اضافه بنا، تخلف رایج در ساخت و ساز شهری

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی گفت: اغلب ساخت و سازها در ساختمان های گروه B در استان با تخلفاتی مانند افزایش طبقات همراه است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، وی گفت: سرمایه گذاران بخش ساختمان برای سود بیشتر در واحدهای ساختمانی بلند مرتبه نقشه های ساختمانی مورد تایید نظام مهندسی را تغییر می دهند و با اضافه کردن زیربنا چهره شهر را دگرگون می سازند.

نجاتی تنها گزینه برخورد با تخلف افزایش طبقات ساختمان را معرفی متخلف به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری برای پرداخت جریمه عنوان کرد و افزود: ادامه این روند ساخت و سازها را در آذربایجان غربی نامتوازن می کند و می تواند به بافت جمعیتی شهرها لطمه وارد کند.

او، توجه نکردن به ظرفیت و گنجایش مناطق و معابر در احداث واحدها را از مهمترین آسیبهای تخلف در افزایش طبقات و اضافه زیربنا عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با دفاع از عملکرد مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در روند اعمال نظارت بر ساخت و سازها از رشد روز افزون مهندسان فارغ التحصیل دانشگاهی در استان های حاشیه دریاچه ارومیه انتقاد کرد و گفت: این افزایش با نیاز جامعه انطباق ندارد و در شرایطی که در سال ۹۷، ۲ میلیون مترمربع ساختمان ساخته شده است، میانگین درآمد مهندسان درحال کاهش است.

نجاتی، صنعت ساختمان را یکی از مهمترین عرصه های اقتصادی در دنیا دانست و گفت: در صورت رفع مشکلات اقتصادی کشور، دانش فنی و تخصص مهندسان استان می تواند با تکیه بر صنعت ساختمان ارزش افزوده و ثروت بسیاری ایجاد کند.

او همچنین در ادامه از راه اندازی سامانه ارجاع و توزیع هوشمند مهندسان ناظر برای طرح های غیرعمرانی در استان خبر داد.

نجاتی اطلاع رسانی و شفافیت تصمیمات و اقدامات سازمان، گسترش بستر الکترونیک درارائه خدمات را از مهمترین برنامه های پیش روی دور هشتم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان عنوان کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، گردش مالی صنعت ساختمان را سالیانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این صنعت ۳۰۰ صنعت وابسته مستقیم و هزار و ۳۰۰ شغل مرتبط ایجاد کرده و ساخت ۱۰۰ مترمربع ساختمان می تواند زمینه های ایجاد ۳ شغل دائمی را فراهم کند.

نجاتی با انتقاد از افزایش ۲۰ درصدی جمعیت فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در سال گفت: متاسفانه تنها ۲ درصد از مهندسان فارغ التحصیل می توانند از آزمون های وزارت راه و شهرسازی نمره قبولی بگیرند و با تخصص وارد حرفه مهندسی شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در پایان از انعقاد تفاهمنامه با کنسولگری های کشورهای همسایه و چند کشور در شمال آفریقا برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد.

منبع خبرگزاری صدا و سیما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;