دمپر هوشمند ساخته شد

مخترعی قمی موفق شد اولین دمپر هوشمند جهان را بسازد.

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  رضا نیکبخت، مخترع جوان قمی از اختراع خود به عنوان اولین و هوشمندترین دستگاه در کاهش مصرف انرژی در کولر های آبی یاد کرد و توضیح داد: این دستگاه هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد.

 

سومین نمایشگاه پژوهش، فناوری، اشتغال و توسعه کارآفرینی در حالی به کار خود پایان داد که در این نمایشگاه دستاوردهای برخی دانشجویان و دانشگاهیان جامع علمی کاربردی به نمایش گذاشته شد.

 

در حاشیه این نمایشگاه پایگاه خبری قم فردا سراغ یکی از مخترعین جوان رفته و در مورد وسیله ای که اختراع کرده اند گفتگویی انجام داده است.

 

  خودتان را معرفی کنید.

رضا نیکبخت، دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی امام خمینی(ره) هستم.

 

 در مورد دستگاهی که اختراع کردید توضیح بدهید؟

نیکبخت: طرحی که ما ارائه داده ایم هیچ گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و یک اختراع جدید می باشد و طرح هایی هم که تاکنون در زمینه صرفه جویی در انرژی مصرف کولرهای آبی ارائه شده اند، منوط به خود کولر بوده اند، ولی این نمونه کاملا مجزا از کولر بوده و به عنوان دریچه آن استفاده می شود.

 

  چه چیزی باعث شد تا به فکر ساخت این دستگاه بیفتید؟

نیکبخت: من بر حسب نیازی که داشتم این دستگاه را ساختم تا بتوانم باد کولر را به این صورت مدیریت کنم.

 

 نحوه فعالیت این دستگاه چگونه است؟

نیکبخت: وقتی کولر روشن می شود این دریچه همزمان با روشن شدن کولر دمپرهای خود را باز می کند و تا زمانی که کولر در حال کار می باشد این دمپرها مانند دمپرهای کولر گازی باد را به طور یکنواخت در محیط پخش می کنند.

 

 از محاسن این دستگاه بگویید؟

نیکبخت: این پنل در جلوی تمامی خروجی های باد کولر در خانه نصب می شود و با ریموت کنترل قابل برنامه ریزی می باشد، به طور مثال وقتی شما در آشپزخانه هستید سایر دریچه ها با ریموت خاموش می کنید و فقط دریچه آشپزخانه را باز می کنید، در اینصورت از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می شود.

 

آیا این طرح می تواند به عنوان نمونه ای از اقتصاد مقاومتی باشد؟

نیکبخت: بله حتما. من برای اولین بار تابستان امسال این دستگاه را در منزل خودم نصب کردم و رقم قابل توجهی در هزینه های آب و برق منزل صرفه جویی شد؛ با توجه به اینکه این وسیله دارای ترموستات می باشد وقتی دمای هوای منزل کمتر از حدی که شما تعیین می کنید شود کولر به طور خودکار شروع به کار می کند و زمانی که دما به حالت استاندارد رسید از کار می افتد و بدین صورت کولر توسط دستگاه مدیریت شده و هزینه ی انرژی بسیار کاهش می یابد البته لازم به ذکر است که کنترل دمای دستگاه نیز کاملا اختیاری می باشد و با ریموت کنترل قابل تنظیم است.

 

  صرفه اقتصادی این دستگاه به چه صورتی می باشد؟

نیکبخت: با توجه به توضیحاتی که در قبل دادم مثلا شما خانه ای را در نظر بگیرید که سه دریچه کولر دارد یعنی از هرکدام حدود 33 درصد باد کولر خارج می شود، ولی اگر ما با این دستگاه باد کولر را مدریریت کنیم می توانیم دو دریچه را که نیازی به آن نداریم  با کنترل ببندیم و حدود 66 درصد در باد کولر صرفه جویی کنیم که البته این امر صرفه جویی اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

 

 آیا تاکنون هیچ گونه حمایتی از شما انجام گرفته است؟

نیکبخت: خیر. با توجه به اینکه این نمایشگاه اولین جایی است که من این دستگاه را ارائه می دهم هنوز هیچ گونه حمایتی از طرف مسئولان انجام نشده است.

 

 به نظر شما حمایت مسئولان چه تاثیری در افزایش اینگونه طرح های برگزیده و خوب خواهد داشت؟

نیکبخت: اگر مسئولان از اینگونه طرح ها و البته مخترعان حمایت کنند بی شک ما نیز به دنبال اختراعات و ابداعات جدیدتر خواهیم رفت ولی در غیر اینصورت هیچ گونه رشد و پیشرفت علمی حاصل نخواهد شد.

پایان پیام /.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;