بسته خبری منتخب ما


 

 

 

کاهش قیمتی بدون استقبال خریدار!

طی دو روز گذشته در واحد محصولات پتروشیمی شاهد بالابودن شدید حجم عرضه‌ها و ضعف نسبی معاملات بودیم که در کنار کاهش قیمت‌ها در بازار شرایط چندان جذابی را ثبت نکرد. این در حالی بود که برخی از انواع OFF، سنگین و پیشرفته پلیمرها همچون گذشته با افزایش جذابیت رو‌به‌رو شدند. با توجه به کاهش قیمت‌های این قبیل مواد اولیه و انتظار افزایش جذابیت تولید، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و دورنمای ضعیف در بازارهای صادراتی، کاهش قیمت‌ها در بازارهای داخلی و شرایط خاص تولید می‌توان به بهبود بنیادین بازار و تقویت حجم معاملات امیدوار بود.

بسیاری از گریدهای پلی‌پروپیلن‌های نساجی، پلی‌پروپیلن نساجی OFF – PYI250 درجه 3، پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی و همچنین پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF – ZR230C درجه 1، پلی‌پروپیلن شیمیایی OFF – EP548R درجه 1، پلی‌اتیلن سنگین تزریقی OFF – 5620EA درجه 1، پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF – EX5 درجه 3، پلی‌اتیلن سنگین فیلم EX5، پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن EX3، پلی‌اتیلن سبک خطی AA 0209، پلی‌اتیلن سبک فیلم 0190، پلی‌استایرن انبساطی 300 و 400، پلی‌استایرن مقاوم 7240، پلی‌استایرن معمولی 1540، پلی‌اتیلن سنگین دورانی UA 3840، پلی‌اتیلن سنگین بادی BL3، پلی‌اتیلن سنگین فیلم HF5110، پلی‌اتیلن سنگین لوله مشکی OFF – CRP100B درجه 1، اکریلونیتریل بوتادین استایرن 50 – گرید طبیعی، پلی‌اتیلن سبک خطی دورانی UV 32604، پلی‌اتیلن‌های سنگین تزریقی گریدهای 60511، 52511، 52518 و 60507UV، پلی‌اتیلن سنگین لوله CRP100N، لوب‌کات سنگین و سبک، گوگرد گرانوله و انواع قیر 6070، 85100، MC250، قیر امولسیون CRS1 و وکیوم باتوم بخشی از عرضه‌های روز گذشته را تشکیل می‌دادند. تنوع و پراکندگی این حجم عرضه را می‌توان به فال نیک گرفت، زیرا می‌تواند جذابیت مطلوبی را پیش روی متقاضیان قرار دهد و از سویی کاهش قیمت‌های جهانی هم نکته بسیار مهمی است که از یک‌سو کاهش قیمت‌های پایه را باعث شده و از سوی دیگر کاهش جذابیت عرضه‌های صادراتی را موجب شده است. البته این انتظار به‌صورت کامل محقق نشد و روز گذشته جذابیت محسوسی را در رینگ محصولات پتروشیمی شاهد نبودیم تا جایی که در اغلب گریدها، حجم تقاضا بسیار کمتر از عرضه بود. گویی بازار انتظار داشت تا کاهش بیشتری برای قیمت‌های پایه ثبت شود. البته اگر فرمول قیمت‌گذاری همچون ماه پیش محاسبه و اعلام می‌شد این رخداد نیز محتمل بود، ولی شرایط جدید تا پایان آذرماه میهمان بازار خواهد بود. برآیند این موارد که به کاهش قیمت‌ها در بازارهای داخلی نیز خواهد انجامید می‌تواند جذابیت تولید را در صنایع پایین دستی افزایش دهد.

روز گذشته انتظار افزایش تقاضا و تقویت جذابیت معاملات در بورس کالا وجود داشت، ولی چندان هم روز پر‌رونقی در بازار به ثبت نرسید. البته در کنار افزایش شدید حجم و تنوع عرضه‌ها شاید این میزان حجم معامله نیز جذاب تلقی ‌شود. البته به صورت کلی در بازار همان مسیر هفته‌های گذشته در بالابودن جذابیت پلی‌استایرن‌ها، توجه به گریدهای OFF و پایین بودن تقاضا برای انواع تخصصی، افزایش روزشمار جذابیت گریدهای سنگین و پیشرفته پلیمرها را شاهد بودیم.

در بازار داخلی به‌صورت کلی قیمت‌ها در مسیر نزولی حرکت می‌کند و احتمال دارد این روند نزولی ادامه یافته و عمیق تر شود زیرا شرایط کلی بورس و بازار از افزایش تزریق کالا حکایت داشته ولی پایین بودن موجودی انبارها اجازه کاهش سریع قیمت‌ها را نمی‌دهد. این در حالی است که بازار از کاهش بیشتر قیمت‌های پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان اصلی و بزرگ هراسان است و شاید توان ریسک ندارد. این شرایط در کنار کاهش شدید سود معاملات هنوز اجازه نداده تا بازار به‌صورت منطقی با شرایط پیش روی خود رو‌به‌رو شود.

