پرسونای نظام‌مهندسی

روح الله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ در شماره قبل در خصوص ویژگی‌های خاص مهندسان عضو سازمان نظام‌ مهندسی نوشتیم و از کاندیداهای عضویت در هیئت‌مدیره سازمان خواستیم به این خصوصیات توجه کنند، اما بد نیست که در مورد خود سازمان نظام‌مهندسی هم‌صحبتی کنیم و پرسونای آن را هم بررسی کنیم. این بررسی‌ها شاید کمک کند تا بدانیم قرار است برای اعتلای چه جور جامعه حرفه‌ای تلاش کنیم و رای بدهیم.
نظام‌مهندسی انسانی است در حدود ۲۵ تا ۳۰ ساله که دوران جوانی خود را طی می‌کند. هیئت‌مدیره‌ای دارد که به انتخاب اعضاء انتخاب می‌شوند و از میان خود رئیسی را انتخاب می‌کنند. این سازمان واسطه‌ای است میان شهرداری و جامعه مهندسی تا هرگونه ساخت و سازی مطابق با ضوابط و مقررات باشد و سازه‌هایی ساخته شود که امنیت جانی و روانی برای استفاده‌کنندگان آن‌ها تأمین می‌شود. لذا در تمام کشور کار طراحی، ساخت و بهره‌برداری باید زیر نظر این سازمان انجام شود. طبیعی است که باید امور مختلف به مهندسان حقیقی و حقوقی عضو ارجاع شود تا هم از دانش آن‌ها استفاده شود و هم برای آن‌ها کارآفرینی صورت گیرد. هرکس به فراخور دانش و تجربه خود به ساخت بهتر کمک کند و درعین‌حال از این فعالیت نفع مالی ببرد.
این سکه اما روی دیگری هم دارد. در این سازمان به دلیلی که هیچ‌کس نمی‌داند توزیع کار درست انجام نمی‌شود و گاهی یک نفر ده ها شرکت حقوقی را اداره می‌کند. در این سازمان بازرسی آتش‌نشانی چنان معطل می‌ماند تا سرانجام کل این شغل جدید از دست می‌رود و در جای دیگری از آن بهره‌برداری می‌شود. در این سازمان ممکن است یک نفر به‌راحتی جلسات گروهی تخصصی را تا مدت‌ها تعطیل کند و به هیچ‌کس هم پاسخگو نباشد.
در این سازمان انجام هر کار ساده‌ای از سوی ده ها نفر پز داده می‌شود و برای انجام نشدن وظیفه‌ای ده ها پاسخ وجود دارد. در این سازمان برای مهندسان عضو شرایط رفاهی تأمین نمی‌شود و فقط راهپیمایی گروهی ترتیب داده می‌شود. یک ناظر هماهنگ‌کننده می‌تواند همه مهندسان یک گروه نظارت را دور بزند و با کارفرما ببندد بی‌خیال سایرین و بدون ترس از سازمان.
این سازمان هزینه‌های نظارت و طراحی را تعیین می‌کند ولی درجایی دیگر تائید می‌شود و چون ترس دارد، از هر اجحافی دم نمی‌زند و سکوت می‌کند.
شهرداری و آتش‌نشانی و ده ها سازمان ریزودرشت دیگر می‌توانند برای نظام‌مهندسی تعیین تکلیف کنند و از قضا وزارت راه و مسکن و شهرسازی هم حمایت خاصی نکند!
این سازمان جوان باید سری نترس و زبانی سرخ و قلبی پاک و دانشی عالی داشته باشد. ما هم باید برای رسیدن به چنین سازمانی مدیر انتخاب کنیم.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;