نگاه بازارهای جهانی نفت خام به آمارهای اقتصادی ابرقدرت‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز ،کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چنانچه آمارهای اقتصادی چین نشان‌دهنده کند شدن رشد این کشور باشد، افت بهای نفت در روزهاي پيش‌رو ادامه خواهد یافت.به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان بی سی، چنانچه آمارهای اقتصادی چین در هفته جاری نشان دهد که فعالیت کارخانه‌های این کشور کاهش یافته است، دورنمای تقاضای نفت در این کشور آسیب می‌بیند و احتمال می‌رود بهای شاخص‌های عمده نفت خام جهان کاهش یابد.به گزارش «شانا» اگر چه در مجموع، شاخص‌های برنت و دبلیو تی آی در هفته گذشته با اندکی کاهش قیمت رو به رو بودند، بهای آنها همچنان بالای ١٠٠ دلار باقی مانده است. با این حال بسیاری از کارشناسان باور دارند که قیمت کنونی نفت، بسیار بالاتر از سطحی است که شرایط بد بنیادهای بازار ایجاب می‌کند.جاناتان بارات، کارشناس نفتی استرالیایی، ضمن پیش‌بینی روند کاهشی بهای نفت گفت: من همچنان باور دارم که بهای نفت پنج تا هشت دلار بالاتر از سطح واقعی است و بسیار گران تمام می‌شود. بارات تاکید کرد: من چشم به راه انتشار اطلاعات اقتصادی چین در ماه اوت هستم تا از کند شدن رشد این کشور مطمئن شوم؛ چراكه اکنون بازار نفت از وضعیت اقتصادهای بزرگ جهان پیروی می‌کند.سه چهارم از کسانی که در نظرسنجی موسسه سی‌ان‌بی‌سی شرکت کردند باور دارند که قیمت‌ها کاهش می‌یابد. ١٤ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از افزایش قیمت‌ها در هفته جاری خبر دادند.بازار نفت در هفته‌جاری با چند رویداد مهم رو به رو است؛ از یک سو، سران سه بانک مرکزی بزرگ جهان، یعنی بانک‌های مرکزی آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلستان با یکدیگر جلسه خواهند داشت و از سوی دیگر، اطلاعات حساس اقتصادی آمریکا، از جمله تولید ناخالص داخلی آن در سه ماه دوم سال جاری میلادی و آمار اشتغال آن در ماه ژوئیه، در هفته جاری منتشر می‌شود.

اقتصاد آمریکا

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در ماه ژوئیه، ١٨٠ هزار فرصت شغلی ایجاد شود  که کمتر از میانگین ٩ ماه پیش از آن، یعنی ٢٠٠ هزار شغل در هر ماه خواهد بود. از سوی دیگر، بیشتر برآوردها نشان می‌دهد رشد سالانه تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم سال جاری میلادی، یک درصد بوده است.تام ایسی، رییس موسسه کینسیل تریدینگ گفت: ممکن است رقم تولید ناخالص داخلی چندان خوشایند نباشد، اما تاثیر آن بر قیمت نفت، چندان شدید نخواهد بود. ایسی افزود: اگر رشد اقتصادی در سه ماه سوم سال افزایش نیابد، بر قیمت نفت تاثیر بدی خواهد داشت، اما رقم تولید ناخالص داخلی در سه ماه دوم سال، اگر هم تاثیری بر قیمت نفت داشته باشد، بسیار اندک خواهد بود.به گفته کارشناسان، نوسان ارزش دلار در واکنش به تولید ناخالص داخلی، تاثیر زیادی بر قیمت کالاها و نفت خواهد داشت. واکنش بانک مرکزی آمریکا و موضع گیری آن درباره مسائلی همچون نرخ بهره و نرخ تورم، بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، رشد ارزش این ارز سبب کاهش مطلوبیت طلای سیاه و افت قیمت آن خواهد شد.مارک وگونر، رییس موسسه اکسل انرژی گفت: من فکر می‌کنم مسوولان بانک مرکزی آمریکا به اتخاذ سیاست‌های تشویقی تمایل بیشتری دارند. در صورت اتخاذ سیاست‌های تشویقی اقتصادی از سوی مسوولان بانک مرکزی آمریکا، ارزش دلار کاهش می‌یابد و بهای نفت افزایش خواهد یافت.با این حال، وگونر پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا مثبت خواهد بود که قیمت اوراق قرضه را کاهش و بازدهی آنها را افزایش می‌دهد. این مساله سبب رشد قیمت دلار و کاهش قیمت انرژی می‌شود.

اقتصاد چین

در نهایت، اطلاعات اقتصادی چین بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهند داشت. مهم‌ترین عامل افت بهای نفت در هفته گذشته، آمار ضعیف تولید چین بود که به پایین ترین حد خود در حدود یک سال گذشته رسید. از سوی دیگر، عرضه نفت خام در آمریکا در هفته گذشته به بالاترین حد خود از سال ١٩٩٠ میلادی تا کنون رسید و افت ذخیره سازی نفت این کشور نیز بسیار کمتر از پیش بینی‌ها بود.کلی تئو، تحلیلگر موسسه آی جی مارکتز پیش‌بینی کرد بهای شاخص نفت دبیلو تی آی آمریکا، در همین سطح کنونی نوسان داشته باشد. وی گفت: در میان مدت، ما انتظار داریم بهای این محصول افزایش یابد و به ١٠٨ دلار برای هر بشکه برسد. به باور تئو، کند شدن اقتصاد چین در روزهای گذشته تا حد ممکن بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است و پس از این، تاثیر بیشتری بر قیمت نخواهد گذاشت.با این همه، به نظر می‌رسد معتقدان به افت قیمت، در هفته جاری موضع قوی‌تری خواهند داشت. تام وبر، کارشناس موسسه آمریکایی پورتفولیو منیجرز گفت: با توجه به آگاهی عمومی نسبت با کند شدن اقتصاد چین و کاهش تاثیر مسائل ژئوپلتیک بر بازارها، من از رسیدن بهای نفت به مرز ١٠٠ دلار شگفت زده نخواهم شد.

 

انتهای پیام 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;