رشد شهریوری مصرف بنزین

به گزارش تاسیسات نیوز، میزان مصرف بنزین در همه جای دنیا تابعی از رفتار مصرف‌کننده است، بنابراین معمولا میزان مصرف این سوخت دارای الگویی فصلی است که هر سال تکرار می‌شود.





به‌طور مثال در اغلب کشورهای واقع شده در نیم کره‌شمالی زمین، گرمای هوا و تعطیلات تابستانی بهانه‌ای برای مسافرت‌های جاده‌ای می‌شود که رشد تقاضا برای بنزین در این فصل را به دنبال دارد.





در این زمینه می‌توان به آمار مصرف بنزین در آمریکا اشاره کرد. داده‌های منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد تقاضا برای مصرف بنزین در این کشور هر سال در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست (مصادف با تیر، مرداد و شهریور) نسبت به دیگر ماه‌های سال بیشتر است و بین این سه ماه نیز بیشترین مصرف در ماه آگوست رخ می‌دهد.





بررسی آمار نشان می‌دهد در ایران نیز الگوی فصلی مشابهی درخصوص مصرف بنزین تکرار می‌شود. برای به دست آوردن الگوی مصرف بنزین، متوسط ماهانه مصرف این سوخت را در چند سال اخیر مورد بررسی قرار داده‌ایم. آن‌طور که انتظار می‌رود، فروردین و اسفند هر سال مصرف بنزین به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.





با این حال پیک تقاضا برای این سوخت هرساله نه در فروردین رخ می‌دهد و نه اسفند؛ شهریور، ماهی است که بیشترین میزان بنزین در آن صرف می‌شود. طی سال‌های 90 تا 95 میزان متوسط روزانه مصرف بنزین در شهریور ماه حدود 9 درصد بیشتر از متوسط سالانه بوده، در حالی که متوسط مصرف بنزین در فروردین ماه تنها 8/ 0 درصد و در اسفند 5 درصد بیشتر از متوسط سالانه است.





افزایش مصرف بنزین در اسفند و فروردین به مسافرت‌های نوروزی باز‌می‌گردد، علاوه بر اینکه در اسفندماه افزایش ترددهای درون‌شهری به منظور خرید و آمادگی برای عیدنوروز یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف بنزین است. با این حال هرچند در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروزی بیشترین حجم مسافرت‌های برون‌شهری در کشور رخ می‌دهد، اما از آنجا که تقریبا نیمی از روزهای این ماه تعطیل است، ترددهای درون‌شهری به منظور رسیدن به محل کار، مدرسه و دانشگاه به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.





بنابراین کاهش مصرف بنزین در ترددهای درون‌شهری، رشد مصرف بنزین به دلیل افزایش مسافرت‌های جاده‌ای را تا حدودی جبران می‌کند. اما شهریور ماه تعداد روزهای کاری مانند دیگر ماه‌های سال است و در عین حال استفاده از کولر در درون خودروها و افزایش ترددهای داخل شهری پیش از شروع سال جدید تحصیلی تقاضای بنزین را در سطح بالاتری قرار می‌دهد.





از سویی شهریور آخرین فرصت برای مسافرت‌های بین‌شهری پیش از پایان تعطیلات تابستانی و شروع سال تحصیلی جدید محسوب می‌شود، بنابراین همزمان شاهد افزایش مسافرت‌های جاده‌ای در این ماه از سال هستیم. کنار هم قرار گرفتن این عوامل موجب شده متوسط مصرف بنزین هر ساله در شهریور ماه به بیشترین سطح خود برسد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;