علت آمپر کشیدن کولر گازی چیست؟ عیب یابی و رفع آن

تاسیسات نیوز: کولر گازی، یکی از پرکاربردترین وسایل خانه در طول فصل تابستان است که محیط خانه را پر از هوای خنک و دلپذیر می‌کند. گاهی اوقات، مشکلاتی برای کولر گازی پیش می‌آید که اجازه نمی‌دهد این دستگاه به‌درستی کار کند و عملکرد خوبی داشته باشد. مثلاً زمانی که مشکل آمپر کشیدن کولر گازی پیش بیاید، میزان مصرف برق دستگاه بیشتر می‌شود و بازدهی کولر گازی پایین می‌آید. در این شرایط، باید مشکل آمپر کشیدن زیاد کولر گازی را سریعتر برطرف کرد تا به قطعات مهم کولر آسیب جدی وارد نشود.
شاید بپرسید که آمپر کشیدن یعنی چه و این اتفاق چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
در این نوشته قصد داریم درباره مشکل آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی با شما صحبت کنیم و روش حل این مشکل را به شما آموزش دهیم. اگر به‌تازگی چنین مشکلی برای کولر گازی شما پیش آمده است، در این نوشته با ما همراه باشید تا با روش حل مشکل آمپر کشیدن زیاد کولر گازی آشنا شوید.
آمپر کشیدن ینی چیآشنایی با مفهوم آمپر کشیدن
آمپر کشیدن یعنی چه؟
آمپر، واحد اندازه‌گیری جریان الکتریکی یا همان جریان برق است. تمام قطعات الکترونیکی با ولتاژ و آمپر مشخصی کار می‌کنند. زمانی که جریان الکتریکی کافی به قطعات الکترونیکی برسد، آن قطعات شروع به کار می‌کنند.
اگر میزان آمپر دریافتی قطعات الکترونیکی بالاتر از حد مشخص باشد، مشکل آمپرکِشی یا جریان کشی پیش می‌آید و آن قطعه بسیار داغ می‌شود. به مشکل آمپر کشیدن کولر گازی، اورلود (Overload) کولر نیز گفته می‌شود. آمپر کشیدن وسایل برقی باعث افزایش مصرف برق، سوختن موتور دستگاه، پریدن فیوز و آسیب جدی به دستگاه می‌شود و خطرات زیادی را به همراه دارد.
برای درک بهتر این موضوع، فردی را در نظر بگیرید که با مشکل بالا رفتن ضربان قلب مواجه شده است و قلب او با سرعت بیشتری کار می‌کند. چنین فردی در معرض سکته قلبی است و باید به کمک دارو و درمان‌های مختلف، ضربان قلبش را پایین بیاورد. آمپر کشیدن وسایل الکترونیکی هم مانند این مشکل است و نشان می‌دهد که وسایل برقی از مقدار آمپر بیشتری استفاده می‌کند و جریان برقی زیادی وارد این قطعات می‌شود. به همین دلیل، این قطعات در آینده دچار مشکل می‌شوند و از کار می‌افتند.
خوشبختانه مشکل آمپرکشی کولر گازی قابل حل است و شما می‌توانید با کمک افراد متخصص و باتجربه، این مشکل را برطرف کنید تا کولر گازی شما از آسیب‌های جدی در امان بماند.
علت آمپر کشیدن کولر گازیمیزان آمپر کولر گازی
جدول مقدار آمپر مصرفی انواع کولر گازی
احتمالاً کنجکاو شده‌اید که مقدار آمپر مصرفی کولر گازی خود را محاسبه کنید. باید بدانید که هر ۱۲۰۰۰ BTU از ظرفیت سرمادهی کولر گازی، حدود ۶ آمپر برق مصرف می‌کند؛ یعنی میزان آمپر موردنیاز برای روشن شدن و کار کردن کولر گازی ۱۲۰۰۰، ۶ آمپر است.