در بازار داخلی و با اعلام قیمت‌های پایه جدید دیگر دلیلی برای صبر بیشتر نیست و انتظار داریم تا تقاضای موثری که در روزهای قبل تجمیع شده این به بازار بازگردد. این رویکرد که در کنار افزایش حجم عرضه‌ها در بازار داخلی می‌تواند به بهبود بنیادین بازار با افزایش حجم معاملات منتهی شود را باید داده‌ای مهم ارزیابی کرد که اغلب فعالان بازار را منتفع می‌کند. از سویی افزایش حجم عرضه به بازار داخلی از سوی بورس کالا و سایر تولیدکنندگان هم در شرایط فعلی می‌تواند کاهش قیمت‌ها را نوید دهد، البته این طرزفکر باید از هم‌‌اکنون در قیمت‌های مورد معامله خودنمایی کند که البته تا حدودی این رخداد ثبت شد، ولی به تمامی گریدهای موجود و مورد معامله بسط و توسعه پیدا نکرده است.

به عبارت ساده‌تر درست است که روند عمومی در بازار نزولی است، ولی هنوز هم برخی از کالاها با افزایش قیمت رو‌به‌رو هستند که البته دلایل خاص خود را نیز دارد، البته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی درخصوص برخی از گریدها با افزایش مواجه شدند که داده مهمی برای حمایت از این قبیل کالاها به شمار می‌آید. با توجه به شرایط پیش رو انتظار داریم خریداران بیش از قبل به بازار بازگردند زیرا هم‌‌اکنون و در روزهای سرد سال و اوج تقاضای فصلی و همچنین بهترین زمان برای تولید با کاهش محدود قیمت‌ها رو‌به‌رو شده‌ایم که بهبود نسبی حجم تولید را نوید خواهد داد. در روزهای آینده انتظار افزایش تقاضای صادراتی عراق وجود دارد.

با توجه به شرایط خاص تولید مخصوصا برای پلیمرهای ساده و همچنین ورود به ماه صفر و نزدیکی به اربعین، می‌توانیم انتظار افزایش تقاضا را در این کشور داشته باشیم. از سویی تلاش دولت عراق برای حفظ امنیت در این ایام هم می‌تواند پتانسیل دیگری برای افزایش تقاضا قلمداد شود. تجربه سال قبل و ورود 17 میلیون زائر به شهر زیارتی کربلا که در کنار اوج عرضه نذورات یک رکورد جهانی و بی‌نظیر محسوب می‌شود و می‌تواند برای تولیدات صنایع پایین دستی ما نیز مفید واقع شود که افزایش تقاضا در شهرهای مرزی را نیز باید به آن اضافه کرد.

درخصوص عرضه‌های صادراتی محصولات پتروشیمی شرایط پیچیده‌ای حکمفرماست، زیرا کاهش قیمت نفت به‌صورت آرام و زمانبر، بر قیمت محصولات پتروشیمی و پتروشیمیایی موثر است. این به آن معنی است که کاهش قیمت‌های جهانی ادامه‌دار خواهد بود و هنوز پتانسیل تاثیر واقعی کاهش 20 درصدی قیمت نفت خام در ماه‌های اخیر به‌صورت کامل آزاد نشده است. به عبارت ساده‌تر بازارهای جهانی هنوز هم مستعد کاهش بیشتر قیمت‌ها است که قطعا محدوده قیمت ارز از جذابیت صادرات بیشتر خواهد کاست.

این مطلب در آینده حجم عرضه‌های داخلی را بیش از پیش افزایش داده که افزایش حجم عرضه‌ها در بورس کالا و بازار می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

 

 

نیروگاه برق شهید رجایی نماد صنعت برق کشور

قائم‌مقام مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی گفت: نیروگاه شهید رجایی نخستین نیروگاه غیر کلید در دست و نماد صنعت برق کشور شناخته می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، محمد نیازی در کارگاه آموزش HSE که به همت اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان آبیک با هدف آشنایی مدیران با استانداردهای زیست محیطی به میزبانی نیروگاه شهید رجایی قزوین برگزار شد، افزود: نیروگاه شهید رجایی با استقرار در مرکز ثقل شبکه سراسری تولید برق و نقش آن در حفظ تعادل این شبکه، از جایگاه بالایی در صنعت برق برخوردار است.

همچنین این نیروگاه به‌عنوان نخستین نیروگاهی که مدیریت ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای آن بر عهده متخصصان داخلی قرار گرفت، نخستین نیروگاه غیرکلید در دست و نماد صنعت برق کشور شناخته می‌شود. محمد نیازی افزود: در حال حاضر، نیروگاه شهید رجایی با دارا بودن 13 واحد بخاری و سیکل ترکیبی و در مجموع با ظرفیت تولید نامی 2040 مگاوات، 5 درصد از سهم کل تولید شبکه سراسری برق را بر عهده دارد که برای تولید این میزان انرژی نیاز به مصرف سوخت‌های گاز، نفت گاز و مازوت دارد. قائم‌مقام مدیرعامل نیروگاه ادامه داد: سوخت اصلی نیروگاه شهید رجایی شامل نیروگاه‌های بخار و سیکل ترکیبی، گاز طبیعی است که از جمله سوخت‌های کم زیان برای محیط‌زیست به شمار می‌آید؛ اما به‌دلیل شرایط خاص حاکم، همچون محدودیت تولید گاز و وجود مازاد سوخت مازوت ناشی از تولید بنزین در داخل و نیز اولویت اختصاص سوخت گاز در فصل سرما به مصرف‌کنندگان خانگی در مقابل مصرف‌کنندگان صنعتی، به ناچار نیروگاه‌ها را با مشکل دریافت سوخت گاز روبه‌رو ساخته است و سوخت به‌رغم تبعات زیست محیطی آن، به‌عنوان سوخت جایگزین در نیروگاه‌های بخار کشور استفاده می‌شود که نیروگاه شهید رجایی نیز در این خصوص مستثنی نیست. این مقام مسوول افزود: خوشبختانه سوخت دوم نیروگاه سیکل ترکیبی، گازوئیل است. وی همچنین ضمن اعلام خبر تجهیز نیروگاه بخار به سیستم پایش آنالیز گاز خروجی تا پایان سال‌جاری، به فعالیت‌های نیروگاه در حوزه محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: نیروگاه شهید رجایی با دارا بودن تجهیزات لازم در حوزه تصفیه پساب صنعتی و انسانی ازجمله نیروگاه‌های موفق کشور است، همچنین در بخش مصرف آب نیز با استفاده از روش‌های مناسب، توانسته‌ایم نسبت به مصرف بهینه آب در واحدهای نیروگاه، پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم. براساس این خبر، HSE حروف اول واژه‌های Health، Safety و Environment است که به مفهوم عام آن شامل سه سرفصل بهداشت و سلامت، ايمني و محيط بوده و دربرگيرنده تمامی روش‌هايي است که مي‌تواند از بروز خسارت‌های جاني و مالی به افراد، موارد و تجهيزات و نیز از خسارت به محیط‌زیست، پيشگيري کند

