از الان در فکر ناترازی گاز زمستان باشیم

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: کشور ما در حال ورود به ناپایداری برق هستیم و نباید اجازه دهیم به شرایط غیرمترقبه برسیم که حوادث را مدیریت کنیم.
حمیدرضا صالحی درباره اوضاع ناترازی برق اظهار داشت: همه شرایطی که اکنون در حوزه برق داریم قابل پیش‌بینی بود اگر به گذشته این موضوع مراجعه کنیم و مکاتباتی که ما به عنوان بخش خصوصی داشته‌ایم مؤید این است که با توجه دیتاهای موجود مسئولین از قبل از این اوضاع اطلاع داشته‌اند.
وی افزود: باتوجه به وضع موجود صنعت برق انتظار این است که مسئولین اجازه ندهند کار به نقطه بحران برسد مثلا مسئله‌ای که در نیروگاه رامین اهواز اتفاق افتاد؛ آیا پیش‌بینی نمی‌شد که دچار خرابی شود؟ و این میزان تولید برق را در معرض قطعی قرار دهد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات برق از مدار خارج شود؟ آیا از قبل قابل تعمیر و بررسی نبود؟ اگر مسئولین این اهمیت را می‌دانستند نباید این اتفاق می‌افتاد.
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اکنون کره زمین در حال گرم شدن است و همه تلاش می‌کنند جلوی این گرم شدن را بگیرند و یکی از راهکاراها نیز توسعه تجدیدپذیرها است. همه مسئولین ایران نیز این را می‌دانند زیرا آسیب گرمایش در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و از سوی دیگر ما بحران ناترازی برق را داریم و این مسائل قابل پیش‌بینی است، در هر حال برگشت به گذشته و اینکه هرکس را هم که متهم کنیم، مشکلی را حل نمی‌کند، ممکن است مسئولین ما روحیه جهادی برای حل مشکلات داشته باشند اما روحیه برنامه‌ریزی درستی ندارند در صورتی که این دو با هم در یک مسیر قرار نگیرند؛ مشکلات حل نمی‌شود و به جایی می‌رسیم که در دمای ۷۰ درجه باید تعمیرات انجام شود.
وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد باید در بحث برنامه‌ریزی قوی‌تری عمل کنیم چراکه چالش تامین برق تبدیل به چالش اجتماعی و امنیتی می‌شود، حتی ممکن است شبکه هم آسیب ببیند و خط بخوابد مثلا خرابی نیروگاه رامین ممکن بود بخش عمده برق کشور دچار آسیب شود.
صالحی ادامه داد: ما باید موضوع را جلوتر برویم و باید بدانیم در وزارتخانه جدید هم مشکل آب و هم برق داریم. باید برنامه دقیق ارائه دهیم که عقب‌ماندگی‌ها را حل کنیم، قطعی آب و برق را به حداقل برسانیم و اختلال در زندگی و کسب و کار کم و تا حذف شود چراکه در غیر این صورت تولیدکنندگان ضرر می‌کنند و میزان بیکاری و نرخ کالا زیاد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: باید ناترازی ۱۷ هزار مگاوتی را با افکار عمومی مطرح کنیم و با همکاری مردم از میزان آن را کم کنیم، اکنون کشور ما در حوزه مهندسی برق بعد از امریکا در رتبه دوم قرار دارد بنابراین در زمینه متخصص مشکلی نداریم، مشکل جذب سرمایه است که باید شرایط را برای ورود سرمایه‌گذار تسهیل کنیم در این راستا از بخش خصوصی کمک بگیریم، با ورود به عرصه لغو تحریم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم. کشور ما در حال ورود به ناپایداری برق هستیم و نباید اجازه دهیم به شرایط غیرمترقبه برسیم که حوادث را مدیریت کنیم.
این عضو اتاق بازرگانی گفت: باید علاوه بر روحیه جهادی؛ تجربه، برنامه‌ریزی و پاسخگویی داشته باشیم تا ناترازی حل شود، موضوع اصلی اینکه ناترازی گاز باید حل شود چون ریشه اصلی به ناترازی گاز برمی‌گردد، ما باید بتوانیم با هماهنگی وزارت نفت این مسئله را حل کنیم یعنی هم توسعه ظرفیت نیروگاهی را افزایش دهیم هم حل مشکل فرسودگی نیروگاه‌های کشور را حل کنیم تا بتوانیم اتلاف انرژی را که آمار خوبی ندارد؛ حل کنیم و  هم جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داشته باشیم و مسئله غیرقابل انکار نیز یافتن راهکار برای عبور از ناترازی گاز است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;