برای اینکه متوجه مقدار آمپر مصرفی کولر گازی خود شوید، به جدول زیر نگاهی بیندازید:
ظرفیت سرمادهی کولر مقدار آمپر مصرفی
کولر گازی ۸۰۰۰ ۴ آمپر
کولر گازی ۱۰۰۰۰ ۵ آمپر
کولر گازی ۱۲۰۰۰ ۶ آمپر
کولر گازی ۱۸۰۰۰ ۹ آمپر
کولر گازی ۲۲۰۰۰ ۱۱ آمپر
کولر گازی ۲۴۰۰۰ ۱۲ آمپر
کولر گازی ۳۶۰۰۰ ۱۸ آمپر
جدول آمپر کولر گازی
با کمک این جدول، می‌توانید متوجه آمپر کولر گازی ۲۴۰۰۰ و سایر کولرهای گازی شوید. علاوه بر این جدول، روی پلاک کمپرسور کولر گازی، میزان آمپر مصرفی کولر مشخص شده است. همچنین با جستجو و پیدا کردن مدل کولر گازی در اینترنت، می‌توانید مقدار آمپر مصرفی دستگاه را مشاهده کنید.
میزان برق شهری در حالت عادی، ۱۶ آمپر است؛ یعنی از هر پریز برق، جریان ۱۶ آمپری برق عبور می‌کند. فرض کنید که در منزلتان از کولر گازی ۲۴ هزار استفاده می‌کنید و در حالت عادی، کولر شما با جریان برق عادی روشن می‌شود. زمانی که کولر گازی ۲۴۰۰۰ از ۲۰ آمپر برای روشن شدن استفاده کند، یعنی مقدار برق بیشتری را وارد سیستمش می‌کند و این جریان برق قوی‌تر باعث سوختن خازن، آب شدن سیم‌ها و سوختگی موتور کولر می‌شود.
هر زمان مقدار آمپر مصرفی وسایل برقی مانند کولر گازی زیاد شود، فیوز برق ساختمان می‌پرد تا از ورود جریان برق قوی به دستگاه جلوگیری کند.
البته مشکل آمپرکشی یا اورلورد کولر گازی، آسیب‌های جدی‌تری را نیز به همراه دارد که در ادامه این نوشته با آنها آشنا خواهید شد.
جدول آمپر کولر گازیجدول آمپر کولر گازی
در صورت آمپر کشیدن کولر گازی، چه مشکلاتی برای دستگاه ایجاد می‌شود؟
زمانی که این مشکل برای دستگاه پیش می‌آید، بعضی از قطعات مهم کولر گازی مانند کمپرسور، میزان ولتاژ بیشتری را دریافت می‌کنند که از محدوده حداکثر ولتاژ دستگاه بیشتر است. به همین دلیل با عبور جریان برق قوی‌تر، احتمال داغ شدن کمپرسور و سوختگی موتور کولر گازی بیشتر می‌شود. در این زمان است که فیوز برق کولر گازی می‌پرد تا از اتصالی کردن سیم‌ها و سوختن کولر گازی جلوگیری کند.
مشکل آمپرکشی کولر گازی با خطراتی مانند سوختن برد و از کار افتادن کمپرسور همراه است و تمام قطعات برد کولر را خراب می‌کند.
بنابراین اگر به محض روشن کردن کولر گازی، دکمه فیوز برق می‌پرد و میزان مصرف برق دستگاه شما چند برابر شده است، باید سریع‌تر برای رفع مشکل آمپر کشیدن کولر گازی اقدام کنید تا جلوی سوختگی و خرابی دستگاه را بگیرید.
