آلودگی های خطرناک و اهمیت تصفیه هوا

 

 

 

 

 

 

KN1-10112

با توجه به ماشینی و مدرن شدن شهرها و صنایع ، آلودگی های خطرناکی
در اطراف محل سکونت ما مخصوصا در شهرها پدید می آیند که این آلودگی ها
میتوانند به قیمت از دست دادن جان انسانها بدل شود .

کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی و افرادی که دارای بیماریهای خاص
می باشند بیشتر در معرض خطر هستند .
زندگی در مکان های سرپوشیده در مواقعی که آلودگی هوا از حد مجاز فراتر
برود بسیار تحدید آمیز می باشد . با آلوده شدن هوا یک نوع گرمای گلخانه ای
تشکیل می شود ، زندگی در شهرهایی که دارای این گونه شرایط آلودگی هستند
تفاوت چندانی با زندگی در مکان های سرپوشیده که عبور و جریان هوا میسر
نیست ندارد .

دستگاه های تصفیه هوا آلودگی محیط و هوای پیرامون را به درون خود میکشند
و پس از طی فرایند تصفیه و گرفتن و نابود کردن آلودگی ها به ما طراوت و سبزی
هدیه میدهند

انواع مختلف فیلترهای هوا

فیلترهای هوا وسایلی برای جذب و حذف آلاینده های خطرناک مانند:

گردوغبار و کثیفی های معلق در هوای پیرامون ما می باشند.

درخواست های ناشی از احتیاج برای هوای دارای کیفیت بالا از طرف افرادی صورت می گیرد که نسبت به هوای آلوده حساس می باشند و تنفس هوای کثیف بیماری شان را تشدید می کند.

نیاز متقاضیان برای حذف آلاینده های مختلف را فیلترهای دارای متدهای(روش) تصفیه هوای متفاوت پاسخگو می باشد که بطور نمونه از مهمترین آنها نام می بریم. فیلترهای یونی ،هپا، کربن اکتیو و لامپ های یو وی و همینطور فیلتر Tio۲ که همگی عموماً برای رفع آلودگی در بخش های تجاری- صنعتی و بیمارستانی و محل های سکونت مورد استفاده قرار می گیرند.

۱)فیلتر هوای یونی(آیونایزر)

فیلترهای یونی با تکیه بر روش قطبی کردن ،باعث شارژ ملکولهای هوا می شوند،در این روش مولکولهای هوا توسط ولتاژ بالای برق دارای بار منفی می شوند.بطور نمونه یون هایی با بار منفی تولید می کنند که به آن آنیون گفته می شود. آنیون ها سپس آلاینده هوا را (بار مثبت) به سمت خود کشیده و جذب می نمایند، این عمل شبیه جذب ذرات توسط الکتریسیته ساکن می باشد.

با برخورد آلاینده ها به آنیون آنها خنثی شده و از جریان هواخارج می گردند. فیلترهای یونی معمولاً در فیلتر هوا های تجاری بکار برده می شوند.

 

۲-فیلتر هپا نام آن از حروف کلمات روبرو High Efficiency Particular Arresting به معنی توان بالای گرفتن ذرات تشکیل شده است.

این نوع فیلتر قوی تر و بسیار موثرتر از فیلترهای یونی عمل می کند و طرفداران هوای پاک آنرا بر فیلترهای یونی ترجیح می دهند فیلتر هپا توان زدودن بیش از ۹۷/۹۹ درصد ذرات آلاینده هوا را داراست که باعث پاکی و شفافیت بی اندازه هوا می گردد.

فیلترهای مرغوب هپا از فایبر گلس ،حصیر و رشته های بسیار نازک پوشال تشکیل شده اند و با عبور جریان هوا ذرات معلق را در خود گرفتار می نمایند.

میزان عملکرد هپا بستگی به ضخامت فیلتر و قطر فایبرهای تشکیل دهنده آن دارد.

فیلتر هپا با چندین روش مختلف وسیله گرفتن ذرات آلاینده را فراهم می نماید. اولین آنها جلوگیری از عبور آلاینده های موجود در جریان هوا از میان رشته های بسیار نازک الیاف های تشکیل دهنده فیلتر می باشد سپس در آن گیر می افتند.

