تمدید اعتبارنامه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان ها

تاسیسات نیوز: به دنبال انتشار خبر تمدید فرصت ثبت نام داوطلبان برای حضور در دهمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره نظام مهندس ساختمان و تعویق زمان برگزاری انتخابات؛ وزارت راه و شهرسازی طی اطلاعیه ای اعتبارنامه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندس ساختمان استان ها در دوره جاری را تمدید کرد.
 امقام رسمی اعلام کرده ۱۰ میلیون لیتر ناترازی  بنزین وجود دارد  . راه حل رفع آن چیست؟

در حال حاضر دو راه حل برای حل مشکل ناترازی بنزین وجود دارد راه حل کوتاه مدت  و البته موقت و  راه حل  میان مدت و بلند مدت، راه حل کوتاه مدت برای رفع سریع تاترازی مصرف بنزین  واردات بنزین است ، مشروط بر اینکه نگاه دولت برای رفع ناترازی از طریق اقدامات میان مدت و بلند مدتی باشد که واردات را تقلیل و به صفر رساند . راه حل دوم که راه میان مدت و بلند مدت است البته زمان بر  و شامل ساخت و نوسازی پالایشگاه های جدید، سامان بخشی و افزایش کیفیت و ساماندهی سوخت خودرو ها ، ساخت پارکینگ ها برای جلوگیری از دور دور کردن ماشین ها و ترافیک ، بالا بردن کیفیت بنزین تولید پترو پالایشگاه ها، افزایش ناوگان حمل ونقل و هر اقدامی که به کاهش مصرف بنزین منجر شود  میباشد .

راه حل ناچار ، برای کوتاه مدت ، واردات بنزین است  مشروط بر آنکه از مداخلات رانتی و ورود الکاپن های همیشه در صحنه در این تجارت جدا”جلوگیری بعمل آید و صرفا” بعنوان یک راه حل موقتی و کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد . اما متاسفانه عده ای تصمیم دارند سیاست های قیمتی را در پیش بگیرند یعنی قیمت بنزین را افزایش دهند تا مصرف کاهش یابد  اما این سیاست ، تکرار تجربه شکست خورده  ایست که پیش از این با افزایش ۲ تا ۳ برابری قیمت بنزین نه تنها کاهشی در مصرف دیده نشد بلکه پس از یکی دوسال بافزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف انجامید .ضمن آنکه افزایش قیمت بنزین به نارضایتی های عمومی دامن میزند و واکنش اعتراضی شدید جامعه را در ‌پی خواهد داشت . لذا این گزینه محکوم به رد است . 
در کوتاه مدت امکان افزایش ظرفیت تولید بنزین نیز وجود ندارد  زیرا دولت فشار زیادی به پالایشگاه ها برای تولید بنزین وارد کرده و پالایشگاه ها هم کیفیت را فدای کمیت نموده  و در حال حاضر بنزین هایی با کیفیت پایین تولید می‌کنند . این بنزین نامناسب به سیستم سوخت اتومبیل ها آسیب می‌زند و آلودگی ها را نیز افزایش می دهد. در کشور ما سالانه ۲۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند که  بخش مهمی از آن معطوف بآلایندگی  دی اکسید کربن ناشی از سوخت خودروها و موتور سیکلتهاست . در نتیجه در این شرایط ظرفیت افزایش تولید بنزین وجود ندارد  ، طرفه آنکه شرایط روزآمد کردن کردن پالایشگاه ها و یا ساخت  پالایشگاه های جدید هم نیز بدلیل ناتوانی در تأمین مالی  امکان پذیر نیست و در صورت توانایی مالی هم  زمانبر است و پاسخگوی رفع ناترازی فوری نیست .  در ۲۱ سال کذشته تنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس تاسیس و راه اندازی شده که تنها ۳۰ درصد از کل تولید کشور را در اختیار دارد . بقیه توسط ۹ پالایشگاه دیگر تولید میشوند که اغلب فرسوده و نیاز به باز سازی دارند . 
گسترش ناوگان حمل ونقل در صورت  وجود منابع مالی ، کم زمان تر است بدیهی است در صورت ارتقاء کمی و کیفی وسائط حمل و نقل عمومی بسیاری از سفرهابویژه درون شهری با ناوگان عمومی ومترو صورت خواهد گرفت که باعث تقلبل در مصرف بنزین خواهد شد . 
واردات خودروهای برقی نیز در صورت وجود منابع  تأمین مالی نیز مستلزم وجود جایگاه های شارژ و تآسیسات مکمل است که این راهکار  نیز در رده اقدامات میان  مدت قرار میگیرد .
 ساخت پارکینگهای طبقاتی بوفور ، یکی دیگر از تسهیلاتی است که علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه از بروز ترافیک ناشی از دور دور کردن خود روها بمنظور  جستجوی محل پارک جلوگیری میکند . 
لازم بذکر است که مردم برای خرید یک خودرو سه برابر قیمت واقعی آن هزینه پرداخت می‌کنند یعنی در واقع یارانه به دولت می پردازند و خودروهای بی کیفیت با سوخت۲  تا۲ برابر و نیم خودروهای مشابه خارجی   تحویل میکیرند . واردات خودروهای با کیفیت خارجی ضمن آنکه قیمتهای داخلی را میشکند اسباب رقابت خودرو سازان را در ارتقاء کیفیت نیز فراهم میکند .

تمدید اعتبارنامه اعضا هیات مدیره نظام مهندسی
لازم به ذکر است؛ پیش از این قرار بود انتخابات نظام مهندسی ساختمان ها در تاریخ ۱۰ لغایت ۱۳ مهرماه سال جاری برگزار شود که با اعلام فرصت مجدد برای ثبت نام برخی از متقاضیان، این رویداد به دی ماه سال جاری موکول شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;