فاز جديد و پتانسيل دوگانه صعود نفت

به گزارش تاسیسات نیوز، قيمت نفت در هفته گذشته افزايش محسوسي را تجربه كرد. كاهش حجم ذخاير نفت خام آمريكا، بحران عراق و كاهش حجم توليد ليبي و … از دلايل اصلي اين افزايش قيمت بود. با توجه به بالا بودن جذابيت سفته بازي در نفت، ادامه بحران عراق و برخي رخدادهاي سياسي و اقتصادي مي‌توان به ادامه روند فعلي و ادامه جذابيت بالاي نفت اميدوار بود.

 بزرگ‌ترين جهش هفتگي نفت در يكسال گذشته

هفته گذشته بزرگ‌ترين جهش هفتگي قيمت نفت در بازارهاي جهاني در يكسال گذشته ثبت شد. در معاملات آتي در بازار نيويورك قيمت‌ها در هفته گذشته با 1/4 درصد افزايش رو به رو شد. در بازار لندن نيز شرايط مشابهي حاكم بود و 4/4 درصد رشد قيمت براي معاملات آتي ثبت شد. قيمت نفت سبك آمريكا اما در روز پاياني هفته گذشته در مقايسه با روز پنج‌شنبه با 4/0 درصد افزايش تا 106 دلار و 91 سنت افزايش يافت. قيمت نفت برنت نيز با 31 سنت افزايش به 41/113 دلار رسيد.در حال حاضر حجم معاملات اين نوع نفت هم 48 درصد بالاتر از متوسط 100 روزه خود قرار دارد. اين رقم براي نفت آمريكا 42 درصد اعلام شده كه ارقام بسيار بالايي را نشان مي‌دهند. هم‌اكنون اختلاف موجود بين اين دو نفت نزديك به 5/6 دلار است.

 مهم‌ترين رخدادهاي موثر بر قيمت نفت

در هفته گذشته عوامل متعددي بر بازار نفت تاثير داشتند كه در ادامه برخي از آنها مورد اشاره قرار مي‌گيرد:

– بحران عراق و احتمال وقفه در عرضه نفت خام به بازارهاي جهاني

– كاهش نسبي موجودي ذخاير نفت خام آمريكا

– تلاش اوپك براي حفظ سقف فعلي

– افزايش تقاضاي جهاني نفت خام

– انقلاب انرژي در آمريكا و افزايش حجم توليد از شيل‌هاي نفتي و افزايش محسوس قيمت تمام شده

– بحران ليبي و كاهش 180 هزار بشكه اي عرضه صادراتي اين كشور

– بحران‌هاي ژئوپلیتيكي در منطقه و احتمال سرايت آن به كشورهاي ديگر منطقه

– فرارسيدن روزهاي گرم سال در غرب و زمان تقاضاي فصلي بنزين و گازوئيل

– كاهش حجم ذخيره‌سازي‌ها در كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه.

 چرا قيمت نفت افزايش يافت؟

بعد از ثبت بزرگ‌ترين افزايش هفتگي قيمت نفت، هم‌اكنون قيمت‌ها به بالاترين حد در 9 ماه اخير رسيده است. بحران عراق و احتمال وقفه جدي در عرضه نفت خام عراق به بازارهاي جهاني مهم‌ترين دليل اين افزايش عنوان شده است. اين در حالي است كه در هفته‌هاي گذشته نيز قيمت نفت خام به دليل كاهش حجم ذخاير آمريكا به‌صورت نسبي در مسير افزايش آرامي قرار گرفته بود.كارشناسان اما معتقدند اگر بحران عراق با اين وسعت اتفاق نمي‌افتاد باز هم قيمت نفت صعودي مي‌شد. كاهش حجم توليد ليبي و هزينه بسيار بالاي توليد نفت خام و ميعانات گازي از شيل اويل و شيل گاز (شيل‌هاي نفتي و گازي) مهم‌ترين دليل اين فرضيه است. هم‌اكنون قيمت تمام شده هر بشكه نفت از شيل اويل‌ها شايد تا بيش از 5 برابر قيمت تمام شده از مخازن قديمي‌تر در آمريكا باشد.مشكلات زيست محيطي و هزينه بالاي استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين مورد استفاده در كنار ضعف نسبي دانش و تجربه توليد نفت خام به اين شيوه از مهم‌ترين‌ دلايل افزايش قيمت تمام شده كل نفت در آمريكا است. از طرفي با توجه به كيفيت پايين‌تر توليد اين نوع نفت، فروشندگان گاهي با تخفيف 15 تا 25 دلاري نسبت به عرضه اين نوع نفت اقدام مي‌كنند كه ضربه بزرگ ديگري براي توليدكنندگان اصلي نفت خواهد بود. اين شرايط خود به تنهايي مي‌توانست قيمت نفت را به صورت بنيادين صعودي كند. در اين بين جايگاه سفته بازها نيز حائز اهميت است و به عنوان موتوري براي افزايش بيشتر قيمت‌ها عمل خواهد كرد.

