ذخیره سازی گاز طبیعی راهبرد تامین امنیت عرضه انرژی است

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی از ذخیره سازی به عنوان راهبردی برای پایدارکردن صادرات گاز کشور نام برد و گفت: ذخیره سازی گاز طبیعی امتیازی برای صادرات گاز طبیعی در زمان های اوج مصرف و تامین امنیت عرضه انرژی است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، “مسعود سامی وند”   در آستانه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: در ذخیره سازی گاز علاوه بر تامین نیاز مصرف کنندگان داخلی به دو نکته دیگر از جمله تزریق به میادین نفتی و همچنین تداوم صادرات نیز توجه می شود.

وی ادامه داد: توقف تزریق گاز به میادین نفتی از اجرای برنامه های ازدیاد برداشت جلوگیری می کند و توقف صادرات گاز علاوه به خطر انداختن امنیت تامین انرژی، جریمه ها و خسارات اقتصادی سنگینی به دنبال دارد.

مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی، افزود: به این ترتیب، ذخیره سازی گاز کمک می کند تا در زمان هایی که خطوط لوله با مشکل روبرو می شوند، تولید گاز کاهش و یا  مصرف افزایش می یابد ، هیچ گونه مشکلی در تزریق به میادین نفتی و صادرات ایجاد نشود.

سامی وند به افزایش مصرف گاز تا ٥٢٠ میلیون متر مکعب در روز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نخستین مخزن ذخیره سازی گاز در سراجه قم، دقیقا در زمانی به بهره برداری رسید که شبکه گاز رسانی کشور با افزایش مصرف و کاهش واردات گاز از ترکمنستان روبرو شده بود؛ در آن زمان ذخیره سازی گاز، امتیاز برجسته ای بود که به مسئولین نسبت به گازرسانی پایدار اطمینان خاطر داد.

یادآور می شود ذخیره سازی گاز طبیعی از پنج سال گذشته با هدف انتقال گاز از مخازن مشترک به مخازن مستقل، تامین گاز درزمان افزایش تقاضا و در ماه های سرد و بازه های زمانی پرمصرف، تداوم تامین سوخت پاک برای نیروگاه ها،  تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به مخازن نفتی با هدف ازدیاد برداشت، تامین پشتوانه جهت جلوگیری از هر گونه وقفه در صادرات گازو  مقابله با هر گونه رخداد غیرمترقبه و نوسانات قیمت و بالابردن قدرت تصمیم گیری در تعاملات منطقه ای و بین المللی، در دستور کار قرار گرفت.

در حال حاضر نخستین مخزن ذخیره سازی گاز با نام مخزن سراجه قم در ٤٠ کلومتری شهرستان قم به بهره برداری رسیده و پیش بینی می شود عملیات تزریق گاز در مخزن شوریجه نیز بعنوان دومین مخزن ذخیره سازی تا پایان بهار جاری آغاز شود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;