تولید برق از منابع 100% تجدیدپذیر

به گزارش تاسیسات نیوز، یک مطالعه جدید پیشنهاد می کند ایران می تواند تا سال 2030 به طور کامل از سیستم برق تجدیدپذیر بهره مند شود.

 

 

 

محققان دانشگاه صنعتی لاپین رانتا (LUT) پیشنهاد کرده اند کشورهای مهم تولیدکننده نفت در خاورمیانه و آفریقای شمالی می توانند از مزیت منابع انرژی های تجدیدپذیر خود بهره بگیرند.

 

 

 

طبق این مطالعه، یک سیستم برق کاملاً تجدیدپذیر می تواند 50-60% ارزان تر از سایر گزینه های انرژی بدون انتشار برای منطقه خاورمیانه باشند. برای مثال، این مطالعه هزینه برق هسته ای جدید را حدود 110 یورو به ازای هر مگاوات ساعت تخمین می زند. در مقابل، مطالعه هزینه برق انرژی تجدیدپذیر را حدود 40-60 یورو به ازای هر مگاوات ساعت براساس افق مالی و فنی 2030 پیش بینی می کند.

 

 

 

هزینه برق بادی و خورشیدی در صورت اتصال منابع انرژی متفاوت به یک شبکه برتر که اجازه انتقال حجم های بالای برق در فواصل طولانی تر را می دهد به 37 تا 55 یورو کاهش می یابد. برای ایران، هزینه می تواند 40-45 یورو باشد و گزارش پیشنهاد می کند انتقال از سیستم برق براساس سوخت های فسیلی کنونی به سمت سیستم برق کاملاً تجدیدپذیر قادر به پوشش همه نیازهای برق در دهه های آتی خواهد بود.

 

 

 

طبق گزارش LUT، تبدیل سیستم برق به تجدیدپذیرها برای ایران نیازمند 49 گیگاوات فوتولتائیک خورشیدی، 77 گیگاوات برق بادی و 21 گیگاوات برق آبی خواهد بود. بیشتر ظرفیت برق آبی هم اینک موجود است، اما ظرفیت های خورشیدی و بادی به سرمایه گذاری های جدید نیاز دارد. گزارش می افزاید برق بادی می تواند در بسیاری بخش های کشور (و سیستم های خورشیدی در همه مناطق ایران) با هزینه معقول نصب شود. به علاوه هر دو این فناوری ها به سادگی به زیرساختار انرژی موجود که اساساً بر مبنای واحدهای برق گاز طبیعی و برق ابی است اضافه می شود.

 

 

 

محققان همچنین طرح پالایش نفت تجدیدپذیری ارایه می کنند که در آن سوخت های فسیلی با سوخت های سنتزی که از دی اکسید کربن، اب و برق استفاده می کنند جایگزین می شود. اگر فناوری برق به سوخت استفاده شود، یک سیستم 100 درصد تجدیدپذیر می تواند از سوخت های کربنی و مواد شیمیایی برای هوانوردی، مواد و پزشکی استفاده کند. اینها سخت ترین بخش ها برای کربن زدایی هستند چون باتری ها هم برای تامین برق هواپیماها بسیار سنگین هستند و کربن در پلاستیک و مواد شیمیایی مختلف مثل حلال ها و پزشکی لازم است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;