.

 

 

پرداخت هزینه 85 درصدی تجهیزات مدرن آبیاری به کشاورزان

وزیر نیرو در دیدار با نمایندگان کشاورزان سراسر کشور اعلام کرد: کشاورزان باید از موقعیت پیش‌آمده توسط دولت که 85 درصد هزینه تجهیزات و اجرای آبیاری به روش‌های نوین را پرداخت می‌کند، حداکثر استفاده را ببرد. حمید چیت چیان افزود: دولت برای مناطق محروم میزان پرداخت سهم دولت به کشاورزان در نصب تجهیزات و اجرای آبیاری به روش‌های نوین را صد درصد اعلام کرده است. وی یادآور شد: در دنیا از هر مترمکعب آب 5/3 کیلوگرم ماده خشک تولید می‌کنند، این رقم برای کشور ما فقط 840 گرم است، یعنی ما سه برابر استاندارد برای تولیدات خود آب مصرف می‌کنیم. وی ادامه داد: ما با یک حالت فوق‌العاده روبه‌رو هستیم؛ از این جهت که هم رفاه و هم توسعه کشاورزی و صنعتی کشور وابسته به آن است و کسی تردید ندارد که مسائل بهداشت و سلامت نیز وابستگی مستقیمی به آب دارد.

 

 

سود پتروشیمی‌ها در فرمول‌گذاری قیمت خوراک

 

سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه تعیین فرمول برای قیمت‌گذاری خوراک صنایع پتروشیمی به نفع توسعه این صنعت است، تاکید کرد: باید برای قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها فرمول تعیین شود.

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «شانا»، با بیان اینکه جزء ٤ بند الف ماده یک طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به کمیسیونش ارجاع شده است، افزود: پیشنهاد تازه‌ای در این زمینه ارائه نشده است و منتظر هستیم تا جزء یادشده در این کمیسیون بررسی شود.عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه‌ و بودجه گفت: به نفع کشور است برای تعیین قیمت پایه خوراک پتروشیمی‌ها «فرمول»داشته باشیم، به‌یقین «قیمت» نخواهیم داد. این نماینده مجلس درباره انتقاد برخی نمایندگان از فرمول یادشده که سبب شد جزء مرتبط با این بخش به کمیسیون برنامه‌ و بودجه ارجاع شود، تصریح کرد: برخی‌ها نسبت به بند «ب» این جزء که درباره نرخ بازگشت کل سرمایه (IRR) به‌صورت ارزی دست‌کم ٢٥ درصد است، حساسیت دارند که احتمال دارد تغییراتی در این بخش اعمال شود. وی افزود: به‌طور حتم، برای این جزء فرمول خواهیم داشت.براساس جزء ٤ بند الف ماده یک این طرح قیمت گاز خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی با رعایت موارد زیر و در قالب قرارداد و فرمولی که بین وزارت نفت (یا شرکت‌های تابعه) و واحدهای پتروشیمی منعقد می‌شود، تعیین می‌شود. وزارت نفت به‌عنوان نماینده دولت مسوول حسن اجرای این جزء خواهد بود:

٤-١- فرمول قیمت دست‌کم برای مدت ۱۰ سال از تاریخ تصویب این قانون تغییر نمی‌کند.٤-٢- نرخ بازگشت کل سرمایه (IRR) به صورت ارزی دست‌کم ٢٥ درصد منظور می‌شود.٤-٣- در‌باره هر خانواده محصول (کود اوره، آمونیاک، متانول، پروپیلن و اتیلن برای واحدهای GTP) فرمول قیمت گاز باید به نحوی تنظیم شود که قیمت گاز در هر زمان تابعی از میانگین قیمت منطقه‌ای ماهانه فروش محصول نهایی یادشده باشد.٤-٤- در صورت قطع اجباری گاز خارج از قرارداد خوراک واحدهای مشمول این بند، شرکت ملی گاز ایران مکلف به جبران خسارت وارده به آنها خواهد شد. نحوه و میزان پرداخت خسارت تابع آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب دولت می‌رسد.٤-٥- در قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی پتروشیمی (اوره) که مکلف به فروش داخلی محصولات خود به قیمت‌های تکلیفی دولت می‌شوند، باید به تناسب در قیمت خوراک تخفیف داده شود.

تبصره ١- به‌منظور تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی به توسعه سرمایه‌گذاری با اولویت احداث واحدهای جدید و احداث صنایع تکمیلی و پایین‌دستی پتروشیمی و اشتغال‌زایی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته، به وزارت نفت اجازه داده می‌شود که در قیمت گاز طبیعی مصرفی برای سرمایه‌گذاران به‌صورت پلکانی تا سی‌درصد (٣٠درصد) حسب مورد تخفیف قائل شود.