پریدن دکمه فیوز به دلیل آمپرکشی کولر گازیپریدن دکمه فیوز به دلیل آمپرکشی کولر گازی
۶ علت آمپر کشیدن کولر گازی
اگر مشاهده کردید که مشکل جریان کشی پیش آمده و مقدار ولتاژ مصرفی کولر گازی افزایش پیدا کرده است، یکی از اتفاق‌های زیر رخ داده است:
۱- خراب شدن برد الکترونیکی کولر گازی:
روی برد الکترونیکی کولر گازی، قطعاتی مانند خازن، مقاومت و.. وجود دارند که میزان جریان الکتریکی کولر گازی را کنترل می‌کنند. خازن و مقاومت، مانند محافظان مدار الکتریکی عمل می‌کنند و از عبور جریان الکتریکی زیاد جلوگیری می‌کنند. حالا اگر مقاومت برد الکتریکی خراب شود، مقدار زیادی جریان برق وارد مدار خواهد شد که به مدار کولر آسیب می‌رساند. خراب شدن خازن برد نیز موضوعی جدی است که عملکرد سایر قطعات کولر گازی را مختل می‌کند.
باید بدانید که خراب شدن برد الکتریکی موضوعی جدی است و باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای کولر گازی برطرف شود. در بسیاری از موارد، خرابی برد یا سوختن خازن منجر به مشکلاتی مانند آمپر کشیدن زیاد کولر گازی پنجره‌ای و کولر گازی معمولی می‌شود.
خرابی برد الکترونیکیخرابی برد الکترونیکی
۲- کثیفی فیلترهای هوا:
روش کار کولر گازی به این صورت است که هوای گرم داخل خانه را می‌مکد. سپس گاز مبرد، گرمای هوا را جذب می‌کند و تغییر فاز می‌دهد. بعد از جذب گرما توسط گاز مبرد، هوای خنک تولید می‌شود.
فرآیند جذب هوای معمولی و انتقال هوای خنک از طریق فیلترهای هوا انجام می‌شود. حالا اگر فیلترهای هوا آلوده و کثیف باشند، انتقال هوا به‌درستی انجام نمی‌شود و در عملکرد عادی کولر گازی مشکل ایجاد می‌شود. در این حالت، کولر گازی بیشتر کار می‌کند تا بتواند هوای خنک کافی را وارد محیط کند و دمای خانه را خنک نگه دارد. هرچقدر فیلترها آلوده‌تر باشند، فشار به موتور بیشتر است و میزان آمپرکشی کولر گازی بالاتر می‌رود.
با شستشوی فیلترهای هوا و تمیز نگه داشتن آنها، هم جلوی بوی بد کولر گازی را می‌گیرید و هم از هوایی مطبوع‌تر و سالم‌تر برخوردار خواهید شد.
کثیفی فیلترهای هواکثیفی فیلترهای هوا
۳- کثیفی کویل‌های کندانسور:
همانطور که متوجه شدید، کولرهای گازی با کمک جریان آزاد هوا کار می‌کنند و سیکل تبرید کولر گازی دائماً تکرار می‌شود. در داخل کمپرسور، فرآیند فشرده کردن گاز مبرد انجام می‌شود و سپس این گاز مبرد به سمت کندانسور می‌رود تا از حالت گاز به مایع تبدیل شود. قطعه کندانسور، وظیفه خنک کردن گاز مبرد را برعهده دارد.
زمانی که گرمای گاز مبرد در کندانسور گرفته می‌شود، این گرما به بیرون از محیط هدایت می‌شود و در همین زمان، گاز مبرد از حالت گاز به حالت مایع تغییر می‌کند. اگر کویل‌های کندانسور بسیار کثیف باشند، اجازه عبور گرما از داخل کندانسور به محیط بیرون را نمی‌دهند و همین موضوع باعث سروصدای عجیب کولر گازی و فشار آمدن به موتور کولر گازی می‌شود. وارد شدن فشار زیاد به موتور کولر، با مشکل آمپر کشیدن دستگاه و مصرف برق بیشتر همراه است.
عدم عبور هوا به دلیل کثیفی قطعات کولر گازیعدم عبور هوا به دلیل کثیفی قطعات کولر گازی
۴- خراب شدن کمپرسور:
یکی دیگر از دلایل آمپر کشیدن کولر گازی، خرابی یا نیم سوز شدن کمپرسور است. در صورتی که کمپرسور کولر ضعیف شود یا بسوزد، شما با مشکلاتی مانند پریدن فیوز و افزایش مصرف برق کولر مواجه خواهید شد.
