جولان دلالان در بازار نابسامان سیمان

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: افزایش قیمت سیمان به دنبال افزایش گرما، قطعی برق و مشکلات دیگر در کشور باعث مشکلات فراوانی در کشور می شود، از بارزترین مشکلات آن افزایش قیمت وهزینه های ساخت و ساز به ویژه در پروژه های عمرانی دولتی و خصوصی است که باعث تاخیر یا توقف در مسیر تکمیل پروژه می شود. طبیعی است که با افزایش قیمت سیمان، هزینه مسکن نیز افزایش می‌یابد و به با توجه به کاهش قدرت خریدمردم معضلات و چالش های بازار مسکن در کشور افزایش می یابد.
علی زندی کارشناس اقتصادی رونق ساخت و ساز را باعث رشد کند در سایر بخش های اقتصادی دانست و گفت: گرانی سیمان باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و عمران شود و  این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش بیکاری در صنعت ساخت و ساز منجر شود، علاوه بر این قیمت نهایی محصولات صادراتی نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به کاهش رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی شود.
سهم حضور دلالان و محتکران در اختلال بازار
زندی با اشاره به تاثیرگاری افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان در کشور گفت: ناکارآمدی در این صنعت همواره با حضور دلالان در این عرصه به ایجاد نابسامانی هایی در کشور می شود که نه تنها صنعت ساخت و ساز بلکه به بدنه اقتصاد کشور لطماتی را وارد می کند. نبود تکنولوژی و دانش نوین به دلیل تحریم، از جمله چالش هایی است که باعث ایجاد مشکلات مختلف در کشور شده است . علاوه بر این ورود سیمان به بورس در حالی که هیچ تمهیدی برای استفاده همه کاربران در نقاط مختلف با برخورداری از هر سطح سواد در این عرصه، اندیشیده نشده است، راه را برای حضور دلالان و رانت خواران باز کرده است. او درباره راهکارهای موجود برای مبارزه با چالش و موانع پیش روی این صنعت گفت: افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، می‌توان ظرفیت تولید سیمان را افزایش داد و از این طریق فشار قیمتی را کاهش داد. بدیهی است حمایت مالی و تسهیلاتی از صنایع کوچک و متوسط تولید سیمان می‌تواند به افزایش رقابت و کاهش قیمت‌ها کمک کند. همچنین نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از احتکار سیمان توسط برخی شرکت‌ها و افراد می‌تواند به تنظیم بهتر قیمت‌ها کمک کند. اما از همه مهمتر با توجه به ضرورت تامین انرژی مناسب برای صنعت سیمان ، کاهش هزینه های انرژی و مواد اولیه و افزایش بهره‌وری در فرآیندهای تولید، می‌تواند قیمت تمام شده سیمان را کاهش دهد.
نتایج نامطلوب کاهش تولید سیمان در کشور
این کارشناس ادامه داد: افزایش صادرات سیمان و محصولات وابسته می‌تواند به تأمین ارز و کاهش وابستگی به بازار داخلی کمک کند. این امر نیازمند توسعه بازارهای جدید و بهبود کیفیت محصولات است. همچنین دولت می‌تواند با ارائه یارانه‌های هدفمند به پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مهم، از تأثیرات منفی گرانی سیمان بر روی این پروژه‌ها بکاهد. زندی معتقد است: گرانی سیمان در ایران می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد کشور داشته باشد. از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز تا کاهش توان خرید مردم و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش عمران، همه این عوامل می‌توانند به بحران‌های اقتصادی منجر شوند. اما با اتخاذ راهکارهای مناسب مانند افزایش تولید، حمایت از صنایع کوچک و متوسط، و نظارت دقیق بر بازار، می‌توان اثرات منفی این گرانی را کاهش داد و به توسعه پایدار اقتصادی کمک کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;