 بحران عراق و تاثير آن بر عرضه نفت

شهرهاي موصل، كركوك، تكريت درگير مبارزه با تروريست‌ها هستند. اين مناطق عمدتا سني‌نشين به دليل برخي قرابت‌ها با سران گروهك‌هاي تروريستي، بياباني بودن و سهولت پيشروي به آغازگر عمليات تبديل شدند. نزديكي به مناطق نفت خيز در شمال و مركز عراق يك شوك رواني قدرتمند را به بازار وارد و يك جهش كم‌سابقه را ثبت كرد.واقعيت آن است كه غالب صادرات قابل اتكاي نفت خام عراق از جنوب اين كشور و مناطق شيعه‌نشين نزديك بصره انجام مي‌شود كه كمترين احتمال قدرت گرفتن داعش در اين مناطق است. از طرفي دولت و مردم محلي هم‌اكنون بسيار قدرتمند هستند و گروهك‌هاي تروريستي مجالي براي قدرت نمايي بيشتر نخواهند داشت.

 دورنماي قيمت نفت

هنوز بازار نفت بسيار جذاب است. بحران عراق تازه آغاز شده و به نظر نمي‌رسد كه جو رواني حاصل از آن به سرعت آرام شود، بنابراين پتانسيلي براي بالا بودن جذابيت معاملات در بازار نفت است. سفته بازها هم همين نظر را دارند، بنابراين نفت هنوز هم جذاب خواهد ماند. از طرفي هم‌اكنون طرز تفكر بيشتر فعالان بازار افزايشي است. از طرفي هنوز بازار نفت به قيمت‌هاي سال گذشته خود نرسيده و شرايط رو به رشد اقتصاد جهاني مي‌تواند پتانسيلي براي باز پس گيري جايگاه قبلي و قيمت‌هاي سال گذشته نفت باشد. از طرفي جذابيت فعلي و توجه بيش از پيش سفته بازها، پتانسيلي براي ادامه افزايش قيمت نفت است. با توجه به افزايش شتابان قيمت نفت در روزهاي اخير، روزهاي آغازين هفته جاري را مي‌توان پتانسيلي براي كاهش نسبي قيمت‌ها دانست زيرا بسياري از سفته‌بازها براي كسب سود اقدام به فروش خواهند كرد: Profit Taking – با توجه به اين مطلب مي‌توان انتظار كاهش آرام قيمت‌ها را براي ابتداي هفته لحاظ نمود ولي اين عقب نشيني بيشتر به عنوان يك فاز تعديل و تثبيت عمل كرده و اهرمي براي دورخيز قيمت‌ها و جهش مجدد آنها خواهد بود. دورنماي كوتاه‌مدت قيمت نفت براي چند روز آينده عقب نشيني آرام بازار خواهد بود. پس از آن و با توجه به برخي رخدادهاي سياسي و اقتصادي مي‌توان به افزايش بيشتر قيمت‌ها اميدوار بود. به نظر مي‌رسد نفت وارد يك فاز جديد شده كه دنياي جديدي را پيش روي بازار نفت قرار خواهد داد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;