برای بررسی سلامتی قطعه کمپرسور، بهتر است به بیرون از خانه بروید و پنل خارجی کولر را بررسی کنید. اگر صدای کار کردن فن و کندانسور را شنیدید، ولی باد کولر ضعیف و گرم بود، احتمالاً کمپرسور خراب شده است و باید تعمیر شود.
۵- سوختن موتور فن کولر گازی:
در صورتی که موتور فن کولر گازی بسوزد یا بلبرینگ موتور فن کار نکند، در عملکرد کلی کولر گازی اختلال به وجود می‌آید و با مشکل آمپر کشیدن کمپرسور مواجه خواهید شد. مواردی مانند خروج هوای گرم، داغ شدن پنل بیرونی کولر گازی و کاهش میزان پرتاب باد کولر از جمله نشانه‌های سوختگی موتور فن کولر گازی هستند.
گاهی اوقات فن کولر سالم است؛ اما خازن موجود در مدار فن سوخته و همین موضوع باعث از کار افتادن فن و عدم تهویه هوای محیط می‌شود.
۶- زیاد بودن میزان گاز مبرد در دستگاه:
زمانی که میزان فشار گاز مبرد کولر گازی زیاد می‌شود، مشکل آمپر کشیدن کمپرسور پیش می‌آید و مصرف برق دستگاه بالا می‌رود. این موضوع با مشکلات دیگری مانند داغ شدن کندانسور و کاهش بازدهی کولر گازی همراه است. به همین دلیل باید از میزان کافی گاز مبرد R410A در کولر گازی استفاده کنید تا سایر قطعات کولر به دلیل زیاد بودن فشار گاز، دچار آسیب نشوند.
زیاد بودن فشار گاز مبرد در کولرزیاد بودن فشار گاز مبرد در کولر
بهترین راهکارها برای رفع مشکل آمپرکشی کولر گازی
برای اینکه مشکل آمپر کشیدن کولر گازی را سریع‌تر حل کنید، راهکارهای زیر را انجام دهید:
۱- بررسی و تعمیر برد الکترونیکی کولر گازی:
عیب‌یابی و بررسی برد الکترونیکی، کاری تخصصی است؛ به همین دلیل شما باید از تعمیرکار کولر گازی بخواهید که قطعات برد الکترونیکی کولر گازی شما را بررسی کنند و از سالم بودن خازن، مقاومت، ترموستات و سیم‌های برق کولر مطمئن شوند. تعمیرکار متخصص، با روش‌هایی مانند اهم‌گیری و تست قطعات، بخش‌های آسیب‌دیده برد الکترونیکی کولر را شناسایی می‌کند. سپس قطعات معیوب مانند خازن و مقاومت را تعویض می‌کند. در مرحله بعد، تمام سیم‌کشی‌های غیراصولی برد را باز می‌کند و سیم‌های برد را به صورت درست و ایمن به قطعات کولر متصل می‌کند تا احتمال اتصال کوتاه سیم‌ها از بین برود.
بنابراین با کمک تکنسین‌های حرفه‌ای و متخصص، هرگونه مشکل و خرابی در برد الکترونیکی کولر گازی برطرف می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از دستگاه خود استفاده کنید و نگران مصرف بالای برق کولر گازی هم نباشید.
۲- تمیز کردن فیلترهای هوا:
یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای حل مشکل آمپر کشیدن کولر گازی، شستشو و تمیز کردن فیلترهای هوا است. بعد از نصب کولر گازی و راه‌اندازی دستگاه، شما باید ماهی یکبار شستشوی فیلترهای کولر را انجام دهید. شستشوی فیلترها باعث می‌شود که هوای کولر سالم و تمیز بماند و مشکلاتی مانند داغ شدن کمپرسور و آمپرکشی کولر گازی پیش نیاید.
روش شستشوی فیلتر کولر گازی به این صورت است که ابتدا سمت راست و چپ پنل را باز کنید و فیلترهای هوا را به‌آرامی بیرون بیاورید. سپس فیلترها را تکان دهید تا گردوغبار روی فیلترها بریزد. سپس فیلترها را با آب بشویید و بعد از خشک شدن، آنها را سر جای خود قرار دهید.
