۵۵درصد بناهای موجود پس از تشکیل نظام مهندسی احداث شده اند

رئیس سازمان در رابطه با وجود دغدغه نظارتی در خصوص ایمنی ساختمانهای قدیمی گفت: ۵۵درصد بناهای موجود پس از تشکیل نظام مهندسی احداث شده اند. بناهای ۱۰ سال اخیر که تقریبا ۱۸ درصد کل این بناها را شامل می شوند دارای استحکام کافی بر اساس آخرین آیین نامه ها می باشند اما در خصوص بناهایی که قبل از این ده سال ساخته شده‌اند باید بازنگری شوند.
مهندس بهزاد پارسا رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان یکشنبه شب، پنجم دی ماه میهمان تلفنی گفتگوی ویژه خبر ساعت ۲۰ شبکه باران بود. این برنامه به مناسبت سالروز زلزله دلخراش بم، به موضوع سنجش میزان آمادگی در برابر بلایای طبیعی و بازگویی اهمیت برنامه‌های پیشگیری کاهش خسارات و همزیستی با مخاطرات طبیعی پرداخت.
 مهندس پارسا در پاسخ به پرسش گوینده خبر مبنی بر اینکه شاخص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در گیلان نسبت به میانگین کشوری و استاندارد جهانی چطور است و آیا بررسی از میزان آسیب پذیری ساختمان‌ها در گیلان انجام شده است، گفت: برای رسیدن به شاخص مقاوم‌سازی باید عملکرد مناسبی در این زمینه داشت که متاسفانه در کشورمان چنین عملکردی نداریم؛ جز یک مورد که در اوایل دهه ۸۰ سازمان نوسازی مدارس با تصویب بودجه در مجلس، دوره‌های مقاوم‌سازی را برای متخصصانش برگزار کرد که منجر به مقاوم سازی یک سری از مدارس شد و آن دسته که قابلیت مناسب‌سازی نداشتند، تخریب شدند.
وی بیان کرد: در پروژه‌های دولتی بحث مقاوم‌سازی و الزامات آن و تخصیص اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید انجام شود که اجرای آن نیز توسط راه و شهرسازی صورت می گیرد اما صلاحیت مقاوم سازی در بخش خصوصی تعریف نشده است. در سازمان برنامه و بودجه صلاحیت مقاوم سازی به صورت بسیار محدود در بخش مشاور وجود دارد، که نیازمند ورود راه و شهرسازى، استانداری و شهرداری‌ها (مراجع صدور پروانه) به بخش خصوصى، با در نظر گرفتن بسته‌هاى تشویقى براى ترغیب مردم در اجرای آن است.
مهندس پارسا درخصوص میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله افزود: این موضوع به پارامترهای مختلفی مثل اقلیم، خطر پذیری بر اساس گسل‌های موجود، کیفیت مصالح، کیفیت اجرا، سازه ساختمان، اجزای غیر سازه ای مثل دیوارها و اتصالات و … بستگی دارد که رعایت این اصول و مقررات نیازمند فرهنگ سازی عمومی است.
وی در خصوص نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان تصریح کرد: متولی اصلی نظارت بر ساخت و ساز، مراجع صدور پروانه هستند و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به عنوان بازوی اصلی این بخش عمل می‌کند و راه و شهرسازی نیز به عنوان ناظر عالی می باشد. وی اظهار امیدواری کرد پیرو جلسات برگزار شده با شهردار رشت و توجه استانداری، گزارشات الکترونیکی ناظرین به مراجع صدور بررسی و پیگیری شود.
رئیس سازمان در رابطه با وجود دغدغه نظارتی در خصوص ایمنی ساختمانهای قدیمی گفت ۵۵درصد بناهای موجود پس از تشکیل نظام مهندسی احداث شده اند. بناهای ۱۰ سال اخیر که تقریبا ۱۸ درصد کل این بناها را شامل می شوند دارای استحکام کافی بر اساس آخرین آیین نامه ها می باشند اما در خصوص بناهایی که قبل از این ده سال ساخته شده‌اند باید بازنگری شوند.
وی در پایان خواستار ورود سازمان مدیریت و برنامه در بخش دولتی و استانداری و راه و شهرسازی در پروژه های خصوصی جهت الزامات در بحث مقاوم‌سازی شد و اظهار امیدوارى کرد که صلاحیت مقاوم‌سازی تنها به صورت ارائه یک گواهینامه به مهندسان نباشد؛ بلکه از این ظرفیت عظیم مهندسان در جهت ایجاد امنیت هموطنان در همه ابعاد به شکل واقعى و اجرایى استفاده شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;