تاسیسات نیوز – سید اصغر ناظم زاده قمی ؛ رئیس محترم شورای شهر تهران و دیگر اعضای گرامی، سلام علیکم، این روزها شهردار تهران قصد دارد مسجد بزرگی به مساحت حدود هفتصد مترمربع در پارک قیطریه تهران بسازد، اما این کار مورد اعتراض و نقد شهروندان قرار گرفته است، لازم می دانم به اختصار توجهی به توضیح آیه شریفه فوق داشته باشم و بعد به چند نکته اشاره کنم:
بی تردید ساختن مسجد، اقدام پسندیده ای است که قرآن کریم در آیه فوق مردم مسلمان را به آن تشویق کرده است، اما در این آیه به دو امر مهم توجه داده شده است:
◾️ کلمه “یعمر” در آیه، از ماده عمران و آبادی است و آبادانی گاهی به ساخت و مرمت و تجهیز کردن است و گاهی به حضور مردم در مسجد، پس اگر در جایی مسجدی بنا شود و نمازگزار نداشته باشد و یا به هر دلیلی مردم در آن نماز نخوانند، مصداق آیه شریفه نخواد بود.
◾️ کلمه “انما” مفید حصر است، یعنی تنها کسانی می توانند به ساخت و تعمیر و آبادانی مسجد اقدام کنند که ایمان به خدا و معاد داشته و اهل نماز و زکات باشند.همچنین پول مسجدی که با آن ساخت و ساز و تجهیز و تعمیر صورت می گیرد نیز به قصد ریا و خودنمایی نباشد.
با توجه به توضیحات فوق، اینک به چند نکته اشاره می کنم:
۱ . آیا زمینی که در پارک قیطریه برای بنای مسجد تعیین شده با قصد بانیان و اهدا کنندگانی، سازگاری دارد؟ آیا آن ها راضی اند که بخشی از محل تفرجگاه مردم کم و درختان آن قسمت قطع شود و به مسجد تبدیل گردد؟
۲ . بر فرض که بانیان راضی باشند؛ شهرداری از جه منبع مالی می خواهد مسجد را بسازد؟ تردیدی نیست که نوعا از راه عوارض و جریمه است که از فقیر و غنی با رضایت و یا بدون رضایت دریافت می شود، در این صورت آیا ساختن مسجد با این نوع پول ها درست است؟
۳ . برفرض این پول ها پاک باشد، آیا عوارض دهندگان راضی اند با پول آنان مسجد ساخته شود؟ برفرض راضی هم باشند، آیا با شرح وظائف شهرداری و شورای شهر که همانا عمران و آبادانی شهر و خیابان و کوچه ها و غیره است همخوانی دارد؟
۴ . بر فرض عوارض دهندگان راضی باشند، آیا در شهر بزرگی همچون تهران تمام اولویت ها انجام شده و نماز خوان هم بسیار زیاد شده اند و اکنون نوبت به ساخت مسجد این چنینی رسیده است؟
۵ . بر فرض آن چه گفته شد حاصل باشد و در شرح وظایف شهرداری و شورای شهر ساخت مساجد هم باشد، آیا در جایی که چند مسجد در نزدیکی این پارک است، ساخت مسجد بزرگ دیگری با عقل سلیم سازگار است؟ بله ساختن نمازخانه های کوچک در پارک ها و بوستان ها مرسوم بوده و لازم است، اما بنای مسجد بزرگ چه منطقی دارد؟
۶ . آیا قطع درختان کهن سال برای این منظور جایز است؟ آقای شهردار گفته است که ما فقط چند نهال را جابجا می کنیم. مگر قبلا بخش زیادی از درختان پارک قیطریه بریده و به جای آن نهال کاشته اند که حالا فقط می خواهند آن نهال ها را جابجا کنند؟
۷ . مردمی که به شورای شهر رای داده اند، خصوصاً از جناب مهندس چمران که خون برادر شهیدشان ـ سردار بزرگ جبهه های حق علیه باطل ـ در رگ های ایشان است، انتظار دارند که در فضای آلوده و شلوغ تهران به نفع مردم و محیط زیست موضعی آشکار بگیرند و حتی از یک درخت هم محافظت کنند.
۸ . راه حل : چه برای ساخت این مسجد و چه ساخت دیگر مساجدی که از بودجه شهرداری ساخته می شود، بهترین راه حل این است که اگر تمام شرایط ذکر شده، حاصل باشد برای رفع سوء تفاهم لازم است مردم را قانع کنید و با توکل به خدا اقدام نمایید و در این صورت است که اگر کسی هم اعتراضی کرد، دیگر وارد نیست.
اما اگر بعضی یا همه شرایط فوق حاصل نبود، اجازه ندهید که مکان مقدسی مثل مسجد ساخته شود تا خدایی نکرده با وجود شبهه در پول ساخت، سبب گردد مردم متدین احتیاط کنند و در آن مکان نماز نخوانند و دیگران هم که در مسجد حاضر نمی شوند، و خود به خود مسجد مهجور شود و بانیان و عاملان مهجوریت مورد لعن قرار گیرند.