نیروگاه های برق هسته ای؛منبع پایای انرژی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، نیروگاه های برق هسته ای، منبع پایای انرژی هستند که ما را از سوخت های فسیلی به سمت روش هایی با ردپای کربن کمتر سوق می دهد.





منابع اورانیوم زیرزمینی ممکن است رو به افول باشند، اما اقیانوس ها میلیاردها تن فلز دارند و منتظرند تا ما راهی عملی برای استخراج آن پیدا کنیم. بدین منظور، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد تکنیکی ابداع کرده است که ظرفیت، نرخ و بازیافت مواد اورانیومی از آب دریاها را بهبود می بخشد.

 

 

 

 

علیرغم مکشلات متعدد دفع پسماندهای رادیواکتیو و معضل اقیانوسی در فوکوشیما، انرژی هسته ای می تواند کارامدتر و نسبتاً تمیزتر از منابع سوخت های فسیلی هستند.

 

 

 

 

استرالیا، کانادا و قزاقستان حدود 70% کل تولید اورانیوم جهان را در اختیار دارند، اما برای کشورهایی که معادن غنی ندارند، استخراج آن از دریا می تواند یک جایگزین خوب باشد. متاسفانه مقادیر قابل استفاده بسیار کمند، اما تیم استنفورد روی بهبود آن کار می کند. اگر بتوان روشی برای استخراج ارزان این مواد پیدا کرد، دریاها منابع تمام نشدنی خواهد بود.

 

 

 

 

در گذشته، محققان اوک ریج ماده ای را نشان دادند که می توانست اورانیوم را به شکل یون های اورانیل از آب بیرون بکشد. این کار به کمک رشته های پلاستیکی که در یک ترکیب شیمیایی به نام امیدوکسیم پوشیده شده انجام می شود، این ترکیب یون ها را جذب می کند و در سطح رشته نگه می دارد. وقتی رشته اشباع شد، اورانیل می تواند با تصفیه شیمیایی پلاستیک آزاد و برای استفاده در راکتورهای پالایش شود.

 

 

 

 

محققان استنفورد هم با استفاده از یک سیستم مشابه، رشته های رسانای خود از جنس کربن و آمیدوکسیم ساخته اند که به آنها اجازه می دهد ضربات برق را از میان ماده عبور دهد تا اورانیل بیشتری به هر رشته جذب کنند. مزایای این روش نسبت به سیستم قبلی، ظرفیت بیشتر نگه داشتن اورانیل، سرعت مهار یون و تعداد دفعات استفاده مجدد از هر میله است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;