شستشو و تمیز کردن فیلترهای هواشستشو و تمیز کردن فیلترهای هوا
۳- تمیز کردن کویل‌های کندانسور:
شما هم دوست دارید باد کولر گازی همیشه پرقدرت و خنک بماند و کولر شما با بالاترین بازدهی کار کند؟ تمیز کردن کویل‌های کندانسور، یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش بازدهی کولر گازی است که از بروز مشکلاتی مانند آمپرکشی کولر گازی جلوگیری می‌کند. برای تمیز کردن کویل‌های کندانسور، صفحات کویل‌ها را باز کنید و آنها را با آب و شوینده بشویید تا تمیز شوند.
کندانسور کولر گازیکندانسور کولر گازی
۴- استفاده از ترانسفورماتور برق:
گاهی اوقات دلیل آمپر کشیدن کمپرسور کولر گازی، افت و خیز ولتاژ برق است. برای بررسی این موضوع، ولتاژ برق ورودی به کولر گازی را بررسی کنید. همچنین برای محافظت از قطعات حساس مانند برد کولر و کمپرسور، از ترانسفورماتور برق استفاده کنید تا با نصب ترانس برق، جریان متناوب برق به جریان عادی و استاندارد تبدیل شود.
استفاده از ترانس برق برای کولر گازیاستفاده از ترانس برق برای کولر گازی
۵- تنظیم میزان گاز مبرد کولر گازی:
اگر می‌خواهید مشکل آمپرکشی کولر گازی را حل کنید، خوب است به سطح گاز مبرد کولر توجه بیشتری داشته باشید. برای بررسی میزان گاز مبرد، از افراد متخصص کمک بگیرید تا با استفاده از دستگاه فشارسنج، فشار گاز R410 یا گاز R22 را اندازه‌گیری کنند. افراد متخصص بهتر می‌توانند کارهای مهم مانند نشتی یابی کولر گازی، تخلیه گاز اضافی و شارژ گاز کولر گازی را انجام دهند.
۶- تعمیر یا تعویض کمپرسور کولر گازی:
اگر مشکل آمپر کشیدن کولر گازی به دلیل خراب شدن کمپرسور به وجود آمده است، شما باید با تعمیرکاران کولر گازی و اسپلیت تماس بگیرید تا کمپرسور کولر را تعمیر کنند. گاهی اوقات میزان خرابی کمپرسور بسیار زیاد است و شما باید از کمپرسور جدید و سالم در کولر گازی استفاده کنید تا مشکل حل شود.
عیب‌یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازیعیب‌یابی و تعمیر کمپرسور کولر گازی
۷- تعمیر یا تعویض فن کولر گازی:
اگر فن کولر گازی از کار افتاده است و شما هیچ اثری از هوای خنک و تازه را در منزلتان مشاهده نمی‌کنید، بهتر است برای تعمیر یا تعویض فن کولر گازی اقدام کنید. با عیب‌یابی و تعویض فن کولر گازی، مشکل اصلی کولر برطرف می‌شود و فشار کمتری به موتور دستگاه وارد می‌شود.
۸- سرویس منظم کولر گازی:
اگر سرویس دوره‌ای کولر گازی را انجام دهید، کمتر با مشکلاتی مانند آمپر کشیدن کولر گازی، خرابی کمپرسور، سوختن خازن برد الکترونیکی، اتصالی کردن سیم‌ها و سوختن فن مواجه می‌شوید. زیرا در هنگام سرویس کولر گازی، تمام قطعات مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، موتور کولر، فن‌ها، کویل‌ها، لوله‌های مسی، برد الکترونیکی، فیلترهای هوا، ترموستات دما و… بررسی می‌شوند و مشکلات این قطعات برطرف خواهد شد. بنابراین سرویس کردن کولر گازی، یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از کولر گازی و حفظ قطعات مهم دستگاه است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;