استفاده از شیرآلات باکیفیت حق مردم است

تاسیسات نیوز/شبنم قبادی‌نیا: در خیابان شیراز به غیر از فروشندگان چند مغازه شیرآلات، که تازه کرکره را بالا کشیده بودند، کسی نبود. نه این که بد موقع آن جا رفته باشی؛ بلکه مشتری نبود که چیزی بخرد!
محمد یکی از مغازه‌دارها بود که حتی قبل از آن که بداند برای چه وارد مغازه شدم گفت اولین مشتری‌اش هستم. با کلی سوال وارد شدم و قبل از هیچ سوالی پاسخ همه آنها را گرفتم؛ طوری که انگار کسی نبوده با او حرف بزند پشت سر هم جمله می‌چید. گفتم از آن شیرهای خارجی که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند می‌خواهم. جمله تازه از دهانم افتاده بود که شروع کرد به حرف‌ زدن از مشکل واردات شیرآلات خارجی. داستان این بود که انگار قبل از تحریم‌ها شیرآلات را با درهم و دینار وارد می‌کردند اما الان چون دلار می‌صرفد همه دلار می‌خواهند و این برای واردکردن شیرآلات معضل شده است.
با یک درخواست من کلی جمله در چنته داشت و درباره صرفه‌جویی آب با مصرف شیرآلات مناسب هم حرف زد. از نظر او برای این که شیرآلات بتواند نقش خود را در مصرف آب ایفا کند عوامل زیادی دخیل است. یکی از آن‌ها همین مشکل فشار آب است که گاهی با نصب پمپ آب هم در ساختمان‌ها و برج‌های بلند کامل برطرف نمی‌شود.
بالاخره میان توضیحاتش فرصت شد بگویم که چه می‌خواهم و چرا آنجا رفتم. این بار بحث تحریم را خودم باز کردم.تا حرفش را آوردم با شدت و هیجان خاصی گفت: تحریم ما را بدبخت کرده الان چند ساعت اینجا بایستی می‌بینی که حتی یک نفر وارد مغازه نمی‌شود. امروز صبح شما آمدید که آن هم مشتری نیستید… مردم ما همه دنبال جنس خارجی می‌گردند به خاطر این که فکر می‌کنند کیفیت محصولات خارجی خیلی بالاتر است و باید آن را بخرند در حالی که نمونه داخلی هم با توجه به مشکلات مصرف آب کارشان را راه می‌اندازد.
البته همه مغاره‌داران موافق حرف او نبودند، زیرا افرادی هم بودند که فکر‌ میکردند فرق بین کیفیت شیرآلات خارجی و داخلی زمین تا آسمان است و در شرایط فعلی نمونه‌های داخلی نمی‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند. یکی از فروشندگان شیرآلات گفت: «حق مردم است که بتوانند از شیرآلات باکیفیت استفاده کنند. این که یکی بگوید شیرآلات خارجی و داخلی هیچ فرقی با هم ندارد اشتباه محض است… در زمینه مصرف آب هم، شیرآلات خارجی طراحی دقیق‌تری دارد و بیشتر هوا را با آب ترکیب می‌کند و این نقش زیادی در صرفه‌جویی مصرف آب دارد.»
این لاکچری‌بازی‌ها به ما نیامده
در حالی که بسیاری از فروشندگان شیرآلات از کسادی بازار مینالیدند عده‌ای هم بودند که اگر چه خیلی فروش نداشتند اما می‌گفتند بیشتر این مغازه‌ها کالاهای لوکس می‌فروشند که خارج از توان خرید مردم است بنابراین باید شیرآلات ارزان آورد تا به فروش رود و به قول یکی از آن‌ها این لاکچری‌بازی‌ها به ما نیامده که به تاثیر شیرآلات در مصرف آب فکر کنیم!
یکی از فروشندگان گفت که حتی به قیمت ۱۰۰ هزار تومان هم می‌توان شیرآب پیدا کرد. در واقع در این سال‌ها فروش این شیرها به نسب سایر انواع و کیفیت‌ها بالا بوده و کسی که به خاطر نیاز خرید می‌کند به سوی این شیرآلات روی آورده است.
برخی از فروشندگان هم از این که دیگر برخی از کشورها مانع صادرات محصولات خود به ایران می‌شوند ناراضی بودند و می‌گفتند :«حتی با قیمت بالا هم خیلی به ندرت کالایی را که می‌خواهیم می‌توانیم پیدا کنیم، در حالی که راضی هستیم پول بیشتری بپردازیم. زیرا برخی از مشتریان که قدرت خریدشان بالاست قیمت شیرآلات برایشان فرقی ندارد و صرفا خرید محصول مورد نظرشان معیار است. در نتیجه مغازه‌دارانی که مشکل سرمایه ندارند بیشتر به عنوان کالای لوکس شیرآلات را می‌فروشند».
عده‌ای هم بودند که در کنار شیرآلات لوازم مربوط به حمام را هم می‌فروختند. سامان که یکی از آن‌ها بود دلیل این کار را این طور بیان کرد که دیگر شیرآلات مثل قبل به فروش نمی‌رود و برای این که بتوان از پس هزینه‌های زندگی برآمد باید کالاهای دیگری را هم فروخت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;