مهم‌ترین پرسش‌ها از سازمان بهداشت جهانی در خصوص کرونا

تاسیسات نیوز / مهندس نیره شمشیری: کروناویروس‌ها، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که ممکن است باعث بیماری در حیوانات یا انسان‌ها شوند. در انسان‌ها، چندین کروناویروس شناخته شده‌اند که سبب عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی عادی تا بیماری‌های شدیدتر مانند سندروم تنفسی خاورمیانه (MERC) و سندروم حاد تنفسی (SARS) می‌شوند. جدیدترین کروناویروس کشف شده سبب بیماری COVID-19 می‌شود.
COVID-19 چیست؟
COVID-19، بیماری عفونی است که توسط ویروس کرونای جدید ایجاد می‌شود. این ویروس و بیماری جدید تا قبل از شیوع آن در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بود.
علایم COVID-19 چیست؟
رایج‌ترین نشانه‌های COVID-19، تب، خستگی و سرفه خشک است. برخی بیماران ممکن است درد، گرفتگی بینی، آبریزش، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این نشانه‌ها معمولاً خفیف هستند و به‌تدریج شروع می‌شوند. بعضی مردم آلوده می‌شوند اما هیچ علامتی ندارند. بیشتر مردم (حدود ۸۰%) بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند. افراد مسن‌تر و کسانی که مشکلاتی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند بیشتر به بیماری جدی مبتلا می‌شوند. حدود ۲% افراد مبتلا به بیماری تاکنون فوت کرده‌اند. افراد دارای تب، سرفه و مشکلات تنفسی باید به پزشک مراجعه کنند.
ویروس کرونا چگونه گسترش می‌یابد؟
مردم ممکن است COVID-19 را از کسانی که این ویروس را دارند، بگیرند. بیماری می‌تواند از طریق قطرات ریز موجود در دهان یا بینی افراد مبتلا در زمان سرفه کردن منتقل شود. این قطرات روی اشیاء و سطوح افراد فرد می‌نشینند و سایر افراد با لمس این سطوح و سپس دست زدن به چشم‌ها، بینی یا دهان مبتلا می‌شوند. همچنین اگر کسی در زمان سرفه کردن یا عطسه فرد مبتلا در آن هوا نفس بکشد، مبتلا می‌شود. به همین علت رعایت فاصله بیشتر از ۱ متر از فرد بیمار مهم است.
سازمان بهداشت جهانی همچنان به تحقیقات خود در مورد روش‌های گسترش این ویروس ادامه می‌دهد.
آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا منتقل شود؟
مطالعاتی که تا به امروز انجام‌شده نشان می‌دهد این ویروس اساساً از طریق تماس با قطرات تنفسی منتقل می‌شود نه هوا.
آیا COVID-19 از فردی که هیچ علامتی ندارد، گرفته می‌شود؟
دلیل اصلی گسترش بیماری، از طریق قطرات تنفسی است که توسط فردی که سرفه می‌کند، پراکنده می‌شود. خطر گرفتن COVID-19 از فرد بدون علامت در کل بسیار پایین است. با این وجود، بسیاری افرادی که COVID-19 دارند، نشانه‌های ملایمی دارند. این امر مخصوصاً در مراحل اولیه بیماری درست است. پس امکان گرفتن COVID-19 از کسی که به طور مثال فقط سرفه خفیفی دارد ولی احساس بیماری نمی‌کند، وجود دارد.
برای محافظت از خود و گسترش بیماری چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟
COVID-19 هنوز بیشترین شیوع را در چین داشته و در برخی کشورها در حال گسترش است. بیشتر کسانی که آلوده شدند، بیماری سبکی را تجربه کردند و بهبود یافتند، اما ممکن است برای برخی دیگر شدید باشد. با انجام کارهای زیر می‌توانید از خود و دیگران محافظت کنید:
  • تمیز کردن مداوم دست‌ها با دستمال الکلی یا شستن آنها با آب و صابون.
چرا؟ شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از دستمال الکلی ویروس‌های روی دستان شما را می‌کشد.
  • حداقل ۱ متر بین خودتان و کسی که عطسه یا سرفه می‌کند، فاصله قرار دهید.
چرا؟ وقتی کسی سرفه یا عطسه دارد، قطرات مایع کوچک که ممکن است حاوی ویروس باشد را در هوا پراکنده می‌کند. اگر شما خیلی نزدیک هستید، می‌توانید در این قطرات تنفس کنید.
  • دست‌هایتان را به چشم‌ها، بینی و دهان نزنید.
چرا؟ دست‌ها با سطوح زیادی در تماس هستند و می‌توانند ناقل ویروس باشند. بعد از آلوده شدن، دست‌ها می‌توانند ویروس را به چشم، دهان یا بینی منتقل کنند. از اینجا، ویروس وارد بدن شما می‌شود و بیمارتان می‌کند.
آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بزنم؟
کسانی که هیچ نشانه تنفسی مانند سرفه ندارند نیازی به زدن ماسک ندارند. سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ماسک را برای کسانی که نشانه‌های COVID-19 دارند و یا افرادی که علایمی مانند سرفه یا تب دارند توصیه می‌کند. استفاده از ماسک‌ها برای کارکنان مراکز بهداشتی و کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند، ضروری است.
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تنها در صورتی از ماسک استفاده کنید که یا نشانه‌های تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید و یا از فرد مشکوک مراقبت می‌کنید.
موثرترین راه برای محافظت از خودتان و دیگران در برابر COVID-19، شستن مداوم دست‌ها، پوشاندن دهان در زمان سرفه کردن و رعایت فاصله حداقل یک متری از کسانی که سرفه یا عطسه دارند، است.
این ویروس چه مدت روی سطوح می‌ماند؟
هنوز دقیقا مشخص نیست که ویروس عامل COVID-19 چه مدت روی سطوح می‌ماند، اما به نظر می‌رسد رفتاری مشابه سایر ویروس‌های کرونا داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهد کروناویروس‌ها برای چندین ساعت یا چند روز روی سطوح می‌مانند که در شرایط متفاوت (مانند نوع سطح، دما یا رطوبت محیط) متفاوت است.
اگر شما فکر می‌کنید ممکن است سطحی آلوده باشد، آن را ضدعفونی کنید. دست‌هایتان را با دستمال الکلی یا آب و صابون تمیز کنید و آنها را به چشم، بینی و دهانتان نزنید.
آیا آنتی بیوتیک‌ها برای پیشگیری یا درمان COVID-19 موثرند؟
خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها عمل نمی‌کنند و فقط برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی به کار می‌روند. COVID-19 در نتیجه یک ویروس ایجاد می‌شود، در نتیجه آنتی بیوتیک‌ها موثر نیستند. آنتی بیوتیک‌ها نباید به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری یا درمان COVID-19 استفاده شوند و تنها طبق تجویز پزشک باید مصرف شوند.
منبع سازمان بهداشت جهانی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;