تبصره ٢- در زمان اجرای این قانون در صورت وضع هرگونه عوارض جدید بر قیمت گاز، این عوارض مشمول گاز خوراک واحدهای پتروشیمی نخواهد بود.

 

 

انعقاد تفاهم‌نامه همكاري ميان دانشگاه صنعت نفت و IOEC

تفاهم‌نامه همكاري‌هاي مشترك علمي، آموزشي و پژوهشي ميان دانشگاه صنعت نفت و شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران(IOEC) امضا شد.

به منظور ايجاد و گسترش زمينه‌هاي همكاري علمي،‌ آموزشي و پژوهشي برای رفع نيازهاي صنعت نفت و گاز كشور در حوزه فراساحل اين تفاهم‌نامه ميان رياست دانشگاه صنعت نفت و مديرعامل بزرگ‌ترين‌ شركت فراساحلي كشور به امضا رسيد.محورهاي همكاري اين تفاهم‌نامه در 10 ماده تنظيم شده است تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي متناسب با حوزه‌هاي مورد توافق شامل نمايندگان تخصصي دانشگاه صنعت نفت و شركت تاسيسات دريايي ايران، همكاري در بومي‌سازي و انتقال فناوري‌هاي جديد در حوزه طراحي و ساخت تاسيسات فراساحلي و اجراي پروژه‌هاي صنعتي، پژوهشي، دانشجويي در موضوعات مورد توافق طرفين بر‌اساس نظامنامه پژوهش و فناوري صنعت نفت؛ سه ماده نخستين اين تفاهم‌نامه را تشكيل مي‌دهد.ارتباط موثر و مداوم در قالب برگزاري دوره‌هاي كارآموزي كارورزي و بازديدهاي علمي خصوصا از مراحل ساخت، به آب‌اندازي و نصب سكوهاي دريايي، همكاري در برگزاري همايش‌هاي ملي و بين‌المللي و نمايشگاه‌هاي تخصصي مشترك، همكاري در برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، دوره‌هاي كوتاه‌مدت و بلند مدت و دوره‌هاي آموزشي مورد نياز و همچنين همكاري در زمينه تشكيل، راه‌اندازي و فعال نمودن تيم مشترك تحقيق و توسعه به‌منظور تامين نيازهاي كشور در حوزه‌هاي مشترك مورد توافق؛ در اين خصوص قابل ذكر است.براساس اين گزارش، بهره‌گيري طرفين از امكانات آموزشي- پرورشي موجود در مراكز آموزشي- تحقيقاتي يكديگر، شناخت نيازهاي آموزشي، پژوهشي و فناوري در زمينه‌هاي كاري مشترك و اولويت بندي و همكاري جهت مرتفع نمودن آنها و نهايتا ايجاد زمينه‌هاي مناسب جهت بهره‌گيري متقابل از خدمات اطلاع رساني يكديگر از ديگر مواد محورهاي همكاري اين تفاهم نامه‌پنج ساله است.

 

 

تکذیب شد: پرداخت حق دلالی برای واردات بنزین

 

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه وجود اسنادی مبنی بر پرداخت حق دلالی برای واردات بنزین تنها یک ادعای صرف است، گفت: اگر اسنادی در این زمینه وجود دارد، بهتر است ارائه شود.سید‌محسن قمصری با اشاره به اینکه مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران حق دلالی برای واردات بنزین را به اشخاص حقیقی یا حقوقی نمی‌دهد، درباره ادعای یکی از نمایندگان مجلس در این باره گفت: این موضوع تنها یک ادعا است و اگر نماینده‌ یا هر مرجع دیگری چنین اسنادی دارد، باید آن را به شرکت ملی نفت ایران ارائه کند.وی با بیان اینکه ممکن است هر فردی ادعایی مبنی بر پرداخت حق دلالی بنزین داشته باشد؛ اما زمانی که صحبت از اسناد می‌شود، به‌طور حتم باید این اسناد ارائه شود، یادآور شد: مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خواستار دیدن چنین اسنادی است.


 

 


گاز ارزان؛ محور مذاکرات دوحه

 

اولین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز 13 کشور گاز‌خیز جهان با دبیرکلی ایران به میزبانی دوحه قطر آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، شانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای نخستین بار با دبیرکلی محمدحسین عادلی از جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دوحه قطر برگزار می‌شود. در این نشست که با حضور وزیران نفت و انرژی 13 کشور گاز خیز جهان 25 آذر ماه سال جاری در دوحه قطر برگزار خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود بیژن زنگنه وزیر نفت ایران هم حضور یابد.مهم‌ترین‌ محور برگزاری نشست 13 کشور بزرگ گازخیز جهان در دوحه کاهش شدید قیمت گاز طبیعی در بازار جهانی پس از سقوط قیمت جهانی طلای سیاه خواهد بود. در همین حال پایگاه مجمع کشورهای صادرکننده گاز با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرده است: کارگاه سازوکار گزارش داده‌ها و آمار جی‌ای‌سی‌اف نیز ٢٦ نوامبر (چهارشنبه ٥ آذرماه) در مقر این مجمع در دوحه برگزار خواهد شد. اعضای مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

 

 

دو‌راهی بازار نفت در برابر عربستان

 

بازار نفت در فاز انتظار است. تنها دو روز به نشست 166 اوپک زمان باقی است و در این شرایط بازار تغییر چندانی نداشته و بیشتر منتظر است تا نتایج این نشست را ببیند. اوپک در دوراهی تن دادن به کاهش سطح تولید و کاهش قیمت نفت است، در این بین عربستان به‌عنوان کشوری که به‌طور سنتی نقش کنترل‌کننده قیمت‌ نفت را دارد، در شرایط حساس‌تری نسبت به دیگر اعضای این سازمان قرار دارد.

روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت تغییر چندانی نسبت به قیمت‌های پایانی هفته گذشته نداشته و مدام حول و حوش همان اعداد بالا و پایین می‌شود، به‌طوری‌که در دقایقی از روز صفحه نمایش قیمت نفت سایت بلومبرگ با رنگ سفید تغییر صفر درصد را نمایش داد. در ساعت 13:00 ظهر دیروز، نفت سفید آمریکا روی 43/76 دلار و نفت برنت 25/80 دلار بر هر بشکه معامله شد. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی، روز جمعه انتشار دو خبر مهم بهای نفت برنت را به بالای 80 دلار رساند؛ اول انتشار اظهارات وزیر نفت کشورمان که خواهان کاهش سطح تولید کشورهایی شد که طی چند سال اخیر اقدام به افزایش سطح تولید خود بیش از سهمیه مشخص شده در اوپک کرده‌اند، احتمال کاهش سطح تولید اوپک در نشست آتی را افزایش داد و این به افزایش بهای نفت منجر شد. خبر دوم افزایش نرخ بهره در چین بود که نشان از افزایش سیاست‌های انبساطی این کشور دارد. سیاست‌های انبساطی در مجموع طرف تقاضای بازارهای کالایی از جمله بازار نفت را تقویت می‌کند و موجب افزایش بهای آن می‌شود.

براساس سایت رسمی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت، بهای سبد نفتی این سازمان نیز روز جمعه دستخوش افزایش شد و بهای آن با 39/1 دلار صعود به 42/75 دلار در هر بشکه رسید و بعد از سپری کردن یک هفته قیمتی زیر 75 دلار بالاخره به بالای این رقم رسید.

وین روز پنج‌شنبه، ششم آذر ماه میزبان وزرای نفت 12 کشور عضو سازمان اوپک است. به گفته کارشناسان حوزه نفت، نشست پیش‌رو دشوارترین نشست این سازمان طی 5 سال گذشته است. برخی پیش‌بینی‌ها بر این دلالت دارد که در صورتی که اعضای اوپک برای کاهش سطح تولید به توافق نرسند قیمت نفت با افت دوباره مواجه می‌شود. روز گذشته رویترز طی گزارشی اعلام کرد تنها راه حل برای برگرداندن قیمت نفت به وضعیت قبلی آن، کاهش معنادار تولید نفت اوپک است و کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای در روز نمی‌تواند در این باره راهگشا باشد و اگر این مهم تحقق نیابد، آن وقت باید شاهد سقوط قیمت نفت تا 60 دلار در هر بشکه باشیم. رویترز پیش‌بینی کرده در صورت موافقت اعضای اوپک با کاهش قابل توجه تولید، قیمت نفت می‌تواند به بالای 85 دلار در هر بشکه برسد.

اما این بار برخی کارشناسان بر این باورند که اوپک به این دلیل که خواهان حفظ سهمیه این سازمان در بازار است به کاهش سقف تولید تن نمی‌دهد. در واقع به اعتقاد برخی کارشناسان افت کنونی قیمت‌ها که به دنبال افزایش عرضه نفت اتفاق افتاده است نه به دلیل افزایش عرضه کشورهای اوپک، بلکه به دلیل رشد تولید کشورهای غیر‌عضو از جمله روسیه، مکزیک و… در کنار ظهور پدیده نفت شیل رخ داده است. برهمین اساس و از آنجا که کشورهای تولید‌کننده غیر عضو نیز از کاهش قیمت‌ها متضرر شده‌اند باید در کاهش تولید و تعادل عرضه و تقاضای بازار نفت سهیم باشند. آژانس بین‌المللی انرژی 10 روز پیش در گزارش خود اعلام کرد که تقاضای جهانی نفت امسال کمترین رشد را طی 5 سال اخیر تجربه خواهد کرد و به 4/92 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، و در سال آینده میلادی با تقویت روند ترمیم اقتصادی، میزان رشد تقاضا افزایش‌خواهد یافت.

به اعتقاد عبدالله بن حمد العطیه، وزیر نفت سابق قطر، فزونی عرضه که موجب کاهش 30 درصدی قیمت نفت از 19 ژوئن تاکنون شده، موجب از بین رفتن اتحاد اوپک شده و این سازمان را برای تقویت قیمت‌ها به تولید‌کنندگان غیرعضو وابسته کرده است. وی در این خصوص گفت: «این بار باید از روسیه، نروژ و مکزیک هم کمک گرفته شود. اوپک می‌تواند تولید خود را کاهش دهد، اما آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که عرضه تولید‌کنندگان غیر عضو اوپک همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. آن موقع بازار چه‌خواهد کرد؟»

در این بین قرار است وزیر انرژی روسیه و رئیس روسنفت، بزرگ‌ترین‌ شرکت نفتی این کشور در اجلاس 166 اوپک حضور داشته باشد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و سعود‌الفیصل وزیر خارجه عربستان بدون اشاره به جزئیات در بیانیه مشترکی اعلام کردند که دو کشور درخصوص مسائل تاثیرگذار روی بازارهای نفت و انرژی هماهنگ خواهند بود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: در شرایطی که روسیه در حال مذاکره در این باره است، هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت وجود ندارد. اقتصاد روسیه به نفت وابسته است و برخلاف عربستان روسیه به لحاظ فناوری قادر به افزایش یا کاهش سریع تولید خود نیست. الانا سوپونینا کارشناس مسائل خاورمیانه و مشاور موسسه مطالعات استراتژیک مسکو نیز در این خصوص گفته است تلاش اوپک برای کاهش تولید تنها در صورتی معنی می‌دهد که دیگر تولیدکنندگان خارج از این سازمان نیز این کار را انجام دهند زیرا در غیر این صورت اوپک تنها سهم بازار خود را از دست خواهد داد.