علاوه بر روش گیرافتادن آلاینده ها در فیلتر، افزایش سرعت مکش و ایجاد انحنا در جریان هوا می تواند عامل محرکه جمع شدن و فشردگی آلاینده ها در فیلتر شوند.عامل دوم فشردگی و تراکم فیلتر می باشد که بطور واضح باعث بالا رفتن میزان تصادم آلاینده و جذب آن می گردد.

((Diffiusion انتشار

سومین عامل موثر در فیلتر هپا پروسه استفاده از تصادف توأم با ضربه مولکول های گازی بصورت مکرر در الیاف هپا می باشد که با انحراف ذرات آلاینده باعث جذب هر چه بیشتر آنها می گردد. مولکول های ذرات پس از برخورد با مولکول های گازی سرعت خود را از دست داده و شانس جذب آنها بسیار زیاد می شود.

استفاده از فیلتر هوا به علت درجه تأثیر بالای آن در جذب باکتری ها و جلوگیری از انتشار آلودگی و حفظ اصول بهداشتی در بخش های پزشکی و اطاق پاک ((Cleans Room رایج می باشند.

فیلتر کربن اکتیو

کربن توان عمل آورده شدن با اکسیژن را دارد که خلل و فرج سطح فیلتر آن را قادر به جذب بالای آلاینده ها می کند. بعد از عمل آورده شدن کربن با اکسیژن محصول بدست آمده کربن اکتیو نامیده می شود چرا که به آسانی توانایی جذب آلاینده ها و بو را دارد.

کربن اکتیو می تواند آلاینده های شیمیایی و گازها را در خود جذب نماید و دود سیگار را کاملاً از بین ببرد.

با عبور جریان هوا از فیلتر، کربن اکتیو شده بو و گازهای سمی موجود در آن را خنثی و بی اثر می نماید.

برای از بین بردن بوهای بسیار قوی و بخارات منتشر شده در محیط، با بالا رفتن میزان اکتیویته کربن توان جذب گاز ها را به میزان بسیار بالایی می توان افزایش داد.

فیلترهای کربن اکتیو با وجود سازگاری با محیط زیست بهترین گزینه برای حذف مواد شیمایی منتشر شده در هوا می باشند.

 

تصفیه هوا بوسیله اشعه مادون بنفش ((UV

این نوع تصفیه هوا با استفاده از عکس العملی که از قرار گرفتن تیتانیوم دی اکسایددر مقابل نور مادون بنفش بوجود می آید ، صورت می پذیرد با رویارویی جریان هوا با پروسه فوتوکمیکال (شیمی نور) آلاینده های زیان باری مانند مولد (قارچ های انگلی) و باکتری ها بیماری زا ، از بین رفته و محیطی بهداشتی ایجاد می گردد.

ترکیبات آلی کربنی نیز در مجاورت یو وی شکسته شده و از محیط حذف می گردند.

 

 

راهنمای استفاده از نمایشگر کیفیت هوا

چگونه از اطلاعات میزان ذرات معلق برای حفظ سلامتی خود استفاده کنیم؟

 

توصیه هایی برای حفظ سلامتی افراد

میزان ذرات معلق در هوا

وضعیت

۵۰-۰

خوب

افراد با حساسیت بیش از حد معمول از گذراندن وقت و انجام کارهای سخت در هوای آزاد خودداری نمایند.

۱۰۰-۵۰

متوسط

افراد دارای بیماری های قلبی یا تنفسی و گروه های سنی بالا و بچه ها از اتلاف وقت و یا انجام فعالیت های قدرتی ممانعت به عمل آورند.

۱۵۰-۱۰۱

ناسالم برای گروه حساس

افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی ، گروه های سنی بالا و همچنین کودکان و تمام گروه های سنی دیگر ضمن اجتناب از گذراندن وقت در هوای باز از فعالیت های جسمی خودداری نمایند.

۲۰۰-۱۵۱

ناسالم

افراد دارای بیماری های قلبی و تنفسی ، تمام گروه های سنی به خصوص کودکان و کلیه بزرگسالان ، باید ضمن عدم انجام هرگونه فعالیت فیزیکی در این هوا از صرف زمان و انجام فعالیت های بدنی بپرهیزند.

۳۰۰-۲۰۱

بسیار ناسالم(وضعیت هشدار)

 

منبع خبر: دایره المعارف تاسیسات ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;