ساختمان های شهرداری قتلگاه جدید

تاسیسات نیوز: در دویست‌و‌پنجاه‌و‌چهارمین جلسه شورای شهر تهران، اعضا به حادثه تلخ درگذشت مرحوم «گلرخ کاظم‌پور» از کارمندان خانم شهرداری منطقه ۱۸ در پی سقوط در چاه آسانسور یکی از ساختمان‌های اداری این منطقه پرداختند. اعضای شورای شهر در این جلسه با اشاره به ناایمن‌ بودن برخی از ساختمان‌های شهرداری تهران از مدیران شهری، خواستند تا هرچه سریعتر با تشکیل کمیته ویژه‌ای وضع ایمنی ساختمان‌های خود را مشخص کند.
 ایمنی ساختمان‌های شهرداری تهران دوباره بررسی شود
در همین رابطه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران باید یک کارگروه تشکیل دهد و ساختمان‌های خود را از نظر ایمنی بررسی و به سرعت تعیین تکلیف کند.
آخوندی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت همکار شهرداری منطقه ۱۸، اظهار کرد: همه همکاران ما در شهرداری عزیز هستند و حتما باید بررسی شود که اگر قصوری صورت گرفته، مورد برخورد قرار گیرد.
وی افزود: در شهر اتفاقاتی می‌‌افتد و هر اتفاق کوچکی برای ما باید مهم باشد. در حوادث اخیر افراد زیادی جان خود را از دست دادند و در این حادثه هم یک مادر جان باخت. شهرداری تهران باید یک کارگروه تشکیل دهد و ساختمان‌‌های خود را بررسی و به سرعت تعیین تکلیف کند. ممکن است اتفاق دیگری نیفتد، اما وظیفه داریم که پیش‌‌بینی‌‌های لازم را انجام دهیم و تمام ساختمان‌‌ها را بررسی کنیم.
آخوندی با بیان اینکه اگر کسی فیلم حادثه را ببیند، یک درس و تذکر بسیار دقیق برای همه ما است، یادآور شد: کارمندی تا دقایق پیش مشغول کار بوده و حتی وقتی وارد آسانسور می‌‌شود، متوجه این نمی‌‌شود که اتاقک آسانسور موجود نیست و سقوط می‌‌کند. ممکن است تا یک دقیقه دیگر نباشیم و این تذکری برای همه ما است که مواظب باشیم نمک به زخم نپاشیم و نگرانی ما تنها برای همان موضوع باشد. این حادثه باید درس و تکانی برای ما باشد تا به درستی به وظایف خود عمل کنیم.

عدم رعایت استاندارد‌های لازم در ساخت‌‌وسازها
همچنین حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، این حادثه تلخ را ناشی از عدم رعایت استاندارد‌های لازم در ساخت‌‌وسازها دانست و خواستار شناسایی جدی و فوری ساختمان‌های غیراستاندارد شهرداری شد و گفت: هنوز ۱۰۰ سال از بلدیه شهر تهران می‌گذرد و ما حداقل یک ساختمان در شهرداری‌ها به عنوان یک ساختمان یک شکل و یک اندازه نداریم و این بسیار نامناسب است.
وی این حادثه را اتفاقی فاجعه‌بار در مجموعه شهرداری منطقه ۱۸ عنوان کرد و افزود: باید ابعاد این حادثه مورد بررسی قرار بگیرد.
کاشانی درخصوص استانداردسازی ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های شهرداری در مناطق مختلف تهران تذکر داد: ما به عنوان متولی شهر و شهرسازی باید ابتدا از خود شروع کنیم. این اتفاق در بالاترین جایگاه شهرسازی یعنی در شهر تهران رخ داده و واقعاً فاجعه است؛ لذا درخواست اکید داریم آن‌هایی که می‌توانند در اصلاح این روند کمک کنند، کمک کنند.
وی افزود: ما اگر خودمان استانداردسازی کنیم، می‌توانیم به عنوان متولی کار از دیگران هم انتظار داشته باشیم تا استانداردسازی را در ساختمان‌های خود اعمال کنند. بار دیگر از معاونت شهرسازی و معاونت امور مناطق به طور جدی در رابطه با ساختمان‌های غیراستاندارد شهرداری به شهرداری‌ها ابلاغ کنند تا این استاندارد‌ها رعایت شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. خواهش من این است که معاونت شهرسازی و امور مناطق به جد پیگیر استانداردسازی ساختمان‌های شورا باشد و این در حالی است که ما عزادار یک همکار، یک مادر و یک همسر هستیم.
کاشانی همچنین به غیراستاندارد بودن آسانسور ساختمان شورای شهر تهران اشاره کرد و افزود: حتی این آسانسور نیز استاندارد نبوده و ما از زمانی که در این دوره وارد شدیم، اقداماتی برای استانداردسازی آن انجام دادیم؛ چراکه این محلات محل مراجعه مردمی هستند.

ساختمان‌های ناایمن شهرداری تهران تعیین تکلیف شود
در ادامه این جلسه ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: یک مادر و همسر جان خود را از دست داده است، این خانم مادر فرزند دو ساله‌ای بود که متاسفانه در سانحه‌ای در ساختمان شهید مختاری در معاونت اجتماعی منطقه ۱۸ فوت کرده است.
وی افزود: پس از این حادثه برادر شهید مختاری با بنده تماس گرفت و تاکید داشت که به هیچ عنوان خانواده این شهید قبول نداشتند که معاونت اجتماعی منطقه ۱۸ در این ساختمان ناایمن حضور داشته باشند.
امانی ادامه داد: معاون اجتماعی منطقه ۱۸ از افرادی است که حدود یک الی دو سال است که بدون سابقه اجرایی از بیرون وارد بدنه شهرداری تهران شده و درپی یک ماجرایی با این خانم (همکاران ما در منطقه ۱۸) بحث کرده و متاسفانه در آسانسور پرت شده و جان خود را از دست داده است.
وی با تاکید بر اینکه شورای شهر تهران مصوب کرده که پست‌های ۵ و ۱۵ و پایین‌تر به گونه‌ای رعایت شود که نیرو از بیرون به داخل شهرداری تهران آورده نشود، گفت: این در حالی است که ما برای پست‌های پایین‌تر نیز شاهد ورود نیروهای شهرداری هستیم.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ساختمانی که محل حادثه در منطقه ۱۸ بوده به عنوان یکی از ساختمان‌های ناایمن بوده و این ساختمان محل مراجعه مردمی است. البته که ما انتظاری از شهردار منطقه ۱۸ نداریم و قاعدتا وی مسئولیتی در این بخش ندارد، چرا که معاونت اجتماعی منطقه از بیرون به شهردار منطقه تحمیل شده است.
مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز درباره این حادثه گفت: این موضوع در جلسه بازرسی شهرداری تهران مطرح شد و تاکید شد که هر چه سریع‌تر گزارشی از این حادثه به شورا ارائه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;