هرچند اجماع جهانی کشورهای اوپک و غیر اوپک بر سر کاهش تولید جهانی نفت دور از انتظار به نظر می‌رسد اما این اتحاد عقبه تاریخی دارد. در سال 2001 در پی کاهش شدید قیمت نفت کشورهای عضو غیر عضو به اجماع رسیده و تولید نفت خود را کاهش دادند؛ هرچند در آن مقطع نیز اوپک با کاهش 3 میلیون بشکه‌ای در روز برای تعادل عرضه و تقاضا نقش موثرتری داشت.

 

 

نقش استراتژیک عربستان در نشست 166

به نظر می‌رسد بیشتر از اینکه کاهش سطح تولید اوپک مطرح باشد، پایبندی به سهمیه مشخص شده در اوپک و کاهش مازاد تولید عربستان و دیگر کشورهایی که در این مدت تولید نفت خود را افزوده‌اند مطرح است. بر اساس برخی از بررسی‌ها در حال حاضر تنها سه کشور کویت، امارات و عربستان به ترتیب با بیش از 250 هزار، 300 هزار و 450 هزار بشکه در روز، کشورهای مختلف عضو اوپک هستند که در این میان عربستان هم به لحاظ نقش سنتی که در این راستا بازی می‌کند و هم به این لحاظ که بیشترین تولید و مازاد سهمیه را به خود اختصاص داده بیشتر از دو کشور دیگر تحت فشار برای کاهش تولید قرار دارد. اما برخی تحلیلگران بر این باورند که برخلاف گذشته عربستان علاقه ندارد به تنهایی نقش سنتی کنترل‌کننده قیمت را ایفا کند و معتقد است همه کشورهای عضو باید در این کاهش تولید سهیم باشند.

عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ کشور تولید‌کننده نفت این سازمان در دو راهی دشوارتری قرار دارد. به‌طور یقین دیگر کشورهایی که در این مدت از کاهش 30 درصدی قیمت نفت آسیب بیشتری دیده‌اند به این کشور برای کاهش سطح تولید خود فشار می‌آورند. همان‌طور که آخرین اظهارات وزیر نفت ایران مؤید این نکته است، زنگنه روز چهارشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که مسوولیت کاهش قیمت نفت بر عهده کشورهایی است که مازاد بر سهمیه خود نفت تولید کرده‌اند و این کشورها باید تولید نفت خود را کاهش دهند. طی سال‌های متمادی یعنی از سال 1960 که پنج کشور عربستان، ایران، عراق، ونزوئلا و امارات در بغداد تصمیم به تشکیل سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) گرفتند؛ عربستان به دلیل اینکه از ظرفیت مازاد برخوردار بوده نقش کنترل‌کننده قیمت را ایفا کرده است، در واقع کشورهای عضو از آنجا که عربستان با افزایش تولید در زمان اوج قیمت‌ها بیشترین سود را نصیب خود می‌کند انتظار دارند در زمان کاهش قیمت‌ نفت نیز با کاهش تولید نفت بیشتر از دیگر کشورها متضرر شود. هر‌چند عربستان همیشه در برابر این کاهش تولید مقاومت کرده اما در نهایت با رای دیگر اعضای این سازمان همراه شده و به کاهش تولید نفت تن داده است.

گمانه‌زنی‌ها بر سر نتیجه اوپک در حالی رو به افزایش است که تمام شواهد دال بر وجود اختلافاتی بین اعضای این سازمان است. چراکه افت کاهش قیمت نفت که بخشی از آن متاثر از ارزان‌فروشی عربستان بود به یک اندازه بر کشورهای اوپک تاثیر‌گذار نبوده است. از طرفی طی سال‌های گذشته این کشور با افزایش تولید خود جهت جبران کسری عرضه به دلیل خروج نفت ایران و لیبی از بازار موجب افزایش عرضه شده است و در این شرایط که لیبی به آرامش نسبی رسیده و ایران در آستانه توافق بزرگ بر سر مشکلات هسته‌ای خود با غرب است، دیگر کشورهای عضو بر این اعتقادند که عربستان با بازگشت به سهمیه قبلی خود از قیمت نفت حمایت کند. چرا که فلسفه تشکیل اوپک از ابتدا چیزی جز حمایت از کشورهای تولید‌کننده و جلوگیری از نوسانات مضر در قیمت نفت نبوده است.

 

 

کمبود آب کشاورزی در خوزستان

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کاهش تخصیص آب در دو حوزه مارون و کرخه گفت: بخش کشاورزی خوزستان نباید فدای تامین برق سایر استان‌ها شود.

 

خسرو چنگلوایی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تولید یک محصول کشاورزی آب است و در صورتی که آب در استان به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کشاورزی خوزستان نابود می‌شود. وی افزود: 98 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی در دو بخش زراعی و باغی استان وابسته به آب است و تنها 5/1 تا 2 درصد محصولات کشاورزی به‌صورت دیم کشت می‌شوند.

