انرژی خورشیدی عامل مهم در صرفه‌جویی انرژی

نادرقلی ابراهیمی در گفت و گویی درباره توسعه پایدار بیان کرد: استفاده از گرمای خورشیدی برای گرم کردن آب در سطوح گسترده می تواند باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خانواده ها شود
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما باید بسیاری از اقدامات خود را با مردم عجین کنیم تا بسیاری از کارهای ما پیش برود؛ یعنی اگر فکر، برنامه ریزی و اقدامات ما مردمی باشد، همه کارهای ما پایدار خواهد بود.
او ادامه داد: پرداختن به فناوری های سبز از حیث کاربرد محصولات، تجهیزات و سیستم ها برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و کاهش تاثیرات منفی بر روی آنها، قطعا بدون حضور مردم میسر نیست و امکان استمرارش نیز وجود ندارد.
ابراهیمی عنوان کرد: اگر فرهنگ این موضوع جا بیفتد، روش کار آن استخراج شود و حمایت دولت و نه دخالت آن نیز فراهم شود به یک جریان تبدیل می شود و این جریان سازی قطعا به فناوری سبز و حضور کارکردهای سبز کمک می کند.
وی اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که مصرف انرژی خانواده ها کم شود. مصرف انرژی قطعا روی اقتصاد خانواده تاثیر مثبت یا منفی دارد. حال، چه کار کنیم که سیستم های گرمایشی، سرمایشی، الکتریکی و همچنین مدیریت مصرف آب باعث کاهش هزینه های خانواده ها شود، مهمترین کار استفاده از گرمای خورشیدی برای گرم کردن آب است که در حال حاضر نیز موجود است.
ابراهیمی ادامه داد: اگر بتوانیم در سطوح گسترده به ویژه در مجتمع های مسکونی، پادگان ها، دانشگاه ها و سپس در واحدهای کوچک این قضیه را اعمال کنیم در مصرف انرژی خانواده ها صرفه جویی می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد: ما حتما به یک پویش و جهاد مردمی نیاز داریم. اگر این حرکت ایجاد شود مسئولان و مدیران نیز خواه ناخواه باید خودشان را وارد این جریان کنند در غیر اینصورت از مردم عقب می مانند و اگر عقب بیفتند دیگر جایگاهی نخواهند داشت.
او تصریح کرد: استفاده از آب گرم کن های خورشیدی بحثی است که می تواند همه گیر باشد، فقط شرایط ایجاد آن را باید در جامعه جریان سازی کنیم تا اتفاق بیفتد و کسب و کار روی این موضوع شکل بگیرد و به جای آب گرم کن، پکیج و یا سیستم های پر مصرف سوخت های فسیلی می توانیم انرژی مورد نیازمان را از خورشید بگیریم. در ایران حداقل ۲۵۰ روز انرژی خورشیدی داریم که در دنیا نمونه ندارد. می توانیم با همین میزان مشکل آب گرم خانواده هایمان را حل کنیم.
ابراهیمی در پایان یادآور شد: در بسیاری از مناطق کشور بادهای بسیار ارزشمندی داریم، مثل بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان و منجیل؛ در اردبیل، اطراف البرز و سیستان انرژی زمین گرمایی داریم که خیلی از مسائلمان از طریق آنها می تواند حل می شود.
منبع روزنه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;