوردر گزارش داده بود که: “در حالی که پیش از این ایران و پاکستان برای مبادله هزار مگاوات برق مذاکره می‌کردند اما سفیر ایران در پاکستان و وزیر آب و انرژی این کشور توافق کردند تا قرارداد صادرات 3 هزار مگاوات برق را نهایی کنند.




این توافق یونس‌داگا وزیر آب و انرژی پاکستان و علیرض حقیقیان سفیر ایران در پاکستان دوشنبه شب به امضاء رسید. ایران علاقمندی خود را برای صادرات از 3 هزار مگاوات برق به پاکستان در حالی اعلام کرده است که هنوز میلیون‌ها دلار از بدهی صادرات 74 مگاواتی خود به پاکستان را دریافت نکرده است.




وزیر آب و انرژی پاکستان اعلام کرد زمینه صادرات هزار مگاوات انرژی برق به پاکستان فراهم است اما درباره صادرات مازاد تا 3 هزار مگاوات باید به دنبال راهکارهای عملی آن باشیم.”

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;