چنگلوایی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از چند ماه اخیر گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان، مبنا را بر این مساله قرار داد که در سال زراعی جاری 741 هزار هکتار محصولات پاییزه همچون؛ گندم، کلزا، چغندر قند، سبزی و صیفی‌جات و محصولات دائمی مانند؛ درختان میوه و نیشکر کشت شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: متاسفانه در سال جاری به رغم اینکه بارندگی‌های خوبی صورت گرفت، برای اولین بار با مشکل قطع آبیاری زمین‌های زراعی در برخی نقاط استان مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه این مساله در سال‌های گذشته به هیچ عنوان رخ نداده است، گفت: متاسفانه زمین‌های کشاورزی شادگان بدون آب مانده‌اند. این مساله منجر به تاخیر در کشت پاییزه کشاورزان می‌شود و به‌طور حتم خساراتی به بخش تولید استان وارد خواهد شد.

چنگلوایی با بیان اینکه کشاورزی خوزستان نباید فدای تامین برق سایر استان‌ها شود، گفت: سازمان آب و برق استان خوزستان باید بر اساس قراردادی که با کشاورزان منعقد می‌کند در پنج نوبت زمین‌های آنها را آبیاری کند. این سازمان باید مراحل بحرانی نیاز به آبیاری محصولاتی مانند گندم را فراهم کند. مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: در برخی نقاط استان زمین‌های زراعی تنها دو نوبت آبیاری می‌شوند اما متاسفانه همه آب بهای پنج مرتبه آبیاری را از کشاورزان اخذ می‌کنند. وی با اشاره به اینکه سازمان آب و برق خوزستان ادعا می‌کند که توان تامین آب مورد نیاز در دو حوزه رودخانه کرخه و مارون را ندارد، گفت: متاسفانه در این زمان در 12 شهرستان از جمله رامهرمز، ماهشهر، بهبهان، شادگان، هویزه، حمیدیه و شوش به دلیل کمبود آب کشاورزی در شرایط بحرانی به سر می‌برد. چنگلوایی عنوان کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است که توان تامین آب مورد نیاز به منظور اجرایی کردن فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری طرح توسعه کشاورزی خوزستان را ندارد. کاهش میزان آب تخصیص در دو حوزه رودخانه کرخه و مارون توسط سازمان آب و برق نیز به علت ثابت کردن این ادعا است. وی تصریح کرد: در سال جاری به‌طور حتم با کاهش سطح زیر کشت محصول کشاورزی کلزا به دلیل عدم تامین به موقع آبیاری اولیه زمین مواجه هستیم. به همین منظور خسارت شدیدی نیز به محصول خرمای نخیلات استان وارد خواهد شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: اجرایی کردن طرح تونل کوهرنگ سه و انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به معنای مرگ کشاورزی خوزستان است.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان خوزستانی در شهرستان حمیدیه به دلیل کمبود آب مجبور به سیراب کردن زمین‌های زراعی خود توسط زه آب‌ها شدند.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب سازمان جهاد کشاورزی استان با سازمان آب و برق به منظور مدیریت مصرف و رعایت تقسیم‌بندی سهمیه آب در مناطق مختلف اظهار کرد: به‌عنوان مثال در تابستان سال جاری با هماهنگی به عمل آمده 30 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصول شلتوک به‌عنوان یک گیاه پرمصرف در زمینه آب کاسته شد.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی خوزستان به منظور حمایت از تولید محصولات کشاورزی و به منظور جلوگیری از وارد آمدن زیان به بخش کشاورزی و کشاورزان زحمتکش استان هیچ‌گونه کاهش در سطح زیر کشت زمین‌های زراعی در حوزه رودخانه مارون و کرخه را نمی‌پذیرد. وی افزود: مدیریت آب به جای تنظیم بر اساس دریچه‌های نیروگاه‌های برق باید بر اساس دریچه‌های مورد نیاز زمین‌های کشاورزی تنظیم شود.


 

 

فولاد در مرز هشدار : پیشنهاد وضع تعرفه برای واردات فولاد

 

با رکود بی‌سابقه‌ای که در صنعت فولاد به‌وجود آمده، بسیاری از واحدهای فولادی را در معرض تعطیلی قرار داده است، بر همین اساس بزرگان این صنعت در جلسه‌ای ضمن هشدار به مسوولان خواستار حمایت همه‌جانبه دولت از صنعت فولاد به‌وسیله افزایش میزان تعرفه واردات فولاد در اسرع وقت شدند.

در این جلسه که با حضور رئیس، نایب رئیس و دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران و مدیران عامل و فروش شرکت فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، گروه ملی فولاد،فولاد کویر کاشان و مجتمع فولاد یزد برگزار شد ضمن برآورد وقوع بحران در آینده‌ای نزدیک درخصوص دامپینگ فولاد به کشور، هشدار داده شد.

در این جلسه فولاد‌سازان یک‌صدا خواستار وضع تعرفه در اسرع وقت از سوی دولت شده و از برگزاری جلساتی در این خصوص با مسوولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر دادند و گفتند جلساتی در این خصوص برگزار شده، حتی پیشنهادهایی نیز درخصوص تعرفه در کارگروه فولاد مطرح شده اما این ارقام هنوز نهایی نشده و قرار است کارشناسی بیشتری در این خصوص صورت گیرد.

در این جلسه اغلب فولاد‌سازان این نگرانی را داشتند که وضع تعرفه بر واردات فولاد مشمول مرور زمان شود و این امر زمانی اتفاق بیفتد که دیگر نتوان برای صنعت فولاد کاری انجام داد.

