سناریوهای بازار جهانی نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، سناریوی دوم و سوم محتمل‌ترین سناریوهای قیمتی برای بازار نفت در صورت عدم توافق اوپک به نظر می‌رسد.





در این سناریوها دیده‌ می‌شود که درآمد اعضای اوپک از آنچه در واقعیت رخ داده به شکل قابل توجهی کمتر است. در این سناریوها درآمد نفتی به ترتیب 7/ 45 و 8/ 30 میلیارد دلار کمتر است.





از این‌رو می‌توان گفت همه اعضای اوپک به شکل چشمگیری از توافق اوپک منتفع شده‌اند. با این حال نگاهی جزئی‌تر به تفاوت درآمدهای نفتی اعضای اوپک و درآمدهای فرضی آنها نشان می‌دهد که بیشترین اختلاف به سه کشور لیبی، ایران و نیجریه تعلق دارد.





این سه کشور به نوعی از توافق اوپک معاف شدند و اجازه یافتند تا رسیدن به سطح تولید پیشین خود به رشد تولید ادامه دهند. از این رو لیبی، نیجریه و ایران علاوه بر اینکه از رشد قیمت نفت سود برده‌اند، با افزایش تولید خود نفعشان از رشد قیمت‌ها را بیشتر کرده‌اند و بزرگ‌ترین‌ برندگان توافق اوپک نام گرفته‌اند.





در زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات اوپک و اعلام توافق این سازمان برای کاهش تولید، گزارش‌های بسیاری از سوی کارشناسان بازار نفت منتشر شد که در آنها ایران را بزرگ‌ترین برنده توافق اوپک نامیدند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;