آنها درخصوص کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی و همچنین مقادیر زیادی از دپوی این محصول در چین خبر داده و گفتند همه این اتفاقات و همچنین آشنا بودن آنها به بازار ایران می‌تواند منجر به ورود مقادیر عظیمی فولاد به کشور شود و مشکلات عدیده‌ای را برای تولید‌کنندگان داخلی در شرایطی که بازار داخل با رکود مواجه است به‌وجود آورد.

 

قیمت فولاد در مرز هشدار

فولادسازان معتقد هستند در حال حاضر قیمت‌ها از کف عبور کرده و در مرز هشدار قرار دارد و واحد‌های نوردی به خصوص در معرض آسیب بیشتری قرار دارند، از این رو واردات بی‌رویه می‌تواند منجر به ریزش بیشتر قیمت‌ها و متضرر شدن تولید‌کنندگان شود.

تولید‌کنندگان فولاد در این جلسه از رکود بازار فولاد به‌واسطه رکود در بازار مسکن گفته و معتقد بودند: تا زمانی‌که اتفاقی جدی درخصوص بازار مسکن که مصرف‌کننده حجم بالایی از فولاد است نیفتد، نمی‌توان انتظار بهبود بازار فولاد را داشت.

 

اقدامات آنتی دامپینگی انجام گیرد

در همین راستا آنها اظهار کردند زمانی که بازار مصرف خوب است و قیمت‌ها روندی صعودی دارد با وجود عرضه تولید‌کنندگان بزرگ در بورس کالا، مدام از سوی واحد‌های نظارتی کنترل می‌شویم و باید روند قیمت‌ها را تعدیل کنیم، در حالی که هم‌اکنون که شرایط برعکس شده، انتظار داریم سازمان‌های نظارتی که اتفاقا نقش حمایتی نیز دارند از تولید‌کننده حمایت کنند.

فولاد‌سازان در این جلسه خواستار وضع تعرفه مناسب درخصوص مواد اولیه و محصول میانی و نهایی شدند و مطرح کردند، تعرفه واردات بیلت به‌عنوان ماده اولیه باید از میلگرد به‌عنوان محصول نهایی متفاوت باشد.از سویی خواستار اقدامات آنتی دامپینگ از سوی دولت بوده و گفتند در بسیاری از کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند در صورت اقدامات دامپینگی از سوی کشوری خاص ابتدا جریمه دامپینگ از محصول وارد شده کسر شده و سپس تعرفه واردات بر آن اعمال می‌شود. به این ترتیب که اگر محصولی 400 دلار ارزش دارد در صورت ورود آن به قیمت 370 دلار ابتدا 30 دلار به‌عنوان جریمه کسر شده سپس تعرفه واردات اعمال می‌شود.

به گفته این فعالان، با توجه به وضعیت رکودی که هم‌اکنون بر بازار فولاد چین حاکم است و همچنین کاهش ارزش روبل روسیه که موجب می‌شود بتوانند تا40 درصد محصولات تولیدی خود را ارزان‌تر عرضه کنند، از این‌رو تمام کشورهایی که از CIS و چین فاصله دارند برای جلوگیری از واردات بی‌رویه فولاد و محصولات فولادی و نابودی این صنعت کشورشان، تعرفه واردات وضع کرده‌اند و این درحالی است که اغلب آنها عضو سازمان تجارت جهانی (WTO ) هستند.

در حال حاضر قیمت‌های بازار روسیه و اوکراین 410 دلار سی‌اند اف بنادر شمالی کشور و ترکیه 450 دلار سی‌اند‌اف بنادرجنوبی کشور است.

 

بحران در بازار فولاد جدی است

به اعتقاد این تولید‌کنندگان، ترکیه با آنکه عضو سازمان تجارت جهانی است برای حمایت از صنعت فولاد خود تعرفه آنتی دامپینگ روی محصولات چینی وارداتی گذاشت و این به این معنا است که دنیا، سیاست تعرفه‌ای را در برابر محصولات چینی به رسمیت شناخته است، از این رو تولید‌کنندگان فولاد ایران نیز وضع چنین تعرفه‌ای را ضروری می‌دانند.

این فعالان صنعت فولاد با ابراز نگرانی از سونامی افت قیمت‌ها اظهار کردند: سرعت تحولات بسیار سریع خواهد بود که درصورت غفلت فرصتی برای عکس‌العمل باقی نخواهد ماند. بزرگان صنعت فولاد با اشاره به شناخت سایر کشورها از بازار ایران به‌عنوان بازار مصرف با پتانسیل بالا اظهار کردند: با توجه به نوپا بودن صنعت فولاد ایران، در صورت سونامی کاهش قیمت‌های جهانی این صنعت، کشور توان رقابت با آنها را ندارد، از این رو اتخاذ راهکارهای حمایتی از جمله وضع تعرفه واردات برای کنترل بازار داخل بسیار ضروری است، چراکه آثار و تبعات ناشی از خلأ سیاست‌های حمایتی از صنعت فولاد از قبل تا‌کنون به‌جامانده است.

با توجه به ضرورت وضع تعرفه واردات فولاد و محصولات فولادی، تولید‌کنندگان خواستار افزایش تعرفه واردات برای انواع تیرآهن حدود 25 درصد، میلگرد و انواع کلاف 35 درصد و شمش بین 15 تا 20 درصد شدند.

به گفته این فعالان، طی هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ستاد تنظیم بازار به درخواست انجمن تولید‌کنندگان فولاد برگزار شد که امید است تا قبل از اینکه این صنعت به ورطه نابودی کشیده شود، تصمیمات جدی از سوی مسوولان اتخاذ شود.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;